Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-03-02, 14:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Gillar du oliver?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det är sådana jag gillar mest, och som Camilla gillar minst.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2016-03-24, 13:09
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Gillar du oliver?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
VA?

Oliverna som jag åt på Thassos står dock i en klass för sig. Små och skrynkliga, men med en fantastisk smak. Inte ens den värsta olivhataren kan tycka illa om dem. Helt fantastiska!


/Netwolf
Det är ju lite underligt, men hur jag än försöker så gillar jag inte Thassosoliverna... Skalet/skinnet är för kraftigt och köttet är helt mjukt... Har hört att de blir "bättre" av att läggas i kallt vatten ett tag, men har nog inte provat. Föredrar annars Kalamata.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2016-03-27, 18:56
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Sv: Gillar du oliver?

Hej!
I Kalamata fick vi jättegoda oliver i olja utan en massa kryddor till brödet innan maten och jag köpte med mig en burk oliver i olja hem. Här i Sverige ligger oliverna i vatten/saltlake och är inte alls lika goda oavsett märke man köper. Finns det oliver i olja liknande de man får i Grekland någonstans Sverige att köpa? Eller finns det någon "fuskvariant" min kan göra själv?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2016-03-27, 21:22
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Gillar du oliver?

IBM; ser på din profil att du bor i Västerås,då kan du handla goda oliver som ligger enbart i ren olja,hos Sundbyholms Kött&Fisk i Saluhallen Slakteriet i Västerås
Våra oliver heter "EviMeria"
Oliverna kommer från våra egna lundar här i Vounaria på Peloponnesos!
Och vi odlar förstås ekologiskt!
Oliverna finns även i Uppsala,Eskilstuna,Torshälla och Sala samt Gålö.

https://www.facebook.com/EviMeria-24...212406/?ref=hl
Svara med citat
  #25  
Gammal 2016-03-27, 22:58
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Gillar du oliver?

Har tidigare aldrig haft oliver som någon favorit,åt jag greksallad så låg det 4-5 ensamma orörda oliver kvar på botten i skålen..


Fast nu,helt plötsligt,så ligger det 4-5 olivkärnor kvar i skålen istället..


Det är riktigt gott,vet inte vilken sort jag tycker om,de är ganska stora och lila..
Får väl kolla i saluhallen..
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-03-28, 11:16
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Gillar du oliver?

De oliver du beskriver Wardakis är mina favoriter. Små-som en lillfingersnagel-torra och salta. Köpte dem första gången i saluhallen i Chania

Birgitta! Förra året då jag var i Chania strosade jag en dag runt i saluhallen medan dotter och dotterdotter strosade runt på "väskgatan". På ett litet ställe - tror det var en fiskrestaurang med några få bord - satt två män och spelade bouzouki. Jag frågade om jag bara kunde ta en ouzo eftersom jag just ätit lunch, vilket gick bra. När glaset så kom var det i sällskap med några smårätter ...
Så när jag i maj kommer ner till Chania ska jag självklart besöka saluhallen, och den här gången ska jag vara hungrig. Plötsligt kommer jag ihåg att jag fick ett visitkort i form av en liten målad sten då jag skulle gå. Eftersom jag har stenen kvar kan jag tala om att restaurangen heter Stoupissa. Och jag vill minnas att ett glas ouzo kostade 1.50.

Senast redigerad av sjöborren den 2016-03-28 klockan 11:23.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-03-28, 11:58
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Sv: Gillar du oliver?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
IBM; ser på din profil att du bor i Västerås,då kan du handla goda oliver som ligger enbart i ren olja,hos Sundbyholms Kött&Fisk i Saluhallen Slakteriet i Västerås
Våra oliver heter "EviMeria"
Oliverna kommer från våra egna lundar här i Vounaria på Peloponnesos!
Och vi odlar förstås ekologiskt!
Oliverna finns även i Uppsala,Eskilstuna,Torshälla och Sala samt Gålö.

https://www.facebook.com/EviMeria-24...212406/?ref=hl
Tack för tipset. Skall åka till Saluhallen i mogon redan.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-03-28, 12:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Gillar du oliver?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Våra oliver heter "EviMeria" Oliverna kommer från våra egna lundar här i Vounaria på Peloponnesos!Och vi odlar förstås ekologiskt!
Den olivoljan kan jag varmt rekommendera.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-04-20, 09:43
Tripod Tripod är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Ort: Säter
Inlägg: 56
Standard Sv: Gillar du oliver?

Grekiska oliver av alla sorter finner gärna vägen ner i min mage, men Kalamataoliverna vinner. När man köper oliver, inte minst i Sverige, gäller det dock att titta på innehållsförteckningen. Finns det något med E-nummer så är det konstgjort färgade oliver. Bättre fabrikat fuskar inte, men en del billigare innehåller E 579 som står för järnglukonat (ferroglukonat) och då är de omogna oliver som lagts i olika bad för att bli svarta.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-04-21, 08:11
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Gillar du oliver?

Nu finns det EU-regler som säger att det bara är oliver härifrån Kalamata regionen som får kallas för Kalamata oliver.Sorten heter Kalamon förresten!

Det är så tråkigt att det fuskas så mycket med oliver och olivoljan!
Oliverna läggs i lut för att bli riktigt svarta!
Extra Jungfru Olivolja från tex Grekland,Spanien exporteras till Italien, blandas med billigare olja och säljs som dyr Italiensk!
Och om man läser det finstilta, kommer från ”länder inom EU” vet man inte ens vilket land det kommer ifrån!
Det är inte bara konsumenter som blir lurade. Vi som små producenter som faktiskt framställer äkta vara har svårare och svårare att konkurrera med de billiga* fuskoljorna!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-04-21, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Gillar du oliver?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Och om man läser det finstilta, kommer från ”länder inom EU” vet man inte ens vilket land det kommer ifrån! Det är inte bara konsumenter som blir lurade. Vi som små producenter som faktiskt framställer äkta vara har svårare och svårare att konkurrera med de billiga* fuskoljorna!
Trist!

Vi tittar efter ursprung så gott vi kan.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-04-22, 15:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Gillar du oliver?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Det är inte bara konsumenter som blir lurade. Vi som små producenter som faktiskt framställer äkta vara har svårare och svårare att konkurrera med de billiga* fuskoljorna!
Kan förstå det!

Här i Finland brukar jag köpa en olivolja från Kreta som heter Knossos, extra virgin och ekologiskt odlad. Tycker det är den bästa oljan man kan få tag på i vanliga matbutiker här.

Och sen köper jag bara Kalamataoliver förstås!

/ Anne
Svara med citat
  #33  
Gammal 2016-04-23, 18:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Gillar du oliver?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Och om man läser det finstilta, kommer från ”länder inom EU” vet man inte ens vilket land det kommer ifrån!
Jag kom och tänka på en sak. Ketchupen var slut så vi köpte en ny flaska på Ica, från Ica:s egna varumärke. Läste inte innehållsdeklarationen, och det borde vi ha gjort, för den var tillverkad i Turkiet, och det kändes onödigt lång bort för vi har en ketchupfabrik som ligger tre mil härifrån. Men den var god.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT