Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-19, 08:36
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Vattentemperaturen?

Finns det några ideer om var man bör åka för att få det riktigt varmt i havet om man åker på försommaren? Vi har varit mycket till Thassos och eftersom vi har småbarn vill vi helst undvika juli-augusti (värmen), och har länge tyckt att mitten av juni, direkt efter skolavslutningen, har varit bra. Dessutom är det fortfarande grönt på de flesta ställen. Dock kan dat vara väl kallt i vattnet, om man vill ligga i och snorkla en längre stund. Själv vill jag ha minst 25 grader, om det kan man få på Thassos redan i mitten av juni, men på Lefkas där vi varit ett par gånger var det närmare 20 vi den tiden och det är inte skönt...

Så, finns det några tips om var det är varmt i havet vid denna tid?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-19, 09:27
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Vattentemperaturen?

Jag brukar åka till Rhodos i mitten av juni, då tycker jag att det är en behaglig temp. på vattnet, särskilt på östkusten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-19, 09:41
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vattentemperaturen?

Jag har fått för mej att joniska havet är kallare än egeiska, men det kanske bara är mina fantasier..? Vi har/hade planerat åka till Parga i sommar, men eftersom det verkara vara kallt(?) i vattnet där på försommaren har vi börjat se oss om efter alternativ...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-19, 16:29
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vattentemperaturen?

Jeg har hørt av mange greske venner at det joniske havet er kaldere.

Jeg trenger minst 24 grader for å bade, og i Nafplio begynner som regel min badeseong ca 15. juni. Men det kommer jo an på hvordan været har vært i ukene før.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-20, 08:40
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vattentemperaturen?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg har hørt av mange greske venner at det joniske havet er kaldere.
Men det kommer jo an på hvordan været har vært i ukene før.
Ja, och inte bara vädret, det skiljer säkert en hel del mellan olika stränder och olika sidor på öarna? Vi är ganska kräsna; frun vill ha sandstrand, barnen vill ha långgrunt och jag vill ha klippor och sten för att snorkla...
Den perfekta stranden enligt mej är en liten vik med sand/grus som är kantad av branta klippor!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-20, 09:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vattentemperaturen?

Det er riktig. Bystranda i Nafplio, f.eks., har tidlig varmt vann fordi den ligger veldig beskyttet av landskapet rundt, i en vik, det samme gjør den nærmeste sandstranda, den er i tillegg langgrunn noe som også hjelper på temperaturen.
En annen strand vi liker å besøke ligger mer åpent til, i tillegg kommer det smeltevann/kaldt vann fra fjellene ut der, så der kan jeg ikke bade før langt uti juli.
Vi får slå fast at emnet Badetemperaturer i Hellas ikke er egnet til svar med to streker under
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT