Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Alonissos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-01, 09:57
SussieJ SussieJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 11
Standard Åter till Alonissos

Tänkte skriva en reserapport från Alonissos, eftersom ingen gjort några inlägg om Alonissos på länge.
Sist vi var på Alonissos var 16 år sedan, så lite spänd var man på hur det förändrats.
Det visade sig dock att inte så mycket hade hänt i Patitiri, hamnen hade byggts om och en lekpark hade tillkommit och lite fler butiker.
Antalet tavernor verkar då vara ganska konstant, antagligen beroende på att det uppe i Chora har hänt en hel del, där finns nu betydligt fler restauranger och barer än i Patitiri.
Vid vårt senaste besök låg större delen av Chora fortfarande i ruiner!
Vi bodde på Nina pension, fantastiskt boende! det är nog det finaste vi bott i Grekland väldigt fint inredd studio och balkongen! vilken utsikt!
Crisoula mötte oss vid färjan och gav oss en ordentlig genomgång av ön, vilka stränder som hon tyckte vi skulle åka till, vilka tavernor som serverade den bästa maten osv
Kan också meddela att Jannes favorit taverna Anais har bytt namn till Ostria, men de har fortfarande väldigt bra mat
Vi besökte också vår gamla favorit, to kamaki, som ligger uppe i gränden till vänster från hamnen. Det såg likadant ut som förr och fortfarande bra mat och ett väldigt trevligt bemötande, tyvärr inte så många gäster, de flesta föredrar nog att äta nere i hamnen eller i Chora.
Vår favoritstrand blev Leftos Gialos, mycket beroende på mysiga taverna Eleonas, där står en 82-årig dam i köket och bakar fantastiska pajer
Att inte fler besöker Alonissos övergår mitt förstånd, men ön har nog hamnat lite i skuggan av Skopelos och Mamma mia hysterin!
Det kommer nog inte att dröja 16 år till nästa besök!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-01, 10:15
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Åter till Alonissos

Skönt att höra att Alonissos inte förändrats så mycket. Var där två år i rad, -02 och -03 då vi öluffade i Sporaderna, och vi trivdes bäst på Alonissos och Skopelos. Då kanske det snart är dax för ännu ett besök men det är ju så många öar man vill till.
Tack för reserapporten

RAN
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-10-01, 11:03
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Åter till Alonissos

Alonissos är verkligen en pärla med sitt totala lugn och sin fina natur!

Besökte Skiathos, Skopelos och Alonissos 2010, och även om både Skiathos och Skopelos har sina fina sidor så är det ändå Alonissos som jag verkligen längtar tillbaka till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-10-01, 11:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Åter till Alonissos

Alonissos står mycket högt upp på min önskelista och att det är enkelt att kombinera med Skopelos gör det inte sämre. Synd bara att det snabbt kan bli höst i norra Grekland. Berätta gärna lite mer om Alonissos.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-10-01, 15:02
SussieJ SussieJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 11
Standard Sv: Åter till Alonissos

Det vi tyckte så mycket om med Alonissos var att det fortfarande känns
ganska genuint, med de enkla caféerna vid hamnen och vardagslivet i Patitiri. Det är väldigt lugnt nere i hamnen på kvällarna, inga barer som spelar musik, vill man ha lite mer folkliv så kan man bege sig upp till Chora.
Vi åt mycket god och vällagad mat på alla tavernor vi besökte, vad sägs om ugnsbakad fläsklägg med honung och apelsin ? eller ölbrässerat lamm eller varför inte kanin i en sås med hela smålökar, mums!.
Vattnet vid stränderna är kristallklart, badskor kan dock behövs, då de mestadels består av klappersten.
Den enda stranden det var ganska mycket folk på var agios dimitrios, förmodligen för det är den mest fotograferade och kända stranden.
Vi tyckte dock mest om Leftos Gialos och Milia.
Milia är en väldigt lugn strand, trots närheten till Patitiri, kan bero på att stranden är både stenig och sluttande, men fina omgivningar och en liten servering med smarriga hemgjorda ostpajer.
Kontrasten blev stor när vi sedan åkte över till Skopelos, här hade en enorm utveckling skett på 16 år. Mångdubbelt så många tavernor och hotell och rätt mycket folk på stränderna.
Detta ska nu inte tas som någon kritik mot Skopelos, det är fortfarande en mycket vacker Ö men det kändes lite stort och stojigt efter Alonissos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-10-01, 16:26
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Åter till Alonissos

Håller med SussieJ om Patitiri: även om det finns en del tavernor som riktar sig turister och affären vid hamnen säljer en del souvenirer mm, så känns byn äkta, väldigt avslappnad och inte speciellt turistanpassad. Det enda stället på ön som känns riktigt "turistigt" är huvudgatan i Chora.

Gillar också den vackra naturen på Alonissos. Jämfört med t ex Skopelos tycker jag naturen är mycket mer varierad, med en blandning av öppna landskap och områden med mer växtlighet där olika trädsorter blandas. Det finns också mycket småvikar, vackra klippor och kringliggande småöar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-10-04, 10:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Åter till Alonissos

Citat:
Ursprungligen postat av SussieJ Visa inlägg
Att inte fler besöker Alonissos övergår mitt förstånd
Jag håller med dig helt och hållet. Fattar heller inte varför inte fler åker dit. Håller även med dig angående Pension Ninna. Tycker också att det är ett av de bästa boendena som finns i övärlden. Den utsikten är inte dum.

Eleonas gillar även jag helskarpt! Deras pajer är galet goda!

Tack för tips om att Anais har bytt namn. Bra att maten fortfarande håller hög klass!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-10-04, 20:45
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Åter till Alonissos

Det låter väldigt trevligt, men en ännu längre båtresa. Har man fallenhet för sjösjuka så lockar det inte med en resa till Alonissos. Skopelosresan inger ju redan ångest om havet ska ligga stilla eller hur det ska bli.
(Skopelos har inte någon Mamma Mia hysteri, vi har inte märkt den i alla fall)

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-10-05, 09:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Åter till Alonissos

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
(Skopelos har inte någon Mamma Mia hysteri, vi har inte märkt den i alla fall)

Carina
Nej den märkte inte vi heller och jag är ganska känslig för massturismens baksidor.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-10-05, 10:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Åter till Alonissos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nej den märkte inte vi heller och jag är ganska känslig för massturismens baksidor.
Eva
Vi merkte heller ikke n o e Mamma Mia "hysteri" på Skopelos da vi besøkte Sporadene i 2009
Likevel var det ALONISSOS som ble vår favoritt, selv om alle tre øyene er f i n e - vi besøkte dem( bevisst) i rekkefølgen Alonissos, Skopelos og til sist, med færrest dager, Skiathos .
Skyros tror jeg også er en øy vi ville like, men den står fortsatt på "venteliste"
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-10-08, 08:49
SussieJ SussieJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 11
Standard Sv: Åter till Alonissos

Ser att flera har reagerat på att jag skrev att Alonissos har hamnat lite i bakvattnet pga Mamma mia hysterin.
Med det menade jag förstås inte att det är någon hysteri på Skopelos, utan att Skopelos har fått mycket uppmärksamhet genom filmen och blivit den mest kända ön.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-10-08, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Åter till Alonissos

Citat:
Ursprungligen postat av SussieJ Visa inlägg
Med det menade jag förstås inte att det är någon hysteri på Skopelos, utan att Skopelos har fått mycket uppmärksamhet genom filmen och blivit den mest kända ön.
Precis så tycker jag också, någon hysteri är det absolut inte tal om.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-11-24, 14:46
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Åter till Alonissos

Roligt att du berättade om Alonissos. Vi var på Skopelos 2010 och steg i strand på Alonissos tre gånger under en båtutflykt. En gång i Steni Vala (tjusigt), en gång för ett badstopp, vet inte vad stranden hette. Och en gång i Patitri. Under dessa korta besök fick jag en väldigt positiv känsla av ön, som trivsam och avslappnad på något sätt. Så om jag ska åt det hållet igen en annan gång ska Alonissos absolut få ett längre besök.

/ Anne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-04-11, 16:32
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Åter till Alonissos

Vad härligt att få läsa om Alonissos! Jag åker dit i slutet på maj och efter vad jag har läst, så är jag redan smått förälskad i ön Det låter bra att det inte har hänt så stora förändringar på 16 år och att det fortfarande känns genuint.

Åh, vad jag längtar! Jag har beställt e-guiden och "Alonnisos on foot", för ett par vandringar blir det iallafall!

Om ni har några fler tips som inte bör missas (eller undvikas) så tar jag tacksamt emot dem.

Helena
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-04-13, 16:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Åter till Alonissos

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Om ni har några fler tips som inte bör missas (eller undvikas) så tar jag tacksamt emot dem.
Jag har inga fler tips än de du har i E-guiden, men jag vill gärna pusha lite extra för båtutflykten till den marina nationalparken. Missa inte den.

Vi bloggade från Alonisssos ett år. Du kan läsa inläggen här.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-04-13, 17:12
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Åter till Alonissos

Hej Helena S


Läs gärna mitt resebrev (och andras) från 2010, kan kanske finnas något extra tips.


http://www.kalimera.se/resebrev/2010...ssaloniki.html


Ha de yndigt på Alonissos!


//PA
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-05-23, 11:46
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Åter till Alonissos

Hejsan!

Tack för svar! Jag har haft problem med att skriva inlägg på sista tiden

En liten fråga till, behöver man förboka båtbiljetterna från Skiathos eller kan man köpa i hamnen eller på båten?

Helena S - nu är det nära
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-05-23, 11:49
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Åter till Alonissos

(Å, det funkade att skriva! )

Glömde skriva att jag har läst både resebrev och blogg! Jag tror inte att jag kommer att bli besviken!

Ha en härlig fredag allihopa!

Helena S
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-05-23, 12:19
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Åter till Alonissos

Det finns ingen anledning att boka båtbiljetter. Det finns biljettförsäljare precis vid hamnen på Skiathos.

Önskar dig en riktigt trevlig resa till Alonissos!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-05-23, 12:22
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Åter till Alonissos

Tack Smultron! Och tack för snabbt svar

När jag kikade på en av färjesidorna såg det nämligen ut som om det fanns begränsat med platser...

Helena S
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT