Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-08-25, 11:52
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av GabriellaN Visa inlägg
Jag är främst orolig för att inte hinna med flyget på söndag förmiddag,har hört att det är många som blivit "inblåsta" eller så har ingen båt dykt upp. Vet inte hur vädret brukar vara den tiden på året, men ville ta det säkra före det osäkra s a s. Kändes dessutom som om det inte gick lika många båtar på lördagen som på fredagen, vilket ger färre alternativ.
Jag förstår att du vill vara så säker som möjligt på att hinna med flyget hem - som regel funkar det, som tur är (vi har aldrig missat något flyg även om vi har åkt många gånger).
Känns det bäst för dig att åka fredag, så kan du säkert få en fin dag i Rafina också om lördagen, men efter att jag tittat på GTP (Greek Travel Pages) vet jag att jag själv skulle satsa på katamaranen till Rafina om lördagen. Detta skulle jag eftersom det ser ut att finnas hela FYRA stora färjor till Pireus lördag eftermiddag/kväll (som reserv/nödlösning) - det ska bra mycket vind till för att dessa stora färjor också avlyses. En av dessa färjor, eller var det två, kommer in på morgonkvisten, och då spar ni hotellövernattningen. Trötta? Ja!, men som en nödlösning om katamaranen inte går till Rafina, så skulle jag acceptera detta. Om jag valde de lite tidigare färjorna skulle jag försöka hitta något/några hotell nära färjan i Pireus (det finns någon tråd om hotell i Pireus här i Forumet), ta med mig tel.nr. och ringa från färjan och be om ett rum.

Vädret i september? Kan vara både helt lugnt och mer blåsigt, men vi satsar inte på avlysta båtar!

Jag är säker på att allt ordnar sig till det bästa. Det brukar göra det i Grekland!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-08-25, 13:40
GabriellaN GabriellaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 15
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Nu känner jag mig mycket lugnare, är ju helt klart värt att få vara kvar på Naxos ett dygn till. Såg dessutom att det gick flera båtar under lördagen. Det får bli en natt på fastlandet ändå, men om det blir i Rafina eller inte måste jag diskutera med mina reskamrater.

Tack alla för svar på frågor och era erfarenheter från detta, som jag förmodar kommer att bli även mitt, favoritresmål i framtiden (sitter redan och kollar billiga resor inför nästa år, men säg inget till min man...).

Hälsar,

Gabriella
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-08-25, 13:42
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Hej Gabriella!

Coralli är ett helt ok hotell. Vi bodde där en natt i slutet juli eftersom dom ändrat vårt flyg från Köpenhamn. Vi hade bokat inrikesflyg. Vi är fyra vuxna och fick ett ganska litet rum. Det var ok att övernatta i, inte mer. Rent och fräscht men som sagt litet.

Och då kommer min fråga. Har du kollat inrikesflyg Aten-Naxos? Då slipper du var rädd för vinden och båtavgångar. Och även om det kostar lite mer så blir det inte dyrare än båt och hotellövernattningar!
Kolla om det funkar o stanna längre på Naxos!

För att vi skulle få ihop vår rutt flög vi Paros-Aten. Vi bodde på Naxos och fick alltså ta båt till Paros. Och det är lite kill i magen det här med båtar som inte går eller framförallt går i tid. Det går ju rätt tät båttrafik Naxos-Paros så nån rejäl färja kommer man med.

Du skall inte lägga för många dar i Rafina, där övernattar man för att ta sig vidare. Åtminstone tycker inte jag det är någon semesterort direkt.

Nej, mitt råd är, kolla inrikesflyg!

Lycka till!
Håkan
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-08-25, 16:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Det jag är osäker på är om bussen alltid går via Loutsa?
Bussen går via Loutza på vägen till flygplatsen, men åker en annan väg till Rafina. I alla fall alla de gånger jag åkt. Varför? Bra fråga! Beror nog på vägar och infrastruktur, eller helt enkelt bara för att det är Grekland...

Men man använder olika in och utfarter på flygplatsen. Det har nog en del med saken att göra.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-08-25, 17:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Bussen går via Loutza på vägen till flygplatsen, men åker en annan väg till Rafina. I alla fall alla de gånger jag åkt.
Aha..det var därför vi inte såg Loutza på utvägen i år ....och förra året så åkte vi via övernattning i Aten till flygplatsen så då åkte vi ju inte den vägen heller...
Jag ska kolla upp boende i Loutza...Kunde vara kul som omväxling till Rafina som inte är nån höjdare att vara sista kvällen i....sen får man ju kolla i Rafina vilka turer som kör den vägen...

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-08-26, 11:25
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Har fått tips om ett bra boende i Loutsa, de hämtar och lämnar även vid flygplatsen.... Jag skickar i inkorg.

Camilla
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-08-26, 14:16
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag ska kolla upp boende i Loutza...Kunde vara kul som omväxling till Rafina som inte är nån höjdare att vara sista kvällen i....sen får man ju kolla i Rafina vilka turer som kör den vägen...
Lissi
Jeg fikk tips i Hellasforum (norsk, mange hjelpsomme der og )
og har nylig booket overnatting på Peris hotel i Loutza i høst, det er bygget i 2004 og er lite og pent, 12 rom tror jeg
- de henter og bringer på flyplassen, vi flyr Milos - Athen og hjem til Norge neste dag.
Den som ga tipset har selv bodd der og var veldig godt fornøyd

Kari
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-08-28, 17:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Jag har redan skrivit och frågat om rum sista natten i Grekland men inte fått svar! Tack Camilla och Kari för (samma) tips om hotel Peris.

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-08-29, 17:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Nu har jag fått svar och bokat på Peris....65 euro för övernattning i singelrum inkl frukost och transfer till flyget...Jag ska t o m åka direktbussen från Rafina till flygplatsen när jag kommer från Tinos och då hämtar de därigrån till hotellet, det är bara att ringa... ....och kör mig tillbaks på avresedagen..Suveränt...!! De hämtar alltså inte vid färjan....
Det blir ett perfekt hotell att avsluta semestrar på!

Lissi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-08-29, 18:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu har jag fått svar och bokat på Peris....65 euro för övernattning i singelrum inkl frukost och transfer till flyget...Jag ska t o m åka direktbussen från Rafina till flygplatsen när jag kommer från Tinos och då hämtar de därigrån till hotellet, det är bara att ringa... ....och kör mig tillbaks på avresedagen..Suveränt...!! De hämtar alltså inte vid färjan....
Det blir ett perfekt hotell att avsluta semestrar på!
Lissi
- det tror jeg og - Kari
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-10-17, 23:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Det blir ett perfekt hotell att avsluta semestrar på!
Lissi
Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- det tror jeg og - Kari
Peris Hotel v a r en "perfekt" avslutning syntes vi

Det ville uansett vært deilig å ha fly fra Milos til Athen - men siden det blåste så mye at det ikke gikk båter den dagen ble det jo en lykke

Vi ble hentet på flyplassen, turen til hotellet tok ca 10 -12 min med en hyggelig og pratsom vert, rommene var romslige og pene, det var ganske store balkonger og vi kunne såvidt se havet fra balkongen.
Det var et supermarked ikke mer enn ca 100 meter fra hotellet og en taverna med god mat ca 200 meter derfra, men veien var sterkt trafikkert, så det fristet ikke å gå videre for å "utforske" Loutsa, det ble fhv raskt mørkt etter vi kom til Peris.
Siden det var ganske tett flytrafikk over oss, var vi litt spent på hvor mye søvn det ville bli, men vi sov godt, i veldig gode senger
Vi ble spurt om kvelden når vi ville ha frokost neste morgen, og om vi ønsker te eller kaffe.
På avtalt klokkeslett fikk vi levert frokosten, den spiste vi på balkongen, så gikk turen til flyplassen igjen
Vi kommer helt sikkert til å bo på Peris igjen Kari
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-10-18, 14:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

ÅH så härligt Kari!
Jag hade precis tänkt skriva och fråga hur det var....
Jag har ju bara en kväll och en morgon där så jag behöver inte mer än ett rum att sova i..är det dessutom trevligt och bra sängar så är det jättebra!!

Lissi - som är på väg om en vecka
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT