Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-23, 13:26
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Please, Nisseexperter!

Nån som vet om Nisos Kalymnos BRUKAR stå still en vecka i september varje år? Vår planering håller nämligen på att gå om intet, pga att Nisse inte verkar gå överhuvudtaget 16-21/9. Dvs precis då som vi på fredagen (18/9) hade tänkt ta oss från Agathonissi till Pythagorion. Det finns visserligen två olika, icke kompatibla, tidtabeller utlagda på ANEKs hemsida (varav den ena innehåller trafik även under nämnda period), men enligt GTP verkar det vara den som inte innehåller nån trafik då som gäller.
Som det ser ut nu, så får vi antingen avbryta vår Lipsivistelse en dag tidigare än planerat och tillbringa alltför många dagar i Pythagorion, eller också får vi trixa oss upp via Leros och kan stanna planerad längd på Lipsi. Efter det verkar det vara kört att ta sej till Samos (och vi får skippa de två i planeringen inlagda avslutande dagarna på Agathonissi ).
Till råga på allt har vi redan bokat en del boenden och några snabbfärjebiljetter, som vi delvis i värsta fall inte kommer att kunna utnyttja.
Alltså, är det regel att Nisse står still en tid i september (underhåll?) eller kan man fortfarande hoppas på att dom täpper till luckan i tidtabellen?


En annan sak: nån som vet om snabbfärjorna i övre Doddarna brukar bli fullbokade i mitten av september?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-23, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Nån som vet om Nisos Kalymnos BRUKAR stå still en vecka i september varje år?
Tycker att det låter konstigt att Nisse skulle ligga still under säsongen. Under vinterhalvåret kan jag förstå, men inte då. Fast jag vet ingen om det.

Citat:
En annan sak: nån som vet om snabbfärjorna i övre Doddarna brukar bli fullbokade i mitten av september?
Det kan jag inte tänka mig.

Senast redigerad av Kalimera den 2015-06-23 klockan 18:56. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-23, 15:35
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tycker att det låter konstigt att Nisse skulle ligga still under säsongen. Under vinterhalvåret kan jag förstå, men inte då. Fast jag ingen om det.
Kollade upp hur det var förra året (på openseas) och då gick båten som vanligt den veckan, så det verkar ju knappast vara nån tradition direkt.
Jag har mejlat ANEK också. För en dryg vecka sen, men ej fått något svar (än).
Jag håller hoppets låga tänd ett tag till...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-23, 16:46
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Eftersom inte tidtabellen är godkänd ännu, som du ser på GTP, så är det bara att vänta. Alternativt ringa rederiet eller om du redan bokat logi, be din blivande värd om hjälp. Dessutom är det ju så att tre månader är lång tid i Grekland just nu. Det kan vara svårt att få loss pengar (subventioner) från staten för de här båtlinjerna just nu. Tror inte biljettintäckterna räcker särskilt långt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-23, 17:12
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Det var säkert det som var anledningen till endagarsstrejken, när vi skulle ta oss med Nisse från Agathonissi till Pythagorion för elva dagar sen. Besättningen hade tydligen inte fått lön på flera månader och anledningen var troligen att inga subventioner betalats ut till rederiet. Och läget är väl knappast mindre osäkert idag. Jag följer ditt första råd och avvaktar en tid.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-02, 16:39
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Nu (av alla tider!) har det dykt upp en anslutning (Agathonissi-Pythagorion) på gtp. Visserligen en dag för tidigt för att vara optimalt för oss, men funkar i alla fall ändå. Det ska vara en "motor vessel" enbart för passagerare. Rederi är okänt (NX)!? Nån som vet vad detta kan vara för slags båt? Det är alltså ingen bilfärja, katamaran, hydrofoil eller annan slags snabbåt eller rentav liten caique, vad jag förstår. Och på gtp verkar det som att tidtabellen är godkänd (ingen röd text med att den inte är konfirmerad). Båten verkar utgå från Patmos och verkar redan ha börjat trafikera.

PS. Jag är naturligtvis medveten om, att i dessa turbulenta tider så ska man kanske ta det mesta med en nypa salt, vad gäller vårt älskade Grekland. Men GTP brukar man ju kunna lita på, i normala fall åtminstone. DS.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-02, 16:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Nån som vet vad detta kan vara för slags båt? Det är alltså ingen bilfärja, katamaran, hydrofoil eller annan slags snabbåt eller rentav liten caique, vad jag förstår.
Det skulle kunna vara Anna Express.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-02, 16:51
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Javisst, det måste det ju vara! Tack, Janne!
Av bilden på hemsidan att döma verkar vara en båt man ska boka plats på, för att vara på den säkra sidan...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-02, 18:10
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Tror inte du behöver förboka Anna Express. Båten är större än den ser ut på bilden. Dessutom ser jag den avgå från Lipsi från min balkong flera ggr om dan och det verkar vara gott om plats !
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-02, 20:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Dessutom ser jag den avgå från Lipsi från min balkong flera ggr om dan
Är inte alls avis.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-03, 08:03
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Är inte alls avis.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-09-02, 21:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Yiippiiieee!!! Nu har i alla fall den vanliga fredagsturen kommit upp som gällande även vår aktuella dag! Väldig vad det satt långt inne. Men nu kan vi tack och lov hålla oss till vår ursprungliga planering och behöver inte byta ut sista dagen på Agathonisi mot en i Pythagorion. Härligt!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-09-03, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Yiippiiieee!!! Nu har i alla fall den vanliga fredagsturen kommit upp som gällande även vår aktuella dag! Väldig vad det satt långt inne.
Den som väntar...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-09-03, 18:12
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Please, Nisseexperter!

Agathonissi en dag extra är aldrig fel! Där känner man lugnet i själen.
Tänk att det alltid ska vara så knepigt att åka med färja mellan Aga och Pyth.
Birgitta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT