Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-24, 13:15
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Naxos eller Paros

Hej!

Har fastnat i en angenämt problem! Vi kommer landa på Santorini i mitten av juli i år, och tänkte ta första bästa båt därifrån. Vi har siktet på antingen Paros eller Naxos för att sedan ha bästa möjliga utgångspunkt för vår fortsatta ö-luff. Kan bara inte bestämma oss för vilken av öarna vi ska ta oss till !

Är de lika varandra, eller vad är det främst som skiljer dem åt? Jag har varit på Naxos tidigare, men bara mellanlandat en natt för att sedan fortsätta någon annanstans. Den här gången vill vi nog stanna några dagar.

På vår önskelista för dessa dagar står fina bad (så klart!), mysiga tavernor (naturligtvis), lite intressanta saker att se och göra och kanske lite kul shopping.

För att krångla till det ytterligare planerar vi att ta oss vidare till Sifnos och då är ju Paros bättre, men min man vill hellre till Naxos. Hur är det med färjorna mellan öarna - går de ofta?

Hoppas någon orkade läsa... !

Tack på förhand!
/A
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-24, 14:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Naxos eller Paros

Paros och Naxos är både lika på många sätt och samtidigt väldigt olika! Båda har det du frågar efter och ni får säkert en härlig vistelse vilken av dem ni än väljer. På Paros gillade jag dock inte Parikia som är en sönderturistad stad, medan Naoussa däremot verkligen föll mig i smaken. Därifrån går badbåtar till flera vackra, härliga och roliga stränder!
På Naxos är stränderna närmare, i alla fall om man bor längs den västra kusten som de flesta gör.

Om ni inte har alltför lite tid till förfogande så ta några dagar på båda!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-24, 17:02
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Naxos eller Paros

Hej!
Om ni skall till Sifnos så är Paros en bättre utgångsö, fast å andra sidan går det ju dagligen flera färjor mellan Naxos och Paros.
Själv tycker jag mycket om Naxos för det finns så mycket att uppäcka och landskapet är vackert med höga berg och många vackra byar. Stränderna är verkligen fina och ju längre från stan man åker, desto bättre stränder hittar man.
Det finns dock en;som jag ser det;stor nackdel med Naxos, det är så mycket turister, framförallt i Naxos stad.
Naxos stads strandpromenad är i mitt tycke helt sönderexploaterad, man hör svensk musik(senast när jag sprang igenom hördes Magnus Uggla!)det känns som man är på Smögen...
Paros tycker jag är trevligare på det sättet, visst det är mycket turister där också men det är mer blandat.
Vi besökte Paroikia nu i somras och vi trivdes hur bra som helst!
Vi tog in på Hotel Nikolas och det var bara grekiska turister som bodde där(förutom oss då)
Hotellet ligger högt ovanför havet, med storslagen utsikt.
En bit nedanför hotellet, på väg mot stan, hittade vi en underbar liten taverna med fantastiskt god mat.
Det finns kanske inte riktigt lika mycket att upptäcka på Paros, om man jämför med Naxos, men byn Lefkes är mycket vacker!
Små trevliga strandorter är bla Piso Livadi och Alyki.
Byn Naoussa är väldigt mysig, fast där är mycket turister.

För att sammanfatta det hela så får jag känslan av att Naxos allt mer övertar Paros tidigare roll som sönderexploaterad turistö.
Men Naxos är vacker och sevärd, om man undviker strandpromenaden i stan och Agios Prokopios samt Agia Anna(fina bad vid sistnämnda men massor av skandinaviska turister och svensktalande servitörer)
Åk upp i bergen och besök underbara byar som Filoti och Chalki.
Bada vid Alyko eller Psilli Ammos, ät lunch i lilla fiskebyn Moutsouna!
Titta på den gamla Kourosen i den lummiga trädgården i Flerio.

Detta var mina personliga åsikter och det jag inte gillar uppskattas ju av många andra...

Mvh. Stina
P.S. Sifnos är en underbar ö, så missa inte D.S.

Senast redigerad av Stina den 2006-03-24 klockan 17:04.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-27, 08:20
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Naxos eller Paros

Tack för bra svar!

Verkar som om båda öarna är väl värda ett besök! Tyvärr hinner vi nog inte med båda i år. Får blunda och gå på känsla !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT