Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-10-10, 10:36
mitche mitche är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Inlägg: 1
Standard Arvsrätt, rörigt....

Hej alla

Härligt forum detta!

Kastar ut en fråga till alla kunniga för att se var vi skall börja.

Det är så att min fru är halvgrekiska (pappa grek, mor svensk), vi åker till Grekland minst två gånger per år och hälsar på hennes släkt och vänner.

Då hon är född och uppvuxen i Sverige så har hon såklart svenskt medborgaskap osv.

Men nu då åren går och vi alla blir äldre kommer man osökt och tänker på framtiden och vad som gäller med arvsrätt mellan olika länder och så.

Om tex hennes farmor går ur livet, hennes far är redan död, har hon någon möjlighet att ärva något från henne?

Måste min fru ha tex medborgarskap i Grekland, eller skriven på något sätt för att hon skall ha rätt?

Rörig fråga men vi har själva precis varit och skrivit testamente för våra barns skull - då vi vill att inte skall inte vara frågetecken vid ev hädanfärd..det väcker många frågor.

Hursomhelst, om någon har några tips eller ideer var man kan vända sig så emottages det tacksamt.

Ha en bra dag
Mikael
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-10-10, 11:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Arvsrätt, rörigt....

Otroligt viktig fråga och omöjlig att besvara om man inte har juridiska kunskaper. Det enda jag kan säga är att du kan kolla Europeisk e-juridikportal, https://e-justice.europa.eu/content_successions-166...

Jag fick den sidan från svenska ambassaden, kanske det finns svar där. I Europa ärver man numera tillgångar(och skulder) i det land man är skriven , alltså var den avlidne är skriven. Hur det blir när man är skriven i flera länder fattar jag inte. Är bara hjärtans glad att jag inte har nån fastighet för arvingar att börja tvista om...rörigt det här, ursäkta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-10-10, 11:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Arvsrätt, rörigt....

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
I Europa ärver man numera tillgångar(och skulder) i det land man är skriven .
Ärver man sin makes skulder vid dödsfall, förutom om det är ett bostads-eller villalån? Det är väl bara GEMENSAMMA skulder som ärvs? Jag har inte tänkt på det....Nu har vi i o f s endast skuld till banken på gemensamma lägenheten , men det är ju intressant att veta...

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-10-10, 12:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Arvsrätt, rörigt....

Lissi, det är olika lagstiftning i olika länder.Man får nog kolla vad som angår ens egna ärende. Jag vet bara att det har förekommit ändringar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-10-10, 15:41
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Arvsrätt, rörigt....

Jag återkommer i ämnet...Phia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-10-10, 23:54
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Arvsrätt, rörigt....

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ärver man sin makes skulder vid dödsfall, förutom om det är ett bostads-eller villalån? Det är väl bara GEMENSAMMA skulder som ärvs? Jag har inte tänkt på det....Nu har vi i o f s endast skuld till banken på gemensamma lägenheten , men det är ju intressant att veta...

Lissi


Lugn lugn - I Sverige ärver vi inte skulder!
Hur det är i Grekland vet jag inte men jag hoppas de slipper ärva t.ex. en Farbror Kostas skulder! Det kan ju bli helt förödande att vara tvungen att ärva en SKULD!? Hm.. Nä? Så illa kan det väl ändå inte vara! ??
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-10-11, 01:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Arvsrätt, rörigt....

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ärver man sin makes skulder vid dödsfall, förutom om det är ett bostads-eller villalån? Det är väl bara GEMENSAMMA skulder som ärvs? Jag har inte tänkt på det....Nu har vi i o f s endast skuld till banken på gemensamma lägenheten , men det är ju intressant att veta...

Lissi


Jag är förvisso inte jurist, men såvitt jag vet fungerar det så här.

För dödsboet upprättas en bouppteckning som är en avräkning av den avlidnes SAMTLIGA tillgångar OCH SKULDER. Om saldot blir positivt ärver den/de arvsberättigade detta. Om saldot blir negativt ärver man inte den kvarvarande skulden.

Det innebär att man ärver den avlidnes skulder så långt tillgångarna räcker.

Som sagt, det är så som jag har uppfattat juridiken så som den gäller i Sverige.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-10-11, 08:41
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Arvsrätt, rörigt....

Gå in på sighten Living in Crete.Sök under wills så får du lite mer info.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT