Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-04-22, 14:23
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Boende Kythnos

I september kommer jag att bli lika gammal som Stenmark, Borg, Wassberg, Frank Andersson, osv.. Samma dag som jag blir det är det planerat att vi ska anlöpa Kithnos hamn (Merichas) på kvällen. Vad jag har förstått så ska det inte vara några problem att hitta boende på plats vid den tiden på året. Men eftersom vi anländer så pass sent på dagen (19:30) skulle det vara skönt att slippa tillbringa en massa tid på att leta boende, och kunna börja koncentrera sej på födelsedagsfirandet så snart som möjligt. Därför kunde det vara lämpligt att ha boendet fixat innan. Åtminstone den/de första natten/nätterna (vi planerar att stanna en hel vecka på ön).

Jag har kollat i relevanta trådar här på forumet och googlat en hel del. Det är inte så många boenden som finns med på hotellsajterna, typ booking.com. En del andra har visserligen egna hemsidor, som ger en viss uppfattning, men för många finns det i stort sett bara ett telefonnummer.

Nu undrar jag alltså om någon kan tipsa om lämpligt boende. Kravlistan är som följer (förutom de givna, A/C, privat toalett/dusch, rent och fräscht):
Studio (dvs åtminstone ett litet pentry)
Avskild privat balkong med hamn/havsutsikt
Inte alltför dyrt (max 50 euro natten)
Hyfsat lugn omgivning
I Merichas med "omgivningar" (dvs gångavstånd till affärer och tavernor)

Nån som har nåt tips jag kan spinna vidare på?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-09-23, 14:15
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Boende Kythnos

Nu kan jag, så här i efterhand, tipsa mej själv:
Vi bodde de tre första dagarna på Villa Elena (förbokat hemifrån), som ligger en bit ovanför Martinakiastranden, strax utanför själva Merichas. Dom hämtade i hamnen och hade lämpligt nog nyss öppnat en restaurang i anslutning till boendet, där vi intog en utsökt god 60-års-födelsedagsmiddag. Menyn var väl inte den mest omfattande vi sett, men det som fanns på den smakade alltså göttigöttgött. Därtill hade dom, dagen till ära, bakat en fantastiskt god chokladtårta, som blev deras födelsedagspresent till mej. Fin gest! Fyra punkter på kravlistan uppfylldes här (studio med pentry, fantastiskt fin utsikt över Martinakiabukten och bort mot själva Merichas, lugn omgivning och alltså rätt nära själva hamnområdet). Det enda som inte uppfylldes var priset (vi betalade 60 euro per natt).
De sista fyra dagarna bodde vi på Ioanna's Rooms (snabbt uppletat på plats), som ligger i själva Merichas (västra delen av hamnområdet). Där uppfylldes faktiskt alla fem punkterna (kostade 40 euro natten).
Så kan det gå.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-09-23, 17:48
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Boende Kythnos

Tac för tips inför framtida resor!
//
KR
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-09-24, 16:21
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Boende Kythnos

Man får passa på att gratta i efterskott.

Och...du glömde Linda Haglund.

Laero - feminist 😉
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-09-24, 16:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende Kythnos

Fint og lese om "nye" reisemål
Takk for god info/ fine tips om Kythnos
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-09-25, 13:11
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Boende Kythnos

Hej alla

Från 2004:

Vi anlände till ett stilla och lugnt Kythnos hamn Merichas, inga roomsare men gott om skyltar på husen runt hamnen. Vi satsade på sluttningen bakom piren, längst bort till vänster, där låg Paradisos för 110 € för tre nätter. Det var verkligen ett paradis trots de 90 trappstegen upp från gatan. Det fanns Kylskåp och lite köksutrustning, ingen AC men en "horhuspropeller" i taket. Men vilken utsikt vi hade, helt underbar!

//PA
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-09-25, 14:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Boende Kythnos

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
..men en "horhuspropeller" i taket.
Vet jag inte riktig vad det är, då jag aldrig besökt ett dylikt etablissemang. Men du verkar ju veta

Kythnos har jag funderat på många ggr. Har aldrig haft nöjet att stiga av båten i hamnen, men har lagt till där flera ggr. Nu fick man ju lite bra tips på boenden i alla fall. Tack för det, Charleston!

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-09-25, 18:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boende Kythnos

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
De sista fyra dagarna bodde vi på Ioanna's Rooms (snabbt uppletat på plats), som ligger i själva Merichas (västra delen av hamnområdet). Där uppfylldes faktiskt alla fem punkterna (kostade 40 euro natten).
Tack för tips! Har inte bott så där jättebra i Merichas, men nu vet jag var jag ska bo.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-09-25, 19:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Boende Kythnos

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Man får passa på att gratta i efterskott.
Och...du glömde Linda Haglund.
Laero - feminist 😉
Tack, Lars!
Nej, jag glömde inte Linda. Hon fick ju tyvärr aldrig uppleva sin 60-årsdag.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT