Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-08-02, 22:22
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Kommer ni ihåg vem som sa det och varför?

Känner lite åt det hållet när jag längtar till Grekland. Men det får bli många "teckningar", t ex av grekiska maträtter. I helgen lagade jag stifado, köttgryta efter bra och enkelt recept på icas hemsida.

Ofta äter jag grekisk youghurt med 🍯 honung från Grekland, timjanshonunung gillar jag bäst, mörk och knäckig.

Vad gör ni för att få mer Grekland på hemmaplan?
🧿🧿🧿
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-08-03, 07:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

När det är sol o värme sätter jag på Grekisk musik och fäller solstolen bakåt. Blundar, njuter och längtar. Högt spelar jag, så stuggrannarna får "plågas" en stund eftersom de inte förstått grejen med Grekland.
Värmen väcker även suget efter stora, härliga oliver så det står i beredskap i kylen liksom ouzon som snart får en årgångsstämpel pga skitvädret.
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-08-03, 09:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Ofta är det maten som får symbolisera Grekland och då är det nästan alltid nån spellista med grekisk tavernamusik som rullar i bakgrunden.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-08-03, 10:41
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 520
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Kommer ni ihåg vem som sa det och varför?

Känner lite åt det hållet när jag längtar till Grekland. Men det får bli många "teckningar", t ex av grekiska maträtter. I helgen lagade jag stifado, köttgryta efter bra och enkelt recept på icas hemsida.

Ofta äter jag grekisk youghurt med 🍯 honung från Grekland, timjanshonunung gillar jag bäst, mörk och knäckig.

Vad gör ni för att få mer Grekland på hemmaplan?
🧿🧿🧿
Håller med om allt. Stifado, gott, gjorde riktigt god pastitio förra veckan, zucchiniplättar på egenodlad zucchini
med greksallad och tzatziki. Lamm att grilla. Listan kan göras lång.
Kerstin som just nu läser in mig på Ikaria, nästa höst siktar vi in oss på långresa dit.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-08-03, 15:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Det är av olika anledningar nästan sex år sedan jag var i Grekland senast. Det gör att jag numera lider av en sjukdom som heter "Kronisk Greklandsabstinens". Kan egentligen bara botas med långa och frekventa resor dit ner, vilket tyvärr inte varit möjligt på länge. Så därför försöker jag att lindra symptomen så gott det går. Min ordination är .....

1 Daglig dos av Kalimera Forum.
2 Då och då lite förrätt t ex i form av tzatsiki, lite oliver och fetafylld spetspaprika grillad i ugnen.
3 Ibland lite rejälare grekmiddag. Gärna lammracks eller stifado (enligt Camillas recept) och greksallad, tzatsiki och en slurk ouzo.
4 Men i stort sett aldrig grekisk musik här hemma i Sverige. Av någon anledning funkar det bara på plats i Grekland för mig.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-08-03, 17:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Som ni andra säger: grekisk mat och dryck. Blev plötsligt sugen på gemista - ugnsbakade tomater, paprikor fyllda med ris och köttfärs. Fetaost inlindad i filodeg som sen friteras, och serveras med flytande guldgul timjanhonung och svarta sesamfrön - galet gott!

Kajja! Att ouzon kan få årgångsstämpel på grund av skitväder händer aldrig i vårt hem. Här är det garanterat lättare att hitta tandfen än att hitta en ouzoflaska äldre än 3 månader.

Idag öser regnet ner från en askgrå himmel som får världen utanför fönstret likna en polsk långfilm. Varför då inte njuta av ett glas ouzo tillsammans med några oliver. Kanske planera resan till Astypália.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-08-03, 18:16
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Sjöborren, packade nyss ner en halvflaska Ouzo inför en långweend på västkusten med några tjejkompisar. Solen sägs kunna titta fram där!
🌞
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-08-03, 19:22
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

"Att skriva ett brev till sin käresta är som att rita en skinksmörgås när man är hungrig", tror jag Carl-Gustav Lindstedt sa..... Den härligt finurlige och rolige mannen!

Greklandskänsla uppstår här hemma vid riktigt varmt och soligt väder, ackompanjerat av frappe, methrio me gala förstårs! Detta senare följt av en middag vi kallar "grek-bord" bestående av (vanligtvis) tzatziki, bröd, stora Kalamata-oliver, gigantes, feta, kefalotiri, div grönsaker i rikligt med GREKISK olivolja, bakpotatis samt (kronjuvelen!) Paidakia (lammracks) kryddade med GREKISK lammkrydda.
Å, så gott det är!
Detta följt av ett glas Assyrtiko ute på altanen under vår greklandsblå/vita markis när tempen gått ner lite. Trevligt samspråk med maken och kvällen är härlig (om myggen håller sig på avstånd!)
Catlady, som håller på med nedräkning till Skopelos (mellan tandläkarbesöken .)....

Senast redigerad av Catlady den 2023-08-03 klockan 19:32.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-08-04, 08:50
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
"Att skriva ett brev till sin käresta är som att rita en skinksmörgås när man är hungrig", tror jag Carl-Gustav Lindstedt sa..... Den härligt finurlige och rolige mannen!
Ja, visst är det det! Catlady, du kunde citatet korrekt dessutom 😻 Ja en underbar skådespelare och humorist!

Tack alla för era tips. Vet att det skrivits mycket om det tidigare, men jag tror det är något som förenar oss alla, att vi vill ha mera Grekland här hemma, för året har ju så många oxveckor.

Lammracks, det ska jag försöka mig på, flera av er återkommer till det.

Håller absolut med dig Masse, om att surfa in här på Kalimera ger den bästa Greklandsfeelingen när man är hemma.

När vi hade beställt en låda Malamatina på Systemet, kom expediten med förslag om musik att avnjutas till, från en Greklandskännare till en annan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-08-04, 09:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
När vi hade beställt en låda Malamatina på Systemet, kom expediten med förslag om musik...
När jag var på systemet sist, så kom expediten fram och frågade om jag behövde hjälp.
"Ja, verkligen. Men jag bestämde mig för att gå hit i alla fall". Den minen.

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-08-04, 10:08
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
När jag var på systemet sist, så kom expediten fram och frågade om jag behövde hjälp.
"Ja, verkligen. Men jag bestämde mig för att gå hit i alla fall". Den minen.

/Netwolf

/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-08-04, 16:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Kajja! Vad gör det om det regnar; efter ett glas ouzo - eller två - kommer du, att skina som solen …

Nu börjar det regna här, och min man frågar - vill ha en ouzo. Nu skiner jag som solen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-08-04, 20:57
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Som att rita en smörgås när man är hungrig...

Inte direkt något med greklängtan att göra, men kan inte låta bli att berätta. På Systembolagets beställningssortiment kostar 50 centiliter Malamatina 64 kronor. En väninna jag nyss talade med berättade att hon hittat - i en grekisk by - Malamatina på box. 3 liter för 6.85 €. Vad säger ni om det …
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT