Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-02, 15:35
natta300 natta300 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 3
Standard båtluffa utan att förboka hotell

Reser med min då 8 mån dotter till athen under 4 veckor i sommar jun/jul och tänkte öluffa runt i kykladerna.Har aldrig varit där tidigare och tänkte höra om det stämmer att det blir billigare att inte förboka boende utan ta det på plats.Är inte kräsen men vill inte att det ska vara alltför risigt eftersom jag reser med bebis. Nån som vet vad ca priset kan tänkas hamna på om man bokar på plats?Vore tacksam för tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-02, 16:31
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: båtluffa utan att förboka hotell

Berätta gärna vilka öar du planerar/funderar att besöka!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-02, 18:14
natta300 natta300 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 3
Standard Sv: båtluffa utan att förboka hotell

Har egentligen inte bestämt mig mer än att jag kommer utgå från athen,hamnen rafina o därifrån ta mig till mykonos,sen ta allt eftersom,men är lite sugen på naxos,paros,antiparos,santorini,fira,ios mm.Har läst på olika forum att det brukar vara lätt att få tag i billigt boende på plats,men som sagt eftersom jag reser mitt i turistsäsong med en liten så vore det väldigt trist att stå utan boende alternativt vara tvungen att boka superdyrt hotell:-)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-02, 19:28
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: båtluffa utan att förboka hotell

Jag har rest i Greklands övärld i snart 20 år, främst i Kykladerna, och min bestämda uppfattning är att det är billigare att inte förboka. Det finns nästan alltid rumsuthyrare som möter vid båten och du kan alltid förhandla om priset på rummet. Du kommer ju inte alltid att veta på förhand ar du kommer att bo, men det är något som jag bara tycker gör resan intressantare.
På de större öarna, Naxos, Paros, Amorgos, finns det alltid rum i juni / juli. På de mindre öarna kan det ibland vara svårt att hitta boende redan i juli, och det kan ibland vara dyrt då.

/ LG
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-03, 07:16
natta300 natta300 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 3
Standard Sv: båtluffa utan att förboka hotell

Tack för svar!Då avvaktar jag med att boka boende:-)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-03, 07:40
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: båtluffa utan att förboka hotell

Har du redan köpt din flygbiljett till Aten? Har du möjlighet att åka i september? I så fall gör det! Det är mycket bättre samt billigare (logi) i september. Vädret är underbart, det är fortfarande mycket skönt, blåser mycket mindre och det är betydligt färre turister, väldigt lugnt på de flesta öarna (dock inte på Chora på Mykonos och Santorini).
Pris på logi? Om vi säger så här: ett rum/studio för en person (och den lille plutten!) som kostar 25-30 E i september kostar 50-60 E i juni-juli, kanske ännu mer beroende på vilken ö du besöker, storlek och läget på rummet.
Vad gäller matkostnad, läs inläggen i en tråd som nyligen skapades under Naxos.
Jag tycker du skall läsa på ordentligt om öarna, det finns utmärkt information här på Kalimera. Välj ut några öar och även var du kan tänka bo på öarna, annars kan du hamna var som helst, kanske nära en medioker tråkig strand, dålig bussförbindelse, långt till affärer, få restauranger, o s v.
Vi har båtluffat med 3 barn och det var aldrig några problem (en gång med en 1-årigt), men vi läste på innan vi åkte. Nej, man behöver inte vet om allt i minsta detalj, men man skall ha lite kunskap, det underlättar och man undviker tråkiga överraskningar. Vi valde alltid öar som ligger nära varandra, max 1-1,5 timmars båtresa, så det blev bara två långa båtresor: från Piraeus/Rafina/Lavrio dit till öarna och sedan tillbaka. Det var bättre för barnen.

I övrigt, jag håller helt och hållet med LG, bättre pris förhandlar man på plats och dessutom ser man vad man betalar för. Det finns absolut ingen anledning att förboka logi, möjligtvis i Aten/Piraeus om man skall ha någon övernattning där. I augusti kan det bli lite problem i mindre öar, men på stora öar finns det alltid tillgängligt logi, dock dyrt eftersom augusti är årets dyraste månad (för många i Europa tar semester i augusti). Rumsuthyrare möter alltid vid kajen, även sent på kvällen och mitt i natten. Ja, bättre pris på rum förhandlar man på plats!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-04-11, 22:00
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: båtluffa utan att förboka hotell

Skal du være underveis rundt Mariadagen den 15 august, så anbefaler jeg å forhåndsbooke for de dagene. Da er det lett for at "alt" er fullt på enkelte øyer og det er svindyrt om du skal booke på plass...
Holder med om at det er viktig å lese seg opp. Bestem dere for hvor dere vil bo på di aktuelle øyene... det kan gå fort og spinnvilt for seg når 100-vis kommer ut av båten og skal ha rom og hvor utleierne står og roper i munnen på hverandre om sine tilbud.
Når det er sagt så kan man få veldig billige rom på booking.com også... Ofte ikke så mye å spare om det er et realt tilbud der...og du kan lettere bestemme hvor du vil bo.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT