Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-04-10, 20:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Ett grönt möte i Loutra på Kithnos

En av sakerna jag gillar med Grekland är alla underbara möten. Jag vet inte hur många gånger jag har träffat vilt främmande människor som behandlat mig som om vi har känt varandra hela livet. För att inte tala om grekernas fantastiska gästfrihet, och deras underbara humor. Här är ett av alla dessa minnesvärda möten.

Vi var på Kithnos och körde runt med moped. Det var kallt, och det var blåsigt. När vi kom till den lilla spa-byn Loutra var vi iskalla in i märgen. Vi såg en mini-market som verkade ligga i lä, och som hade några bord utanför. Där sätter vi oss en stund sa vi.

En äldre dam satt utanför och handarbetade, hon jobbade i mini-marketen. Hon frågade om vi ville ha något. Vi svarade nej tack, och frågade om vi kunde sitta ner en stund för att komma från blåsten. Självklart sa hon, och gick sin väg.

När hon kom tillbaka hade hon plockat vindruvor från taket, och gav till oss, och sa: här kan ni inte sitta utan att äta något. Och du min herre, ska ha en kvist bakom ena örat, det har alla riktiga män, sa hon, och log.
Jag visste att det var vanligt (i alla fall förr) att män hade en liten basilikakvist bakom ena örat. Då luktade de gott. Men de hade en l i t e n kvist bakom örat, och jag fick en hel krukväxt bakom ena örat.

Sedan satte hon sig och fortsatte med sitt handarbetande. Ibland tittade hon upp, gav mig en blick, och log med hela ansiktet.

Vindruvorna var jättegoda, vi fick upp värmen och jag luktade jättegott!




Den lilla kvisten är på plats.




Visst klär det mig?




Hon var så söt! Vi tog massor med bilder på henne och på oss. Vi stannade mycket längre än vad vi hade tänkt oss. Kunde inte åka ifrån denna underbara människa!


Läs om Kithnos här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-04-10, 21:35
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Ett grönt möte i Loutra på Kithnos

Ha ha....ja det klär dig verkligen!
Inte så manligt kanske men Amstellådorna i bakgrunden förstärker intrycket
Trevlig historia och jag kunde se det framför mig innan jag hade skrollat ner till bilderna.
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT