Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-08-13, 00:20
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard Resa i oktober

Vi har bokat en resa till Naxos i slutet av september och in i oktober, börjar det att bli kyliga kvällar då? Blir lite orolig att vi bokat lite för sent för att få lite sommarvärme.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-08-13, 05:16
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Resa i oktober

Absolut inte! Vi är själva där.
Men någon enstaka taverna BÖRJAR stänga första veckan i oktober ute vid Naxos stränder.
Ibland kan en tröja vara bra på kvällarna.

Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-13, 11:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resa i oktober

Citat:
Ursprungligen postat av Aneta Visa inlägg
Vi har bokat en resa till Naxos i slutet av september och in i oktober, börjar det att bli kyliga kvällar då? Blir lite orolig att vi bokat lite för sent för att få lite sommarvärme.
Det kan bli vilket väder som helst, men jag skulle inte tveka att åka så sent om jag kunde. Vi var tre veckor på Naxos i november ett år, och det är en av de bästa resor vi någonsin gjort. Mycket var stängt förstås, men tillräckligt mycket var öppet, och vädret pendlade mellan sommarvärme till höstkallt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-08-13, 13:18
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard Sv: Resa i oktober

Tack för era svar, nu vart längtan stor. Läser och begrundar e-guiden fr Naxos😎
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-08-29, 13:22
siv siv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 22
Standard Sv: Resa i oktober

Vi åker nästan alltid i oktober när vi öluffar. Oftast som svensk sommarvärme.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-08-30, 22:21
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Resa i oktober

Jag var på östra Kreta i början av oktober 2015. Det var varmt ca 25-30 grader, vi gick i shorts och linne på dagarna. Hade kofta på kvällen. Skulle inte tveka över att åka i oktober igen.

Trevlig resa!

Helena S
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-08-31, 09:44
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Resa i oktober

Jag var där precis den perioden för ett par år sedan.
Jättemysig tid att besöka. Nu vet jag inte om ni bestämt er för just Naxos (vilket jag tycker är ett toppenalternativ). Men generellt kan sägas att man ska tänka på att välja en stor ö med många åretruntboende ifall man väljer att åka i lågsäsong. Detta eftersom att det finns ett åretruntliv på ön och man slipper den där ödsliga känslan när det mesta stänger ned för sommaren. När jag var på Naxos i Oktober så bodde jag i den delen av Naxos chora som inte är så turistig, vid torget som ligger lite bakom gamla delen av byn. Där var sus och dus dygnet runt. Härligt grekiskt folkliv. Vattnet var varmt och dagarna likaså. Kvällstid behövs tröja men det har säkert någon annan redan nämnt. Någon enstaka regnskur och någon riktig stormnatt, hade jag under mina två veckor. Men det var bara mysigt.
Rekommenderar verkligen Naxos. I annat fall kan ni också fundera lite på Peloponessos som har varmt långt in i Oktober. Koroni Pylos Kardamili osv.
Lesvos är också jättefint och varmt den tiden. Där har de den godaste mat jag ätit någonsin i Grekland och kanske den billigaste också?
Rekommenderar även Lesvos mycket varmt! Tilläggas bör att jag inte själv varit där i slutet av september/början av oktober men de åretruntboende på ön rekommenderade faktiskt just Oktober eftersom det är lagom varmt, skönt i vattnet och bra priser, men det sistnämnda får man tyvärr (man betalar rena rama underpriserna för allt man får för pengarna - de är värda så mycket mer) där jämt nu för tiden pga av förra årets flyktingkatastrof - som INTE längre alls är aktuell.

Senast redigerad av Thira den 2016-08-31 klockan 09:55.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-08-31, 11:37
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Resa i oktober

Thira har så rätt! På Santorini är det just nu lite blåsigt (även på Naxos som ligger nära) och man behöver en tunn men vintät jacka och ev en tröja på kvällarna. På dagarna är det annars varmt om det inte nu blir så att vi får ett oväder. Man vet ju aldrig i slutet av oktober...


Ingela
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT