Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-05-17, 10:40
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Vart åka med 16-åring och liten budget?

Nu är jag i farten igen! Eftersom ni fick mig att åka till Nafplio sist, och det var helt perfekt för ändamålet, tänker jag att ni kanske kan hjälpa till även denna gång

Den här gången tänkte jag ta med mig min 16-åriga syster till Grekland. Problemet är att jag kommer att betala för oss båda och i och med att jag är student är min budget inte speciellt stor. Så var ska vi åka?

Billigaste chartern har jag hittat till Halkidiki och Skopelos. Jag ÄLSKAR Skopelos men det var bara två år sedan jag var där, och det vore kul att se något nytt. Halkidiki verkar okej men det känns som det finns finare ställen att upptäcka. Har blivit lite kräsen...

Billigaste flyget går till Aten. Men vart ska vi åka sedan? Jag vill inte vara i Aten, och vi kan vara borta max 1 vecka så det får inte bli för lång båtresa. Är väldigt sugen på Paros men det verkar lite långt. Egina kanske?

Budget är som sagt låg, helst inte mer än 5 000 för oss båda för flyg och hotell. Vill ha en okej strand för att sola och bada, gärna en mysig by att promenera runt i, och kanske möjlighet att åka buss eller båt till något annat ställe över dagen. Planen är att åka antingen i början av juli (dyrt!) eller mitten av augusti. Vad har ni för tips och idéer?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-05-17, 11:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Hej! Mitt förslag är egentligen 2 !
Jag blev störtförtjust i Loutraki och dit går tåg så gott som hela vägen direkt från flygplatsen man får ta buss sista biten från stationen vid Korintkanalen Tror tågstationen ligger i Isthmos. ....Jättefin km-lång strand och många fina ställen..fast det är ju ingen ö. Men gå in på www . Loutraki och sök...

Mitt andra förslag är Tinos...Landa i Aten , buss 30 min direkt till hamnen i Rafina och så båt 3,5 timmar ca. flera avgångar varje dag. Tinos är så mysig med fina stränder nära Chora och en riktig riktigt mysig "by" eller hoppa av på Andros, grannön och bo i Batsi eller Chora.
Det är om ni inte vill lägga mycket tid på transfer...Har ni kvällsflyg hem så kan ni åka från dessa öar samma dag.

Lycka till med planeringen!!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-05-17, 12:03
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Åh tack! Jag tror att jag vill ut på öarna den här gången faktiskt, det är något speciellt med det. Tinos ser fint ut, men jag föll nog ännu mer för Andros! Ska läsa på lite mer.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-05-17, 13:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Naturligtvis föreslår jag Kreta, när det gäller budgetresa.
Då ska ni inte åka charter, i så fall flygstolar på chartern.

Men både Norwegian och SAS, Aegean Air, samt andra, har billiga biljetter till Chania. Det gäller dock att leta och trixa samt att testa olika alternativ. Samt kanske också vara ute i god tid vid bokning.

Sen tar ni bussen till sydkusten, Paleochora, Souga eller Chora Sfakia. Ofta billigare boende och maten brukar kosta ungefär hälften eller två tredjedelar av nordkustens utbud. Fina stränder.

Detta är mitt förslag.
Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-05-17, 13:15
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Tack för tips! Jag hade gärna åkt till Kreta men det är enda platsen i Grekland min syster har varit på, och då åkte vi runt väldigt mycket och såg hela västra Kreta i princip. Så det hade varit perfekt egentligen, men skulle gärna vilja se något nytt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-17, 16:43
lieverd lieverd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 19
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Bor ni lägligt till Köpenhamn eller är det Arlanda som gäller? Ving rear ut Lesbos från Köpenhamn. Sista minuten är halvgratis till schyssta hotell, ifjol minns jag att det var mycket billigt i slutet av augusti också. Maten där är också förmånlig.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-05-17, 18:02
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Min syster bor i Varberg men jag bor i Stockholm, så det blir nog från Arlanda tyvärr. Det hade varit perfekt annars!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-05-17, 18:34
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Jeg elsker Kea/Tzia (buss flyplassen - Lavrio, kort båttur), men det er mulig den blir for "voksen" for en 16-åring. Nesten bare greske turister, og mange athenere har sommerhus der. Nydelig øy med en hovedstad som ikke ligger ved sjøen, men er som hentet rett fra et eventyr (google Ioulida!) Fine turstier, og mange strender.

Og så har jeg ikke vært på Evia, men tenkte å nevne at man kan ta tog fra flyplassen og dit til øyhovedstaden Halkida, med et bytte i Athen. Sikkert ganske budsjettvennlig?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-05-17, 18:53
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Hej Mikis! Gå in och titta på Airtours sida.
Där hittar du "Veckans klipp". Charter till flera Grekiska
öar bl a. Kefalonia och Karpathos till kanonpriset 2399:-/vecka och uppåt!!
Det är från Arlanda och början/mitten av augusti som
du nämde.
/Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-05-17, 21:17
lelo lelo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 49
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Hej Mikis! Gå in och titta på Airtours sida.
Där hittar du "Veckans klipp". Charter till flera Grekiska
öar bl a. Kefalonia och Karpathos till kanonpriset 2399:-/vecka och uppåt!!
Det är från Arlanda och början/mitten av augusti som
du nämde.
/Kajja
... om du älskar Skopelos tror jag att du kommer gilla Kefalonia också Jag var på Skopelos förra året och har tidigare varit på Kefalonia! Själva huvudstaden tycker jag är mysigare på Skopelos (den är ju äldre och mer gamla grek-gränder än Argostoli), men naturen i sig och de olika stränderna är bättre på Kefalonia enligt mig!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-05-18, 16:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikis Visa inlägg
Jag vill inte vara i Aten, och vi kan vara borta max 1 vecka så det får inte bli för lång båtresa. Är väldigt sugen på Paros men det verkar lite långt. Egina kanske?
Eftersom det bara är en vecka tycker jag det är smidigast att flyga direkt. Här kan du se vilka resmål du når utan att åka båt.

Annars är Kea, som Admirala nämner, nära till hands från flygplatsen. Det är en mycket trevlig ö. Andros och Tinos ligger också nära.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-05-18, 22:16
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 894
Standard Sv: Vart åka med 16-åring och liten budget?

Egina är också en trevlig ö som ligger nära. Vi är några som är tokförtjusta i ön, andra inte.
Lycka till!/Lena
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT