Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-08-10, 15:00
Jupiter Jupiter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 43
Standard Karpathos - inget för den åksjuke

Hej!
Är nyligen hemkommen från en vecka på Karpathos. Jag hade läst hur vacker ön skulle vara. Men tyvärr upplevde jag ingen skönhet. Vägarna slingrade sig högt och brant, det var en pina, vi åkte buss, hyrbil och taxi, allt lika illa. Magen kändes som en centrifug medan jag stirrade rakt fram.
Tråkigt för jag hade höga förväntningar på Karpathos.

Ett annat minus var Karpathos stad, som jag tyckte var ful och våldsamt trafikerad. Ansträngde mig verkligen, men hittade ingen charm. Vi gick med hjärtat i halsgropen längs huvudvägen, trots reflex på kvällen.

Men stränderna....... dom var sagolika......snorklade......njöt!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-08-13, 09:06
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Karpathos - inget för den åksjuke

Karpathos är en karg ö, inte mycket grönska. De flesta öar med berg har vägar som följer bergsväggarna, ner i dalar, upp på bergstoppar, det är inte som hemma i platta Sverige. Stora öar kanske kan ha en rak huvudväg, men annars är det nog som du beskriver, spännande resor med buss och bil
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-15, 12:50
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Karpathos - inget för den åksjuke

Thassos hade så vitt jag minns ganska raka vägar - eller den som gick runt ön var ganska rak. Men för att ta sig dit måste man ju landa i Kavala, bussa till hamnen, åka båt och sedan eventuellt fortsätta med buss på ön. Men även där måste man upp i bergen längs slingriga vägar för att se de finare byarna.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-08-15, 22:33
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Karpathos - inget för den åksjuke

Citat:
Ursprungligen postat av Jupiter Visa inlägg
Hej!
Är nyligen hemkommen från en vecka på Karpathos. Jag hade läst hur vacker ön skulle vara. Men tyvärr upplevde jag ingen skönhet. Vägarna slingrade sig högt och brant, det var en pina, vi åkte buss, hyrbil och taxi, allt lika illa. Magen kändes som en centrifug medan jag stirrade rakt fram.
Tråkigt för jag hade höga förväntningar på Karpathos.

Ett annat minus var Karpathos stad, som jag tyckte var ful och våldsamt trafikerad. Ansträngde mig verkligen, men hittade ingen charm. Vi gick med hjärtat i halsgropen längs huvudvägen, trots reflex på kvällen.

Men stränderna....... dom var sagolika......snorklade......njöt!
Jag fullkomligen älskar det karga landskapet, då har jag möjlighet att se långt bort (t ex olika vägar eller havet). Serpentinvägar är fantastiskt, man vet aldrig vad man får se eller möta efter nästa kurva. Vad man upplever som vackert eller inte är med andra ord väldigt individuellt. Smaken är som den bekanta baken

Härligt att du uppskattade de fantastiska stränderna!

Helena S
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-08-16, 12:44
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Karpathos - inget för den åksjuke

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Jag fullkomligen älskar det karga landskapet, då har jag möjlighet att se långt bort (t ex olika vägar eller havet). Serpentinvägar är fantastiskt, man vet aldrig vad man får se eller möta efter nästa kurva. Vad man upplever som vackert eller inte är med andra ord väldigt individuellt.

Helena S
Kunne ikke sagt det bedre selv
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-08-16, 13:47
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Karpathos - inget för den åksjuke

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Kunne ikke sagt det bedre selv


PANAKAKIS
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-08-16, 17:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Karpathos - inget för den åksjuke

Förstår att det var en besvärlig upplevelse, Jupiter. Men är det så att du är rädd eller att du blir åksjuk väldigt lätt? Själv är jag så skraj av mig att jag inte gillar smala slingriga vägar, i synnerhet om de inte har skyddsräcken vilket ju händer rätt så ofta i Grekland. Och då kan jag bli smått hysterisk stackars medresenärer. Men ändå vill jag inte missa dessa fina ställen man kan åka till. Och på Karpathos som jag tyckte var väldigt vackert gick det bra på de vägar vi körde. Men vi körde oftast åt det hållet där vi kunde vara på bergssidan. Pigadia blev jag inte heller superförtjust i, men jag tyckte att ön i övrigt var väldigt fin. Och så bra att du kunde njuta av stränderna och snorklandet!

Kanske kan du nästa gång hitta ett resmål i Grekland där vägarna passar dig bättre!

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-08-16, 17:57
Jupiter Jupiter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 43
Standard Sv: Karpathos - inget för den åksjuke

Alala:
Jag blev mer åksjuk än rädd när vi åkte buss och taxi. Att köra själv krävde så mycket koncentration att jag missade landskapet. Och var parkerar man om man vill stanna och se någon av de vackra byarna? Var livrädd att möta en bil trots speglar. Fickparkera där, aldrig!!!!

Helena S:
Man kommer ju aldrig fram när det slingrar sig så, kändes som vi åkte i evigheter. :-)

Tidigare har vi varit på Skopelos och det blir nog dit vi åker nästa gång. Tycker det var lagom bergigt och med ett mer grönskande landskap, mycket blommor och mer variation. Dessutom var Skopelos stad mer eller mindre bilfri.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-08-17, 18:48
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Karpathos - inget för den åksjuke

Skopelos är ju fint! Och säkert finns det också en massa andra öar som passar dig.

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-08-18, 10:36
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Karpathos - inget för den åksjuke

Vi har vært mange ganger på Karpathos. Vi kjører scooter, mannen kjører og jeg sitter på. Da får man nærkontakt med naturen og de deilige luktene overalt. Det går ikke fort, og vi stopper mye. Har vært nede både ved Apela og Kyra Panagia flere ganger. Det er like storslått hver gang.
Jeg syns det høres skumlere ut å kjøre bil for veiene er jo smale enkelte steder og svingete. Men målet med å kjøre er ikke for vår del at det skal gå fort, men oppleve noe underveis. Det virker litt vanskelig når man skal håndtere en bil samtidig, ja, Og ikke alle er så heldige at de har en mann med motorsykkellappen så vi kan låne en stor scooter med sterk motor.
Drar til Karpathos 11. september og kommer til å leie scooter igjen.
Når det gjelder selve Pigadia by, kan den vel ikke akkurat kalles sjarmerende.
Men fra første besøk slo det oss at det var noe med menneskene på denne øya som gjorde at vi fant oss til rette umiddelbart.
Skal bli så fint å komme tilbake etter 6 års fravær (Kreta har overtatt førsteplassen).

Hilsen
Pelagia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT