Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-10-20, 19:43
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Velig!

Jag funderar på en tvåveckorsresa i september. Men velig som jag är....Skiathos eller Samos? Är sugen på Skiathos där jag ännu inte varit men Samos lockar också då det var ganska längesen jag var där. Fördelar/ nackdelar? Någon som känner sig manad? Funderar en del på om prisnivån är mycket högre på Skiathos? Alla tips och åsikter är av intresse.

Katitzi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-10-21, 17:48
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Velig!

Det är dom 2 senaste öarna som vi besökt i Grekland
2 fantastiska ställen!

Kan faktiskt inte bestämma mig vilken som jag gillade bäst, Är verkligen 50/50 där.
Båda gångerna var i September, Vädret var lite stabilare på Samos under våra semestrar. Men det där skiljer sig säkert från år till år...
Gillar man sandstränder är det Skiathos som gäller.
Men på Samos var det lättare att hitta en lugn vik att ha för sig själv för sol & bad.

Vad jag minns angående prisbilden är att Skiathos var lite dyrare men ingen stor skillnad.
Tycker nog att maten på Skiathos var lite bättre & mer utbud.

Eftersom du inte vart på Skiathos rekomenderar jag det, Du kommer inte bli missnöjd.

/Mange
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-10-21, 18:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Velig!

Utan att ha varit på Skiathos, mer än som transferstopp på väg till Skopelos,så skulle jag ändå föreslå det....Har lockat mig också Har Du varit på Samos så kan ju en ny ö vara kul och att sen ha närheten till Skopelos och Alonnissos är ju ett stort plus....(Fast från Samos har ni ju Patmos)

Eftersom Du funderar på Skiathos så tar jag för givet att Du redan varit på Skopelos....annars skulle jag åkt dit!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-10-21, 19:12
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Velig!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Eftersom Du funderar på Skiathos så tar jag för givet att Du redan varit på Skopelos....annars skulle jag åkt dit!


Jag har också bara varit på Skiathos i samband med transfer till Skopelos, men av det lilla jag sett så är det säkert jättefint där, framförallt om man gillar sandstränder. Så jag säger som Lissi - har ni redan varit på Samos åk till Skiathos i så fall. (Om ni nu inte väljer Skopelos förstås!)

Maria
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-10-21, 19:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Velig!

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Fördelar/ nackdelar?
Fördelar med Skiathos: fantastiska stränder. Nackdelar med Skiathos: finns inte mycket utöver stränderna, och den underbara huvudstaden. Fördelar med Samos: finns mycket mer att se och göra. Nackdelar med Samos: du har redan varit där.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-10-21, 19:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Velig!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fördelar med Skiathos: fantastiska stränder. Nackdelar med Skiathos: finns inte mycket utöver stränderna, och den underbara huvudstaden. Fördelar med Samos: finns mycket mer att se och göra. Nackdelar med Samos: du har redan varit där.


Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-10-22, 18:02
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Velig!

Tack för era inlägg! Ja det lutar onekligen åt Skiathos. Skopelos har jag också tänkt att vi ska besöka. Eller kanske en komboresa? Men är det inte lite jobbigt att vara tvungen att åka för att ta sig till närmaste strand om man bor i Skopelos stad? Annars verkar det jättefint där.

Katitzi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-10-22, 18:34
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Velig!

Vi hyr alltid vespa så det går smidigt att ta sig till stränderna på Skopelos. Vill man inte hyra fordon så går det bra att åka buss.

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-10-22, 19:06
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Velig!

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Men är det inte lite jobbigt att vara tvungen att åka för att ta sig till närmaste strand om man bor i Skopelos stad?
Om man absolut vill kunna strosa ner till stranden från hotellet så kan det ju förstås kännas lite jobbigt att åka iväg varje dag. Vi brukar hyra vespa på Skopelos och på en halvtimme kommer man långt, samtidigt som det är så otroligt vackert att man njuter varje sekund när man åker runt ön. Så för mig är det helt klart värt besväret att åka iväg.

Maria
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-10-22, 19:08
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Velig!

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Vi hyr alltid vespa så det går smidigt att ta sig till stränderna på Skopelos. Vill man inte hyra fordon så går det bra att åka buss.

Carina
Ja vespa har vi åkt mycket på olika öar. Men nu börjar vi bli lite äldre och stelare, det börjar kännas lite obehagligt på de slingrande vägarna.
Men det går säkert att lösa med buss eller kanske bil några dagar. En liten strand finns väl i stan, hur är den? Hotell med pool kan man ju också boka för säkerhets skull...

Katitzi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-10-22, 19:25
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Velig!

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Men det går säkert att lösa med buss eller kanske bil några dagar. En liten strand finns väl i stan, hur är den? Hotell med pool kan man ju också boka för säkerhets skull...
Jovisst, det går ju lika bra med bil, eller buss förstås. Nackdelen med buss är att det till flera stränder då krävs en bit att gå också, eftersom bussen stannar uppe vid vägen. Men några stränder ligger hyfsat nära vägen också!

Stranden inne i stan duger väl för ett dopp, eller så, den ser lite skräpig ut tycker jag. Jag har faktiskt aldrig badat där så jag vet egentligen inte riktigt hur den är.

Annars kan ju ett hotell med pool vara bra om man vill ta det lugnt en dag och slappa på hemmaplan. Vi har bott både på Ionia och Aeolos, båda bra hotell som jag kan rekommendera.

Maria
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-10-22, 19:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Velig!

Flyger ni charter? Annars skulle jag göra en kombo. Börja med Skopelos och är det för bökigt med stränderna så byt ö. Skiathos är säkert jättemysigt . Men Skopelos är en av de vackraste öarna jag sett!

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-10-22, 20:34
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Velig!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Flyger ni charter? Annars skulle jag göra en kombo. Börja med Skopelos och är det för bökigt med stränderna så byt ö. Skiathos är säkert jättemysigt . Men Skopelos är en av de vackraste öarna jag sett!

Lissi
Ving har komboresor dit, så det är det jag funderar på i så fall. Deras komboresor verkar prisvärda.

Katitzi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-10-23, 01:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Velig!

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Om man absolut vill kunna strosa ner till stranden från hotellet så kan det ju förstås kännas lite jobbigt att åka iväg varje dag. Vi brukar hyra vespa på Skopelos och på en halvtimme kommer man långt, samtidigt som det är så otroligt vackert att man njuter varje sekund när man åker runt ön. Så för mig är det helt klart värt besväret att åka iväg.

Maria
Precis som vi har gjort på Karpathos. Funkar jättebra med moppen till stranden och att sedan ha nära och bra till folklivet på kvällarna när man bor i stan. Och mycket vackert får man se på turerna till stranden. Bra att också ha stränder som kan nås med buss de dagar som man inte kör vespa.

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT