Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #421  
Gammal 2015-05-13, 10:14
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Lite fundering om det här med ungdomar och jobb i Grekland Mitt barnbarn jobbar i Dublin med IT jobb. Härom dagen skrev hon till mig och sade att hon hade fått erbjudande från Aten å liknande jobb Undrade lite vad jag tyckte. Det tyckte jag inte att hon skulle ta För jag tycker att Grekiska ungdomar borde få jobb i första hand. Dom behöver ju alla jobb som finns!


Det här att skall man ta med sig kontanter så det räcker för hela semestern
känns lite osäkert i dessa tider Jag är nog den fega typen så jag tar med mig det som behövs under en vecka. Man läser ju ett och annat på olika länkar och ingen kan ju veta vad som händer på riktigt!


Tror inte att jag behöver svälta på Kalymnos, även om pengarna skulle ta slut


Riitta, 8 dagar kvar
  #422  
Gammal 2015-05-19, 10:18
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Det kanske inte skulle bli total katastrof att överge Euron:

http://greece.greekreporter.com/2015...ic-for-greece/

Karin
  #423  
Gammal 2015-05-19, 13:01
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Det kanske inte skulle bli total katastrof att överge Euron:
http://greece.greekreporter.com/2015...ic-for-greece/
Karin
En artikel med nya tongångar.

Neej, just det...
Själv har jag alltid trott på Grekland, men inte på dess roll inom EU. Kanske uppstår något katastrofalt för någon annan.
Min naturliga och sunda misstänksamhet stegrar sig när EU-landet Tyskland säger att de så gärna vill ha Grekland kvar i EU. Varför tusan då undrar man liksom. Javisst den man agar älskar man liksom... Är det detta som kallas samarbete? Är det detta som gräver gropen djupare, liksom?
  #424  
Gammal 2015-05-22, 17:58
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Han påpekade också det smått absurda, att Grekland måste gneta (minst sagt!) ihop till RÄNTORNA på lånen och därmed aldrig får nån chans att "komma ikapp".
Detta är ju bl.a. för att göra framförallt franska och tyska storbanker, som gjort en dålig kreditvärdering, skadefria. .
Citat:
Ursprungligen postat av tomnil Visa inlägg
Frågan är om bankerna gjort en så dålig kreditvärdering. De har lånat ut pengarna väl medvetna om att en stat alltid betalar tillbaka
Har ägnat mig åt att läsa i kapp i tråden och tycker att här krävs det lite rättning i leden

För det första är lån från det ni kallar bankerna idag en liten del av Greklands upplåning. Lejonparten av skulder är till IMF och ECB/euroländer genom nödlån. Vid den stora nödlånsöverenskommelsen 2012 fick Grekland ca 75% av lån på öppna marknaden ("bankerna") avskrivna som en del i uppgörelsen, resterande gjordes om till nödlån med bättre räntevillkor.

För det andra. Under året före nyvalet lyckades Grekiska staten återigen ge ut statsobligationer med någorlunda hyfsade räntor. Så det finns återigen en liten del skulder till marknaden/"bankerna". Men vad är det för pengar? Det handlar framförallt om förvaltning om pensionssparande. I era inlägg låter det som att det är "storkapitalets" pengar som våldför sig på Grekland. Men, i den mån Grekland fått lån på öppna marknaden, handlar det alltså om dina och mina (och övriga världsmedborgarers) pensioner. Och det är ju en fördel om vi kan hållas skadefria så långt som möjligt...
  #425  
Gammal 2015-05-23, 06:48
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Utdrag fra en artikkel i Stavanger Aftenblad:

Gravejournalisten Harald Schumann har undersøkt hvem som reddet hvem i eurokrisen. Svaret er ikke det tyskere flest tror, hevder han.

(...)

Gravejournalisten i avisen Berliner Tagesspiegel kjøper ikke den dominerende tyske framstillingen av eurokrisen: At late og upålitelige grekere måtte reddes fra seg selv av flittige, solidariske tyskere.

Schumann er prisbelønt for sitt arbeid med å avdekke hva som egentlig skjedde da Hellas, Irland, Portugal og Kypros ble reddet fra konkurs, men til gjengjeld ble underlagt knallharde sparekrav og satt under administrasjon av kreditorene EU, sentralbanken og Det internasjonale valutafondet, IMF.

Han dokumenterte at det ikke først og fremst var den greske eller irske staten som ble reddet, men franske og tyske banker som sto i fare for å gå overende fordi de hadde investert tungt i Hellas og i Irland.

I dag sitter disse landene enda dypere i gjeldsfella enn de gjorde da de fikk kriselånene som skulle redde dem. Banker og private kreditorer har for det meste trukket seg ut – i dag er det Den europeiske sentralbanken og andre statlige kreditorer som vil tape hvis de forgjeldete statene nå skulle gå overende. Altså skattebetalerne i utlåns-landene.

Motsetningene som denne situasjonen har skapt i Europa, har ført til krav om en europeisk gjeldskonferanse. Det vil være én måte å sørge for at gjeld som er for tung til å kunne tilbakebetales, blir slettet og disse landene kan reise seg igjen til alles beste.

(...)

Schumanns perspektiv kan Angela Merkel takke seg selv for en utvikling han mener truer hele fredsprosjektet som EU også har vært.

- Hun har ført en politikk som forsvarer tyske økonomiske interesser mot andres. Dette er tenkningen fra 1920- og 30-tallet. Merkel har gjeninnført det i tysk politikk og har skapt et monster hun nå blir nødt til å temme, sier Harald Schumann.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/ut...r-3688895.html
  #426  
Gammal 2015-05-23, 07:31
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Ena vsiktlig missuppfattning, Admirala: EU har växt till ett monster?
Spännande.
  #427  
Gammal 2015-05-23, 13:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Ena vsiktlig missuppfattning, Admirala: EU har växt till ett monster?
Spännande.

Jeg tolker det dithen at monsteret Merkel har skapt, er den økonomiske politikken i Tyskland, som dermed truer EU som fredsprosjekt.
  #428  
Gammal 2015-05-23, 14:23
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg tolker det dithen at monsteret Merkel har skapt, er den økonomiske politikken i Tyskland, som dermed truer EU som fredsprosjekt.
Riktr rätt!
  #429  
Gammal 2015-05-24, 23:40
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

"Tusenvis av mennesker mistet livet som følge av eurokrisen. De var spedbarn som ikke fikk legehjelp, de var kreftpasienter som ikke fikk behandling, de var eldre som manglet medisiner, de var psykisk syke som endte sitt eget liv. En av dem var Nikos. Her er hans historie."

Fordi jeg er tom for ord, fordi jeg ikke orker å diskutere med de som synes at grekerne har seg selv å skylde, fordi hundre eller hundrevis, tusenvis av grekere lider nå, fordi vi elsker Hellas siden vi er på dette forumet, bare les denne artikkelen (selv om den er på norsk) og vær et medmenneske.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/ut...e-3701413.html
  #430  
Gammal 2015-05-25, 00:53
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Hade gärna läst, Admirala. Men det verkar som att man måste vara abonnent på Aftenbladet för att kunna göra det.
Har även försökt att söka i deras sökruta för att få fram artikeln direkt men blir hela tiden dirigerad till deras sida för prenumerationer.
  #431  
Gammal 2015-05-25, 06:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Jeg er ikke abonnent, men får lest den?!?

Uansett, her er kopi av faktaboksen, iallfall:

Den menneskelige prisen for krisen

Selvmordsraten i Hellas steg med 45 prosent fra 2007 til 2011. En studie fra University of Portsmouth identifiserte 551 selvmord i 2009 og 2010 som direkte resultat av den økonomiske situasjonen. Selvmordsraten økte ytterligere kraftig når spareprogrammene ble iverksatt i 2011 og 2012.

Det var en økning på 21 prosent av dødfødte barn fra 2008 til 2011, som forskerne mener blant annet skyldes dårligere tilgang på svangerskapsundersøkelser.

Barnedødeligheten for spedbarn og nyfødte kombinert økte med 43 prosent mellom 2008 og 2010.

Barn med for lav fødselsvekt økte med 19 prosent mellom 2008 og 2010.

Tilfeller av depresjon har økt med mellom 200 og 500 prosent.

Antall HIV-smittede narkomane fra sprøyter steg fra 530 i 2010 til 826 i 2011 og 1001 i 2012. Distribusjon av gratis sprøyter ble drastisk redusert som følge av budsjettkuttene.

Kilder: Lancet, OECD, University of Portsmouth, Verdens helseorganisasjon (WHO), British Medical Journal, the Lancet
  #432  
Gammal 2015-06-05, 10:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Så har det då hänt. Grekland har ställt in betalningarna. Det blir spännande att se vad som kommer härnäst.
/Netwolf
  #433  
Gammal 2015-06-05, 10:22
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Var hittar man mer info om det?
  #434  
Gammal 2015-06-05, 10:28
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Är du säker. Den enda info jag kan finna är att man avser att betala IMF senare i juni.
  #435  
Gammal 2015-06-05, 10:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

SVT.se
Visserligen pratas det om juniklumpen, men ändå. Betalningen inställd
  #436  
Gammal 2015-06-05, 11:21
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

http://www.primeminister.gov.gr/engl...laude-juncker/

Tsipras egna ord om hur läget är just nu.

Karin
  #437  
Gammal 2015-06-05, 11:27
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Ledsen Netwolf jag missförstod dig. Jag trodde du hade info om att Grekland ställt in alla betalningar det vill säga även löner, pensioner och andra betalningar än den till IMF.
  #438  
Gammal 2015-06-05, 18:54
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Var hittar man mer info om det?
Här : http://www.di.se/artiklar/2015/6/5/s...ina-langivare/ och här : http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...cle3913289.ece och här : http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...cle3913289.ece och så vidare i denna "never ending story" inte ett dugg spännande, snarare ett tragiskt politiskt drama och trist långtråkig historia med tråkiga ekonomiska konsekvenser ........
  #439  
Gammal 2015-06-05, 23:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Fast jag tror att tupparna kommer att gala på Amorgos var morgon ändå. .oavsett kris eller inte. Det. Är med DN förhoppningen jag åker

/Netwolf
  #440  
Gammal 2015-06-06, 08:13
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Här märks då inget av krisen, på Sifnos!

Grekerna är GLADA och vänliga som vanligt ..eller också är det väl så att de inte beklagar sig så mycket som vi nordbor....


LIFE GOES ON....
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT