Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-19, 08:36
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Har under de senaste tre årens Greklandssemestrar varit bortskämd med öar vars stränder jag upplevt som några av de bästa i Grekland... I år verkar det bli en resa till Kalymnos men jag känner mig lite osäker då jag tittar på bilder och läser om stränderna där, tycker ändå det är så pass viktig bit av semestern att det ska vara "njutbara" stränder även om annat såklart också spelar in bl.a bra bussförbindelser till olika byar/delar/stränder på ön (och då inte att det går typ en buss och som genast vänder tillbaka en gång om dan). Båtturer till olika öar/stränder har jag förstått att det finns i alla fall och det känns bra .

Så till min fråga: Vad gör Kalymnos till en speciell, sevärd och upplevelserik ö för övrigt, som enligt mina funderingar uppväger det som är mindre bra?

Kom på en sak till; är badskor att rekommendera på stränderna där?

Tack på förhand, hoppas på svar!


Simetra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-19, 11:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Så till min fråga: Vad gör Kalymnos till en speciell, sevärd och upplevelserik ö för övrigt, som enligt mina funderingar uppväger det som är mindre bra?
Knappast någon åker till Kalymnos för de fina stränderna, så om långa härliga sandstränder är jätteviktigt för dig är det nog inget för dig. Jag menar inte stränderna är kassa, för de är de inte, men de kan inte jämföras med stränderna på exempelvis Skiathos och Naxos.

Om du går in på sidan om Kalymnos, och bläddrar ner till stycket om börjar med "Vad är det då som gör att jag tycker om Kalymnos?" så kan du läsa varför jag tycker så mycket om Kalymnos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-20, 05:40
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Okej, tack för svar! Får helt enkelt fundera vidare...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-20, 14:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Okej, tack för svar! Får helt enkelt fundera vidare...
Det blir inte Kalymnos med andra ord?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-20, 18:02
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det blir inte Kalymnos med andra ord?
Resan är bokad men ombokningsbar... så om det blir Kalymnos eller inte får tiden utvisa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-20, 19:24
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Vad roligt att du funderar på Kalymnos, Simetra ...för mig finns det inte någonting som är mindre bra, på Kalymnos, jämfört med andra grekiska öar som jag besökt... På min första resa till Kalymnos under september 2015 fann jag en "själ" som är väldigt svår att beskriva. Därmed inte sagt att just alla upplever detta just här...
Njä, jag åker inte hit för stränderna...badskor är nödvändigt i alla fall för mig

Kalymnos/Telendos kan skryta med en mycket tillmötesgående och vänlig/gedigen stämning, både bland den inhemska befolkningen och bland turisterna...oerhört god mat och trevlig grekisk musik på tavernorna...Solnedgången, bakom Telendos, är obeskrivligt vacker...

Här finns mycket att göra och se om man känner för det. Väldigt enkelt att ta båten över till Telendos, Leros...dagsutflykter till Vathy och Vlahydia...enkelt att ta buss till Pothia om man känner för det...

Maggy

...som har två resor inbokade till sommaren, på Kalymnos och Telendos
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-02-21, 07:58
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Hej och tack Maggy!

Utan tvivel är Kalymnos en speiell ö, det har jag förstått genom din och andras kärleksförklaringar till ön och det faktum att så många återvänder gång på gång...

Det du skriver om solnedgångar bakom Telendos, vänlig befolkning, möjliga båt-/bussturer och mycket mer låter underbart . Ja, det är som sagt det där med stränderna som fortfarande spökar lite i bakhuvet men som egentligen borde övervägas av allt det andra fina på Kalymnos. Badskorna verkar i alla fall få hänga med .

Sista veckan kommer att tillbringas på Kos på egen hand och eftersom flyget hem inte går förrän 23.20 blir det troligtvis en lång, varm, seg dag utan rum fr. kl 12.00 sista dagen vilket jag inte heller gillar ngt vidare . Som sagt, lite detaljer att beakta när för- och nackdelar ska vägas mot varandra men jag är helt säker att vad det än blir så blir så blir det bra... Tjohoo!

Simetra
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-02-21, 08:32
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Hej! Det är svårt och beskriva vad som är så bra med sin "hemmaö" Maggy beskriver det bra. Men känslan kan man ju inte överföra, utan man måste ju uppleva själv Min känsla för Kalymnos har hållit isig sedan från slutet av 80-talet Jag tycker att det finns flera bra stränder. Men det beror ju på vad man menar med det. Inga långgrunda sandstränder som på tex Naxos. Min favorit är lilla stranden i Melitsaha, nära Myrties. En liten strand med taverna och kanske 10 solstolar och mest lokalbefolkning som badar där. Emboriosstranden är bra också, samt Kantouni och Vlyhadia


Om du klickar på mitt namn så kan du se flera album från Kalymnos som jag har lagt ut. tex från Melitsahastranden


Hoppas du ger Kalymnos chansen


Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-02-21, 21:59
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Tack Riitta, har nu tittat på dina trevliga bilder från Kalymnos!

Resan är ju bokad och med ett litet speciellt upplägg som Apollo hjälpte oss/mig med... det var bara jag som började tveka och fundera lite för mycket . Siktet är just nu helt inställt på Kalymnos!

Simetra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-02-21, 22:09
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Så bra Nu håller jag tummarna att du kommer och trivas


Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-02-22, 17:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Siktet är just nu helt inställt på Kalymnos!
Härligt! Du kanske blir ännu en i raden av återvändare.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-02-22, 18:03
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Tack Riitta, har nu tittat på dina trevliga bilder från Kalymnos!

Resan är ju bokad och med ett litet speciellt upplägg som Apollo hjälpte oss/mig med... det var bara jag som började tveka och fundera lite för mycket . Siktet är just nu helt inställt på Kalymnos!

Simetra
Vad härligt, Simetra!! Kanske jag kan önska dig välkommen i "klubben"... ...ska bli så roligt att få höra om dina upplevelser om Kalymnos/Telendos
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-02-22, 18:49
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Tack alla!

Jag är fortfarande kvar i "upptäckarfasen" (vill lära känna nya öar varje år) därefter kanske det är dags att bli en återvändare. Har samlat på mig några favoriter och kanske Kalymnos blir en av dem...

Simetra

Senast redigerad av simetra den 2016-02-22 klockan 19:04.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-02-22, 18:56
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Tack alla!

Jag är fortfarande kvar i "upptäckarfasen" (vill lära känna nya öar varje år) därefter kanske det det dags att bli en återvändare. Har samlat på mig några favoriter och kanske Kalymnos blir en av dem...

Simetra
...ett tips... ...stranden på Telendos, från hamnen där de små båtarna lägger till, och mot Hotel Porto Potha har lite likt "sandstrand" och är helt ljuvlig...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-02-22, 19:20
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
...ett tips... ...stranden på Telendos, från hamnen där de små båtarna lägger till, och mot Hotel Porto Potha har lite likt "sandstrand" och är helt ljuvlig...
Tack för tips, ska läggas på minnet . Måste tillägga att jag absolut inte är en sandstrandsfantast, föredrar fin till grovkornig klappersten, stenstränder är också helt okej men vill helst slippa sjöborrar och dylikt... så badskor är ett måste för mig vid såna stränder. / Simetra
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-02-23, 10:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Jag har aldrig märkt att det skulle finnas sjöborrar på badstränderna Klart att det kanske kan finnas en och annan någonstans, men har aldrig haft besvär av dom.
Var skall du bo någonstans


Riitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-02-23, 11:25
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Jag har aldrig märkt att det skulle finnas sjöborrar på badstränderna Klart att det kanske kan finnas en och annan någonstans, men har aldrig haft besvär av dom.
Var skall du bo någonstans


Riitta
Det låter bra . Vi ska bo i Massouri. Antar att det inte är så jättelånga avstånd mellan Myrties och Massouri? Ingen av oss är rädda för att gå en bit till stranden så om den bästa stranden finns i Myrties får det bli en promenad dit .
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-02-23, 11:37
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Myrties och Massouri hänger ihop Vi brukar bo i Myrties! Massouristranden har jag aldrig varit på. Den är lite större och med lite mer folk på än Myrtiesstranden. Men som sagt tycker jag att Melitsaha är bäst. Då får man gå ca 10 minuter länge


Riitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-02-23, 18:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Jag gillar Palionisos bäst. Kanske främst för att det är så otroligt vackra omgivningar. Sen är jag väldigt förtjust i Rinafjorden, men det är ju ingen strand, men jag gillar ju klippbad.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-02-23, 19:14
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Vad gör Kalymnos till en speciell ö

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag gillar Palionisos bäst. Kanske främst för att det är så otroligt vackra omgivningar. Sen är jag väldigt förtjust i Rinafjorden, men det är ju ingen strand, men jag gillar ju klippbad.
Oj vad vackert Janne... ...förstår ju att jag har så jättemycket mer att utforska på Kalymnos... å andra sidan har jag ju bara varit där en vecka hittills ...Telendos ej att förglömma under denna ynka vecka förra hösten... ...tre veckor sammanlagt blir det i alla fall denna sommar...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT