Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-02-09, 19:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Kolmörka kvällar

Inte brukar det vara såhär mörkt om sommaren?

Jag åker till svärmor på å-hemmet ungefär varannan dag, alternerar med maken. När jag åkte strax innan halv sju var det redan mörkt och då menar jag mörkt, ingen måne, disigt, glest med gatubelysning, sommarhusen tomma.

Just 18.36 tändes de många lysena längs vägen ner till stan och Pothia låg som en stjärnkarta där nere.

På sommaren är det mer folk i farten, man sitter på sina verandor, tätare trafik, det känns inte lika mörkt då.

Jag mötte tre bilar och en moped samt tre hundpromenerande personer. Det är sex kilometer dit och fem hem (Lite enkelriktning rör till matematiken). Var är alla? Är det något bra på TV?

Javisst ja, vinter-OS. Den danska tjejen som var flaggbärare för Danmark har en pappa från Kalymnos, så vi är stolta över henne. Jag skojar inte!

Vi har duktiga friidrottare här, ungdomar som vunnit Balkanmästerskap och mer. Det finns bra idrottslärare förstås, som hittar och uppmuntrar talangerna och inte bara de bästa. Tyvärr krävs det fullt engagemang vid gymnasiestudierna, så då slutar många med idrotten. Vintersporter är det inte tal om, men på fastlandet finns det åtskilliga skidorter.

Min väninna i Kramfors berättar om snö och snö och snö, ha det så kul, jag har inte tänkt skotta mer i mitt liv. 61 vintrar i Sverige räcker så bra.

Bara för att retas kan jag berätta om fantastiska dagar med alltmer värmande sol, blommande mandelträd, spralliga katter och kvittrande småfåglar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-02-10, 14:10
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Vi är oss lika genom årtusendena; bröd och skådespel är det som intresserar människan mest. Kalla har tagit guld och i kväll är det mello, igen. Jag brukar passa på att storhandla under mellon, eftersom det då inte är en själ i butiken.
Tja, allt sägs vara relativt. Här är det mörkt vid 16-tiden och snön ligger där den ligger. Den enda fågel som hörs är kattugglan, som söker partner på nätterna. Från min takås. Andas jag bitterhet och avundsjuka? Japp, så är det.
Alltid lika trevligt att läsa dina kalymnoskåserier.👍👏

Senast redigerad av Pnyx den 2018-02-10 klockan 14:24.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-02-10, 15:35
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Här i södra Sverige, Göteborg, är det mest bara grått som en våt yllesocka. Jag skulle gärna ha lite av snön från norra delarna eller ännu hellre sol och blommande mandelträd från Monicas ö. Men man får glädja sig åt att dagarna i alla fall hela tiden blir lite längre och att man kan börja planera på allvar för årets greklandsresa.
Tack Monica för dina fina betraktelser.
Ulla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-02-10, 16:46
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Har ni tillgång till svensk tv, eller vilka kanaler följer ni ?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-02-10, 17:02
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Tack Monica för dina målande beskrivningar!
Här är klockan snart 17 och än har inte bäckmörkret
lagt sig helt. Välkommen efterlängtade ljus🌞
/ Kajja
..som aldrig handlar under Mellofestivalen🎶
utan sitter bänkad vid TVn hur eländiga låtarna
än är
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-02-10, 18:29
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Tack för fina beskrivningar.
Din väninna i Kramfors har alldeles rätt om snön.
En mil från oss,tvärs över skogen är det mest i hela landet.
Vi har inte fått bort allting efter snökanonen den 1 februari.
Meeen, det är ljust till klockan 17 ungefär och det är så skönt.
Sol och några plusgrader och skidspår utanför dörrn,de är kanon.
Å så har Kalla och Ebba Andersson satt Västernorrland på kartan
idag.Underbart!
Om nån vecka är det dags å sätta tomatfrön,det är lite vår för mig!

Pia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-02-13, 11:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Europa är avlångt, det är tydligt.
Lite svar: Spizeman, jag antar att man kan få in svenska kanaler, men eftersom vi inte är så angelägna blir det de grekiska varianterna och Euronews , DW och andra europanyheter samt det som var Discovery men nu heter något annat, ömse idiotiska/likgiltiga, ibland intressanta kanaler. Vi har två historieprogram, Viasat och OTE .
Pnyx, UllaC, Kajja och Piam: Valfrihet är väl fint och man behöver väl inte rynka på näsan över andras val. Vi har valt att bo här och det passar oss, och jag hoppas ni får fina skidturer innan snön försvinner...i dag/morse/inatt såg vi faktiskt på storslalom på TV, men jag kan berätta att grekisk TV inte prioriterar vintersporter.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-02-13, 18:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Bara för att retas kan jag berätta om fantastiska dagar med alltmer värmande sol, blommande mandelträd, spralliga katter och kvittrande småfåglar.
Låter underbart! Vi hade vinter i tre dagar förra veckan. Till om med is hade vi. Nu är det samma väder som det har varit sedan november. Trösten är att det blir ljusare.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-02-13, 19:18
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Lite svar:
Pnyx, UllaC, Kajja och Piam: Valfrihet är väl fint och man behöver väl inte rynka på näsan över andras val.
Det där förstod inte jag riktigt..
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-02-14, 05:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Kajja, jag tycker att man får gilla vad man vill, enkelt uttryckt. Livet måtte vara väldigt trist för många människor, för att de ska ha tid att tala om för andra om vad man ska anse om till exempel TV eller liknande fenomen.

Sen kanske någon blir lite skadeglad av att höra att det busregnar här nu...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-02-14, 15:06
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Det där förstod inte jag riktigt..
/ Kajja
Inte jag heller måste jag säga
Jag kan inte se ens skymten av vad du läser in i inläggen, Monica. Men, jag kan bara tala för mitt eget inlägg och det enda misstag jag kan se är att jag, för tydlighetens skull, borde ha använt fler emoijs. Jag var inte ett endaste dugg ironisk eller sarkastisk. Inte heller har jag talat om för andra vad de ska se på tv. Att vi är många som hellre skulle vara i Grekland just nu är väl ingen hemlighet, men det gör oss inte missunnsamma eller avundsjuka. (Just den meningen, om min bitterhet, i mitt inlägg var dock ironi, självironi.) Finns alldeles säkert ingen i forumet som på något som helst sätt missunnar dig din tillvaro på Kalymnos. Tvärt om, vi får ju alla ta del av den genom dina alltid mycket välskrivna krönikor.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-02-24, 01:36
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Kajja, jag tycker att man får gilla vad man vill, enkelt uttryckt.
Monica, jag har fortfarande inte förstått vad du menade.
Har jag på något sätt nervärderat eller förolempat dig eller ditt inlägg? Ditt svar gör mig förvirrad och jag undrar om jag överhuvudtaget ska vara aktiv på forumet.
Jag gav ju dig positivt feedback på ditt inlägg och tackade dig för dina berättelser. Det brukar jag göra. Jag tycker att man kan skoja och vara ironisk men otrevliga kommentarer finns det andra forum för.
Om det är så här vi ska bemöta varandra så tackar jag för mig, för det känns inte bra längre. I vilket fall..jag haft några trevliga år här på Kalimera.
/ Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-02-24, 08:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kolmörka kvällar

Nejnejnejnej Kajja! Så tokigt det kan bli.

Det skrivna ordet har en del nackdelar: man kan inte direkt HÖRA vad som sägs, . Man kan inte SE den andres miner .

Kajja, det jag skriver läses ju av massor av folk som jag inte känner och troligen inte kommer att träffa heller. Jag vet faktiskt inte om jag omedvetet irriterat, sårat eller pikat någon , för jag, i min tur, sitter i mina funderingar och skriver väl som det rinner till. Aldrig skulle jag vara spydig och översittare och tycka bättre än andra, det är definitivt inte min stil.

Det här är ju en blogg, inte något viktigt tidsdokument. Kåseri sa man, men det låter så pretentiöst. Kort och rakt på sak, och då kan det bli fel tonläge.

Jag hoppas du ser , Kajja, att jag på intet sätt har riktat mig mot vad du skrev. Ingen ironi avsedd. Som du säger finns det andra forum där man kan käftas, men just detta är en personlig blogg, inget annat.

Så nejnejnej...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT