Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-04-16, 16:22
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Kolimbari

Har precis bokat en vecka i Kolimbari. Har ni några tips på bra matställen eller annan input om detta område? Ligger längre bort än vi bott förut men verkar lugnt och skönt Ska bo på hotell vid havet men har valt bort all inclusive då vi gärna vill äta på lite olika ställen. Vi är ute efter lugn och ro men kommer hyra bil ett par dagar för att byta miljö lite. Har varit på Elafonissi ett par gånger tidigare så vi väljer nog att se något annat den här gången. Åker i slutet av maj
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-04-17, 18:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kolimbari

Jag har inte bott i Kolimbari så jag har inga tips på restauranger. Jag skulle tro att de bästa restaurangerna finns i själva byn, inte vid stranden.

Tips på vad ni kan se och göra är att köra till Fallasarna, som du kan läsa om här.

En båtutflykt till Balos är också en upplevelse. Strax söder om Kolimbari ligger Ano Vouves där världens äldsta olivträd växer. Det är forfarande vid liv och tros vara upp mot 4000 år gammalt. Där finns även ett fint olivmuseum.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-04-18, 09:11
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Kolimbari

Tack för tips! Då har vi lite idéer för utflykter de dagar vi har bil. Har insett att själva byn Kolimbari ligger en liten bit bort från stranden där hotellet ligger så det blir väl en del motion gissar jag, annars får det bli hyrbil fler dagar än vi tänkt från början. Vi ville gärna bo på ett lugnt ställe nära vattnet men vi vill samtidigt se annat och vill ha annat på menyn än all inclusive-buffen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-04-19, 18:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kolimbari

Citat:
Ursprungligen postat av evali Visa inlägg
Har insett att själva byn Kolimbari ligger en liten bit bort från stranden där hotellet ligger så det blir väl en del motion gissar jag
Jag tycker inte att det är långt. Men det beror förstås var på stranden ert hotell ligger.



Här ser du byn från stranden. Det finns hotell som ligger nära.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-04-20, 13:05
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Kolimbari

Nej det ser ju inte så långt ut, det orkar vi nog gå:-) Vi ska bo på Grand bay Beach resort. Om bokningen nu funkat... Vi hoppade på erbjudande om Pre-paid-Low season för att få ner priset för ett rum med direktaccess ut mot pool och hav. Bokade direkt via deras sida och de har inte dragit några pengar ännu. Inte svarar de på mail heller när vi skrivit och frågat om allt är ok med bokningen. Men vi ger dom lite tid sen får vi väl ringa och dubbelkolla så vi verkligen har boende när vi kommer dit...Tack för fin bild!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-04-20, 14:00
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Kolimbari

Kolimbari har flere gode spisesteder, og en del av dem ligger langs stranden. Vår favoritt er Palio Archontiko, som serverer klassiske kretiske retter, men ofte med en litt modernisert touch, og meget elegant anrettet.

På begge sider av denne ligger Edem, og Nikiforos fisketaverna, som begge er bra. Litt lengre inn fra havet (et par hundre meter) ligger Lefka, som er en meget god tradisjonell gresk familietaverna.

Håper dere får en trivelig tid i Kolimbari, vi skal være i Kissamos to uker i mai-juni, men har allerede planlagt en tur eller to til Kolimbari for lunsj og/eller middag.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-04-20, 16:08
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Kolimbari

Tack JohnS för dessa restaurangtips! Jag började vara lite orolig att vi hamnar lite för avsides men det verkar ju då som att det ändå finns lite liv i Kolimbari:-) .Några små trevliga matställen är allt vi behöver:-) Hoppas ni också får en trevlig semester!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-04-20, 18:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Kolimbari

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
På begge sider av denne ligger Edem, og Nikiforos fisketaverna, som begge er bra.
Nikoforos kan också jag rekommendera. En fisktaverna, precis som John säger och med MYCKET god mat. Nu var det visserligen några år sen vi var där, men jag kommer ihåg att det var himmelskt gott!


/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-04-21, 10:30
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Kolimbari

Ser ju mysigt ut också:-) tack för svar! Någon som åkt ner till Paleochora från detta område? Är det smartast att åka via Chania ner (= bättre väg) eller kan man åka "rakt" ner från Kolimbari?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-04-21, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kolimbari

Citat:
Ursprungligen postat av evali Visa inlägg
Är det smartast att åka via Chania ner (= bättre väg) eller kan man åka "rakt" ner från Kolimbari?
Du kan åka "raka" vägen ner. Att köra via Chania blir att köra åt fel håll.

Här kan du läsa om det där olivträdet jag pratade om.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-04-21, 11:09
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Kolimbari

Tack-då följer vi Google maps och åker rakt ner om vägarna där är OK. Har hittat Ano Vouves också nu. Ligger ju nära så det kan nog bli en tur dit. Så vill vi hinna vandra på något bra ställe också, mycket man vill hinna på en vecka:-) Vi som skulle lata oss och ta det lugnt...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT