Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-26, 16:20
Lollol Lollol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 8
Standard Kallt i vattnet mitten av juni?!

Vi reser på öluff från mitten av juni och tre veckor framåt. Öar vi planerar att åka till är Naxos, Iraklia, Koufunissi.

Med på resan är vår 3-åring som är ruskigt frusen av sig. Hemma badar hon alltid i våtdräkt, för att kunna vara i vattnet lika länge som sina storebröder...

Hur varmt brukar det vara i vattnet i mitten av juni? min fundering är främst om våtdräkten ska få följa med eller inte!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-26, 16:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Kallt i vattnet mitten av juni?!

Jag kan lova dig (såvida inte din 3-åring är extremt frusen), att leken i vattnet kommer att ske timtals! I mitten på juni bör vattnet vara c:a 24 grader. Du hittar dessutom massor av vädersajter, som även talar om temperaturen dag för dag.
På grund av några svala nätter och hård västlig vind var morgonens temperatur i Koutsounari (vid Europas sydligaste stad) bara +21. Men det var härligt svalkande!
Skäm inte bort barnet med att ta med våtdräkt, är min tanke.
Ha det skönt i vattnet med barnet!
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-26, 16:51
Lollol Lollol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 8
Standard Sv: Kallt i vattnet mitten av juni?!

Tack för svar!! Det låter betryggande. Hon blir inte bortskämd med våtdräkt, men en liten tunn spinkis fryser väldans fort utan om det är åt det kalla hållet i vattnet. Inte kul att inte kunna leka med större och med köld tåliga bröder. Undrar ofta varför inte fler använder denna praktiska pryl ffa i Sverige. Skyddar bra mot sol och barnen kan leka i vattnet även kalla dagar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-26, 22:02
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Kallt i vattnet mitten av juni?!

När vi var på Naxos första veckan i juni hade vi 18 grader i Agios Prokopios(för ett par år sedan). Nu reser vi oftast från mitten av juni och det brukar vara runt 20 grader.(ofta lite drygt 20 grader) Det beror på hur vindarna ligger på samt hur fort det blir djupt.
/Ofelia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-28, 16:12
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Kallt i vattnet mitten av juni?!

Är man frusen av sig kan man inte "vänja sig" vid kallt vatten, det går inte "tänka bort" blå läppar och huttringar!

2005 var vi i Nidri första (andra?) veckan i juni och då hade vi det kallt i vattnet, inte mycket över 20 skulle jag tippa och själv kliver jag helst inte i om det inte är minst 25-27 grader. Vet att vi då blev besvikna på detta, dock kröp tempen upp under tiden vi var där, men det blev aldrig riktigt skönt enligt oss...

Tycker våtdräkt låter som en mycket bra sak!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-28, 16:49
Lollol Lollol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 8
Standard Sv: Kallt i vattnet mitten av juni?!

Våtdräkten får följa med! Tack för svar, det låter lite kallt faktiskt
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT