Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-10-14, 21:00
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Bröllop på Santorini

Hej
Vet inte om vad jag ska skriva eg men kan va skönt att få lite spontana inputs från Santorini-experts =)

Juni 2016 ska jag gifta mig på Santorini. Min sambo och jag har varit där endel och kände att ja, här vore det nice att ha ett litet bröllop

Vi blir väl totalt bara runt 20 pers som kommer närvara.
Lite nära familj o enbart närmaste vänner.

Ceremoni på Dana Villas och partaj på ett närliggande hotell som vi hyrt alla rum (alla 5 rum =) i 3 nätter.

En sak som jag funderat på är en liten gåva till våra gäster.
Nåt från Santorini.
Förslag?

//h
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-10-15, 06:17
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Grattis till stundande bröllop. Jag hade valt något från legenden om Santorini som Atlantis att ge bort. Känns dessutom lite romantiskt sådär Om ni inte hittar något lagomt fint (utan att vara plastigt) och samtidigt inte alltför dyrt så hör med museet i Akrotiri om de har något förslag.

I annat fall något från vulkanen och där kan du kolla med guiderna för turerna ut dit om de känner till lite finare souvenirer kanske?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-10-15, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av hayes Visa inlägg
En sak som jag funderat på är en liten gåva till våra gäster. Nåt från Santorini. Förslag?
Stort grattis i förskott!

Vi gifte oss på Santorini och bättre plats finns knappast! Vårt bröllop var en mix mellan ett grekisk bröllop och ett svenskt. Vi valde det vi gillade från svenska bröllop, och blandade med traditioner från ett grekiskt bröllop. En av de grekiska traditionerna vi valde var att ge alla gäster en "Boubounieres", som är en present som gästerna får efter vigseln. Det är ett litet knyte som innehåller diverse godsaker. Du kan läsa om Boubounieres här.




Vi köpte våra Boubounieres i en av bröllopsaffärerna på Santorini. Här väljer Camilla vilka vi skulle ha, och det var inte lätt, för det fanns massor att välja på.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-10-15, 16:25
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Tack tack till er båda!
Ska ta och kolla in tipsen!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-10-15, 18:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av hayes Visa inlägg
Tack tack till er båda!
Det vore väldigt intressant om du berättar hur det går, och hur det sedan gick. Eftersom jag gifte mig på Santorini är jag extra nyfiken.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-10-26, 13:18
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det vore väldigt intressant om du berättar hur det går, och hur det sedan gick. Eftersom jag gifte mig på Santorini är jag extra nyfiken.
Absolut kan jag göra det!
Nuläget är att vi just skickat önskemål om cateringfirma och en buffé.
Ska ha en Open bar som vi beställt av hotellet.
Funderar i dagsläget på musik för bakgrundsmusik och dans vill man ju ha!

Har en weddingplaner på ön som hjälper till att hålla i trådarna.
Fotograf bokat, frisör/sminkös bokat till blivande frun.
Är dock hur mkt som helst att tänka på, har inte bestämt oss om hur och när vi själva ska resa dit och hem. Flygbiljetterna börjar släppas nu så det är läge att bestämma oss.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-10-26, 13:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Gratulerer

Jeg giftet meg også i Hellas, men ikke på Santorini. Et lite tips til bordkortene (om dere skal ha det):

Skriv navnet til gjestene med greske bokstaver, det blir en liten snakkis når folk setter seg ved bordene. Forutsatt at ikke gjestene er greske, selvsagt

Eks: Σαρα (på bordkortet til Sara)
Ιονας (på bordkortet til Jonas)
Etc...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-10-27, 08:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av hayes Visa inlägg
Funderar i dagsläget på musik för bakgrundsmusik och dans vill man ju ha! Har en weddingplaner på ön som hjälper till att hålla i trådarna. Fotograf bokat, frisör/sminkös bokat till blivande frun. Är dock hur mkt som helst att tänka på
Vi hade ingen weddingplaner utan fixade allt själva, eller våra vänner gjorde det mest åt oss. Vi anlitade ett band från ön som spelade hela natten. Kostade inte så mycket, men det kan ha berott på att de var vänner till våra vänner. Brudbuketten hade vi problem med. Det löste sig dock genom att vi anlitade en florist i Aten, så brudbuketten fick åka färja.

Att ni anlitar fotograf är bra, det gjorde vi inte, och därför har vi inte så många bra bilder från bröllopet. Alla var ju fullt upptagna med annat än att fotografera.

Berätta gärna vidare...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-10-27, 23:18
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Gratulerer

Jeg giftet meg også i Hellas, men ikke på Santorini. Et lite tips til bordkortene (om dere skal ha det):

Skriv navnet til gjestene med greske bokstaver, det blir en liten snakkis når folk setter seg ved bordene. Forutsatt at ikke gjestene er greske, selvsagt

Eks: Σαρα (på bordkortet til Sara)
Ιονας (på bordkortet til Jonas)
Etc...
Tack ska du ha!
Kul med bordskorten! =)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-10-27, 23:24
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi hade ingen weddingplaner utan fixade allt själva, eller våra vänner gjorde det mest åt oss. Vi anlitade ett band från ön som spelade hela natten. Kostade inte så mycket, men det kan ha berott på att de var vänner till våra vänner. Brudbuketten hade vi problem med. Det löste sig dock genom att vi anlitade en florist i Aten, så brudbuketten fick åka färja.

Att ni anlitar fotograf är bra, det gjorde vi inte, och därför har vi inte så många bra bilder från bröllopet. Alla var ju fullt upptagna med annat än att fotografera.

Berätta gärna vidare...
Ja vi har inga vänner där som kan bistå med hjälp så det kändes lite tvunget att ha en wedding planner. Dyrt men man gifter sig bara en gång! =)

Ikväll har jag faktiskt köpt våra flygbiljetter. Blev SAS med 1 mellanlandning. Ca 5600 totalt för oss båda. Helt okay tycker jag. Skönt att kunna välja datum fritt + lite bonuspoäng till samlingen oxå.

Har fått lite JA-svar på inbjudningarna idag med, blir nog några pers mer än beräknat. Trodde inte att alla skulle tacka ja, men jättekul såklart =)

/h
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-10-28, 08:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av hayes Visa inlägg
Har fått lite JA-svar på inbjudningarna idag med, blir nog några pers mer än beräknat. Trodde inte att alla skulle tacka ja, men jättekul såklart
Vi bjöd in 57 personer från Sverige, och endast sju tackade nej för att de inte kunde. Jag tror att många vill komma, för det är ju något speciellt med att gifta sig på Santorini.

Vi åkte ner en vecka innan de första gästerna skulle komma. Gissa om det var en nervös vecka!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-10-29, 22:11
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: Bröllop på Santorini

57 pers är ju rätt många =)
Tror vi blir runt 25 bara. Bara familj o de närmsta.

Bokade flyg i går. Blev med SAS då man kan välja fritt bland dagar och så billigare än med tex Apollo. Dock med en mellanlandning.
Landar en vecka innan bröllopet vi med. Totalt 18dgr tror jag det blev.
Tänkte ta en vända till Amorgos efter vi blivit herr och fru.

Imorrn tar vi tåget ner till Malmö för att prova ut brudklänning =)

Det rullar på!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-10-29, 22:26
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Gällande musiken,skulle Jag kunna rekommendera "Thiraoi" band.Aggelos är släkt med Julia på Honeymoon hotell i Perivolos. De spelar s.k ö-musik oc Kretensiskt. De är väldigt bra oc mycket eftersökta på Dantorini. Om du tycker det låter intressant,så kan jag försöka förmedla kontakt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-10-29, 22:29
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Ursäkta felstavningar osv. Ny smartphone...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-10-30, 13:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av hayes Visa inlägg
57 pers är ju rätt många.
Vi trodde aldrig att så många skulle tacka ja.

Citat:
Landar en vecka innan bröllopet vi med. Tänkte ta en vända till Amorgos efter vi blivit herr och fru.
Bra att ni är där långt innan. Vi hade stressat ihjäl oss om vi åkt ner samtidigt med gästerna. Bra val med Amorgos, dit åkte vi också, och till Koufonissi. Vi tog med oss hälften av gästerna på en liten miniöluff, sedan återvände vi tillsammans till Santorini. När gästerna åkt hem åkte vi på bröllopsresa till Milos.

Lycka till med brudklänningen! Svårt välja antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Gällande musiken,skulle Jag kunna rekommendera "Thiraoi" band.Aggelos är släkt med Julia på Honeymoon hotell i Perivolos. De spelar s.k ö-musik oc Kretensiskt. De är väldigt bra oc mycket eftersökta på Santorini.
Aggelos är en otroligt duktig musiker. Han spelade inte på vårt bröllop, men han stod för dansuppvisningen tillsammans med några andra duktig dansare.

hayes: hans band skulle ni kunna fråga hayes. De kanske inte kostar så mycket.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-11-03, 22:14
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Gällande musiken,skulle Jag kunna rekommendera "Thiraoi" band.Aggelos är släkt med Julia på Honeymoon hotell i Perivolos. De spelar s.k ö-musik oc Kretensiskt. De är väldigt bra oc mycket eftersökta på Dantorini. Om du tycker det låter intressant,så kan jag försöka förmedla kontakt.
Vet inte om vi vill ha live greek music än, men bra att få lite tips ifall att! =)
Tack o hör av mig isf!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-11-03, 22:20
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi trodde aldrig att så många skulle tacka ja.

Bra att ni är där långt innan. Vi hade stressat ihjäl oss om vi åkt ner samtidigt med gästerna. Bra val med Amorgos, dit åkte vi också, och till Koufonissi. Vi tog med oss hälften av gästerna på en liten miniöluff, sedan återvände vi tillsammans till Santorini. När gästerna åkt hem åkte vi på bröllopsresa till Milos.

Lycka till med brudklänningen! Svårt välja antar jag.

Aggelos är en otroligt duktig musiker. Han spelade inte på vårt bröllop, men han stod för dansuppvisningen tillsammans med några andra duktig dansare.

hayes: hans band skulle ni kunna fråga hayes. De kanske inte kostar så mycket.
Gick bra med brudklänningen, beställd och vi får den hem om nån månad efter lite sömnad! =)

Har inte så mkt updates nu mer än att några gäster redan bokat flyg.
Dock verkar det som att det hotellet vi brukar bo på (Polydefkis) är nästan uppbokat av ett engelskt sällskap för annat bröllop med.

Så är det några som har tips på hotell i Kamari så är det välkommet!
Behöver absolut inte vara top noch, typ lika stil/pris som Polydefkis funkar bäst.

//h
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-11-04, 10:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av hayes Visa inlägg
Gick bra med brudklänningen, beställd och vi får den hem om nån månad efter lite sömnad!
Grattis!

Så synd att hotellet delvis är uppbokat av ett annat bröllopspar! Tyvärr har jag inga tips, brukar alltid bo i Perivolos. Ni kanske kan bo på olika ställen som ligger nära varandra?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-11-12, 19:54
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Tjena
Ja det blir nog på lite olika hotell första veckan.
Gör inget, tror vi kommer behöva lite egentid dagarna innan ändå =)

Ja vad har hänt tills nu...
Vi har bokat cateringfirma, bestämt mat. Blir buffé.
Bokat Open Bar med hotellet vi ska bo på runt bröllopet.
Nästa grej blir dekorationer, men tror jag lämnar det mesta ang det till sambon =)
Oh just det, bröllopscigarrer har jag självklart ordning på, cigarrnörd som jag är
Har börjat fundera på hotell på Amorgos. Har noll koll, kanske Apollon?
Eller har du ett annat bra tips?
Tänkte vara där 4-5 nätter.

Ha en bra helg!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-11-13, 10:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Bröllop på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av hayes Visa inlägg
Har börjat fundera på hotell på Amorgos. Har noll koll, kanske Apollon? Eller har du ett annat bra tips? Tänkte vara där 4-5 nätter.
Var på Amorgos ska ni bo? Är det ni två, eller ska gästerna också följa med?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT