Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Poros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-12, 22:02
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Poros en vårfavorit

Hej !

En billig biljett till Aten bokad idag , 1650:- /pers t.o.r från Kastrup med SAS 17/4.

Åtta dagar på Poros , ön ligger bra till tar bara1 tim med Flying Dolphin från Pireus.

Hotell Panorama vid Askeli är oxå bokat. Har passerat där många ggr. Och gillat läget !

Ngn som har erfarenhet av boendet där ?

/ Tom
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-13, 11:39
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Drammen Norge
Inlägg: 92
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Jeg kjenner ikke til dette hotellet på Poros - har bare vært på øya to ganger, siste gang var for ti år siden. I juni skal vi besøke Poros og Hydra, så jeg er også interessert i tips om disse øyene.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-26, 11:14
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Hej !
Kom hem igår efter en härlig vecka på Poros. Med en temp på mellan +21-26 på dagen & 20 i vattnet kan inta annat att vara nöjd ! Att åka till Poros i april har för oss blivit en vana.
Denna gången provade vi ett nytt boende nämligen ”Pamorama Aparments” ! (googla) Ett helt suveränt boende. Bättre kan man knappast få om man som vi älskar att sitta på balkongen/altanen och njuta av utsikten. Alla rum har havutsikt !
Dessutom trevliga ägare som ser till att man trivs & mår bra. ”Panorama” drivs av trevlige Christian,( son i huset) född & uppvuxen i Sverige , talar flytande Svenska. Mycket rimliga priser för den standarden och det läge/utsikten !!! Tel. +30229802311 e-mail christian@poros.biz

I år fann vi ett för oss nytt matställe ”Meze- Meze” ! En mezedepolio som serverar dom godaste smårätter vi ätit . Meze-Meze drivs av Katarin & Demos , Katarina är svenska och sköter serveringen Demos är grek & en utmärkt kock och basar i köket. Att Demos sen är gudomlig sångare och Bouzuki/Gitarspelare gör inte saken sämre. När det lugnat sig i köket spelar han och sjunger med glädje för gästerna . Att vi besökte detta utmärkta ställe fyra ggr på en vecka är väl betyg nog !!!

Dessa ställen kommer vi definitivt återvända till !

Tom & Bodil
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-28, 17:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
I år fann vi ett för oss nytt matställe ”Meze- Meze”
Var ligger den?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-28, 18:01
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Hej !
Om du står med näsan ut mot vattnet vid taxistationen så ligger det längst ner till vänster, alltså österut ! Ca: 10 min från taxistn per fot ! Bredvid uthyrningssegelbåtarna , området där heter Pounda.
Jag lovar ett redit höjdarställe.
Betänk att Demos lirat ihop med ikoner som Gary Moore & Nick Cave bl.a , enligt utsago.
/Tom
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-01, 17:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Om du står med näsan ut mot vattnet vid taxistationen så ligger det längst ner till vänster, alltså österut !
Tack, då vet jag på ett ungefär var det ligger.

Citat:
Betänk att Demos lirat ihop med ikoner som Gary Moore & Nick Cave bl.a , enligt utsago.
Ja, bara en sådan sak.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-01, 18:34
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Dom kvällarna vi hade på MezeMeze har satt sig fast i minnet. Vi har redan börjat planera för en vårresa till Poros 2014 !!!

/ Tom
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-01, 19:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Dom kvällarna vi hade på MezeMeze har satt sig fast i minnet. Vi har redan börjat planera för en vårresa till Poros 2014 !!!
Då måste det ha varit bra!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-05-01, 22:36
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Då måste det ha varit bra!
Bra är bara förnamnet !

En kväll tog vi taxi från stan till vårt boende "Panorama" !
Vi hade bara 50euros - sedlar när vi skulle betala taxin (4 euro)!

Han kunde inte växla ....! Hur göra ?

De löser sig sa chaffisen , ni kan betala den summan till min kollega i morrnbitti !

Och hälsa från "Stavros" !

Dom är för goa .

Snacka om service !

/Tom
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-05-02, 10:31
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Poros er en lillle herlig ø, og er også en af mine favoritter.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-11-17, 17:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Hej !
Kom hem igår efter en härlig vecka på Poros. Med en temp på mellan +21-26 på dagen & 20 i vattnet kan inta annat att vara nöjd ! Att åka till Poros i april har för oss blivit en vana.
Denna gången provade vi ett nytt boende nämligen ”Pamorama Aparments” ! (googla) Ett helt suveränt boende. Bättre kan man knappast få om man som vi älskar att sitta på balkongen/altanen och njuta av utsikten. Alla rum har havutsikt !
Dessutom trevliga ägare som ser till att man trivs & mår bra. ”Panorama” drivs av trevlige Christian,( son i huset) född & uppvuxen i Sverige , talar flytande Svenska. Mycket rimliga priser för den standarden och det läge/utsikten !!! Tel. +30229802311 e-mail christian@poros.biz

I år fann vi ett för oss nytt matställe ”Meze- Meze” ! En mezedepolio som serverar dom godaste smårätter vi ätit . Meze-Meze drivs av Katarin & Demos , Katarina är svenska och sköter serveringen Demos är grek & en utmärkt kock och basar i köket. Att Demos sen är gudomlig sångare och Bouzuki/Gitarspelare gör inte saken sämre. När det lugnat sig i köket spelar han och sjunger med glädje för gästerna . Att vi besökte detta utmärkta ställe fyra ggr på en vecka är väl betyg nog !!!

Dessa ställen kommer vi definitivt återvända till !

Tom & Bodil
Hej, är jättesugen på att åka till Poros i början på Maj..och hotell Panorama som du rekommenderar verkar helt fantastiskt!
Min fråga är om det går någon båt dit sent på kvällen från Pireus? Jag anländer med flyg till Aten cirka 20.30 på en Lördag?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-11-17, 19:03
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Nja....de är nog lite sent att ta sig till Poros. De flesta dagar går sista båten vid 19-19.30 tiden.

Här kan du söka på motsvarande datum 2013 , så får du fram hur båtarna gick i våras.

http://www.openseas.gr/openseas/SearchTrips.html

/ Tom
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-11-17, 19:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Nja....de är nog lite sent att ta sig till Poros. De flesta dagar går sista båten vid 19-19.30 tiden.
/ Tom
Ok, Tack för svar.. då får det bli en övernattning i Pireus... det är helt okej det med!..
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-11-17, 21:46
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Fö har vi bokat en vecka på Panorama i April , efter ha tillbringat en vecka med hyrbil på Peloponissos . Bilen hyr vi från flygplatsen och lämnar i Galatas mittemot Poros på fastlandet.
Sen tar vi taxibåt till Poros (5min / 2 eruo )
/ Tom
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-11-17, 22:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Låter underbart Tom!
Poros ligger bra till för ett besök till Peloponnesos.. aldrig varit där så det lockar.... Sen tänkte jag ta en dagstur till Hydra och eventuellt Egina.
Jag var in på Panoramas hemsida och läste lite mer om hotellet.. Är helnöjd..Så nu har jag bokat 3 veckor där i maj.....men kanske förlänger med en vecka till.. Positivt också att de lånar ut cyklar utan kostnad.. Tänker cykla runt en hel del när jag är där.. Poros verkar vara en bra cykelö efter vad jag läst...spännande med nya öar att utforska!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-11-17, 22:43
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Är jag helt snurrig Sunny, skulle inte du åka till Tinos i vår? Du verkar ha lika svårt som jag att bestämma resmål!
För övrigt är Poros en av mina favoriter också. Jättemysig liten stad och behändig ö, nära till fastlandet. Båtar till Hydra och Spetses går varje dag. Det blir säkert jättebra!

Katitzi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-11-17, 22:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Poros en vårfavorit

Jag kommer att åka till Tinos igen..... jag fick uppleva så mycket under de tre veckorna jag var där... så jag kan leva på det ett tag... Jag har inte varit på så många öar.. som många av er här på forumet, så jag är väldigt nyfiken på att upptäcka nya öar..sen om några år kanske jag också får en favoritö som jag kommer att återvända till år efter år... Poros verkar att vara en mysig liten ö, kanske den blir en favorit sen....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT