Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-16, 10:29
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Snorkling

Hej
Vi har planer på att åka till Skopelos i månadsskiftet maj/juni. Skiathos har jag varit på 3 gånger genom åren (92, 99 och 14, om jag inte mins fel), men sist var det för exploaterat för oss, så nu provar vi Skopelos.

Vad jag verkligen älskar när jag badar är att simma med snorkel från stranden utan att behöva ta mig ut alltför långt. Jag är inte så kräsen, behöver inte gigantiska fiskstim och fantastiska miljöer, men lite liv under ytan vill jag hitta. Vilka stränder på Skopelos är bäst för detta? Trivs med lugn och ro. Kan ta med matsäck om det behövs, men en taverna är inte fel heller...

Vilken fantastisk källa till kunskap detta forum är. jag har några år övergivit Grekland för andra resor och slås nu av varför det är så mycket enklare att planera en Greklandresa. Det är ju Kalimeras förtjänst! Tack.

Ruggiga hälsningar från ett vinterblåsigt Uppsala.

/Marianne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-16, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Snorkling

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Vilka stränder på Skopelos är bäst för detta? Trivs med lugn och ro. Kan ta med matsäck om det behövs, men en taverna är inte fel heller...
I stort sett alla stränder på Skopelos är snorkelvänliga och vattnet hör till Greklands klaraste. Min tre favoritsträner för snorkling är Hovolo, Velanio och Limnonari.

Citat:
Vilken fantastisk källa till kunskap detta forum är. jag har några år övergivit Grekland för andra resor och slås nu av varför det är så mycket enklare att planera en Greklandresa. Det är ju Kalimeras förtjänst! Tack.
Välkommen till paradiset Grekland.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-16, 15:18
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Snorkling

Delar självfallet Jannes åsikter.

Vill också slå ett slag för grottorna i högerkanten av Kastani och svindlande djup en liten bit ut på den högra delen av Panormos.

Ni kommer f.ö. garanterat att trivas på Skopelos!

Till sommaren kombinerar vi Alonissos (premiär!), Skopelos (andra turen) och Skiathos (åttonde gången)
Trevlig resa!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-22, 14:21
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Snorkling

Tack för råden o tipsen!

Nästa fråga som då uppstår är: Var ska vi bo... (hade varit enklare om ni sagt den här stranden är bäst...)

Det verkar som om de flesta bor i stan och åker. Men jag trivs väldigt bra med att kunna ta ett dopp före frukost. Typ jag älskar att bo på ett litet hotell på Plakastranden på Naxos och tar bussen till stan de flesta kvällar. Finns det något mosvarande ställe?

Stort nog för att det finns minst ett par restauranger att välja på om man inte åker någonstans på kvällen. Men ändå lugnt nog för att höra tupparna gala. och framför allt några få steg till ett morgondopp med snorkel... Och havsutsikt... Nej jag är inte alls kräsen.... Vi tänker oss att ha bil så vi kan se och bada på hela ön, men en lugn bas liksom.

Jag har kollat på Milia appartments vid Miliastranden, det är precis ett sånt hotel jag vill bo på, men där är det helt dött på kvällarna så man måste åka iväg eller?
Sen har jag kollat på Theahomehotel i stan med. Det kanske blir det iaf. De har utsikten jag vill ha och verkar så mysiga, med kul frukost.

Men jag tänkte jag skulle fråga här först

Vad jag längtar, det är säkert 4 år sen jag var i Grekland sist. Ska gå på Grekrestaurang med en kompis imorgon, vet inte om det är bra eller dåligt för abstinensen

/Marianne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-22, 17:48
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Snorkling

Kolla på Panormos! Där skulle jag gärna bo några dar i alla fall. Jättehärlig grusstrand med kristallklatt vatten. Finns flera tavernor utefter stranden och ett antal hotell också.

Annars kan du ju också bo i Agnondas. Väldigt mysigt ställe med fin liten strand och kanske tre tavernor! Förmodligen mera "liv" där än vid Milia på kvällen!

Maria
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-22, 21:10
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Snorkling

Tack ska kolla upp boenden på dina förslag
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-01-23, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Snorkling

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Tack ska kolla upp boenden på dina förslag
Jag har länge haft en dröm om att bo i Agnontas, men det har aldrig blivit av. Men hoppet finns, och en dag ska min dröm gå i uppfyllelse!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-01-24, 10:54
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Snorkling

Citat:
jag har länge haft en dröm om att bo i Agnontas, men det har aldrig blivit av. Men hoppet finns, och en dag ska min dröm gå i uppfyllelse!
Jo förstår det, fast hotellen man hittar för en sökning i maj i Agnontas känns inte klockrena (tänker att alla inte öppnat ännu).
Men nu har jag hittat din länk till Mandos Beachfront vid Stafylos beach och blivit väldigt sugen... tänker om vi åker mellan 26 maj och 2 juni lär det ju inte vara horder av människor där...
Vi ska ha bil, så vi blir inte låsta dit. Den enda oron är väl om den enda tavernan (som alla pratar så gott om) inte har öppnat ännu- Man vill ändå ha möjligheten att stanna "hemma" ett par kvällar.

Mycken vånda

/Marianne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-01-25, 14:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Snorkling

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
tänker om vi åker mellan 26 maj och 2 juni lär det ju inte vara horder av människor där... Vi ska ha bil, så vi blir inte låsta dit. Den enda oron är väl om den enda tavernan (som alla pratar så gott om) inte har öppnat ännu- Man vill ändå ha möjligheten att stanna "hemma" ett par kvällar.
Det lär vara lite folk så tidigt på året, men nog tror jag att alla tavernor i Panormos har öppet. Ska bli kul att höra vad du tycker om att bo i Panormos.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-01-25, 19:46
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Snorkling

Halloj.
Vi har kompisar som har bott på Thea och dom var supernöjda!
Lena
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-02-06, 21:51
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Snorkling

Hej Alla

Tack för hjälpen i mitt funderande.
Funderandet har legat på is ett tag, men nu tog vi och bokade.
Det blev flyg till o från Skiathos med Apollo en vecka från 26 maj
Vi bor på Mandos Beachfront på Stafylos beach som jag trodde ovan. De har ett eget litet klippbad och fantastisk utsikt, ankor som vandrar runt och värper frukostägg ska det vara med. Även om Stafylos inte verkar vara den bästa stranden är det här så pass mycket försäsong att det går nog bra. Hyrbil ska vi ha med, den är kvar att boka.

Ja nickelena som skriver om era kompisar på Thea, det verkar vara ett toppenboende. Vi skulle säkert ha trivts. Men vi funderade på vilken sorts semester vi ville ha. Och denna gång känns det mer som att vi vill ha lugnet på landet, med dopp i havet före frukost och ankor som snattrar. En biltur till stan för att äta mat ibland (ingen av oss tycker alkohol är viktigt så det gör inget att vi måste köra) och runt på ön de dagar vi inte latar oss på plats.
längtar!

/Marianne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-02-07, 10:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Snorkling

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Även om Stafylos inte verkar vara den bästa stranden är det här så pass mycket försäsong att det går nog bra.
Stranden ligger mycket vackert, och det är nära till Veliano beach, så det kommer bli jättebra.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-02-08, 10:54
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Snorkling

Ni kommer att få en jättefin resa.

Stafyolos och Velanio är vackra stränder och med bil har ni tillgång till ännu fler bedårande stränder.

Avståndet in till stan är kort med bil och det är säkert avkopplande och avstressande där i månadsskiftet maj/juni.
Trevlig resa!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-02-11, 22:40
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Snorkling

Citat:
Ursprungligen postat av kalimera Visa inlägg
så det kommer bli jättebra.
Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Ni kommer att få en jättefin resa.

det är säkert avkopplande och avstressande där i månadsskiftet maj/juni.
Trevlig resa!
Tack!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT