Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-08-01, 06:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Sunny naturligtvis får du tycka vad du vill och vi andra får också diskutera grekisk mat hur mycket vi vill. Jag äter också mycket vegetariskt både i Grekland och här hemma. Har även blivit erbjuden att hålla en kvällskurs i grekisk mat men har inte tagit mig tid till det. Jag går gärna till tavernor som någon rekommenderat om den personen beskrivit den mat som man gillar. Har hittar många guldkorn på det viset. Har skrivit ut Karins tavernatips till några nybörjare på Grekland som åker till Karpathos nästa vecka. Eva
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-08-01, 09:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Hur Tiloskär jag än är - ön är på min topp 3 - så förstår jag Karis och Lissis erfarenheter. Min erfarenhet, jämfört med andra öar jag varit på - är att kvalitén på maten på Tilos är väldigt ojämn. Där finns ingen taverna där jag enbart ätit bra - men heller ingen där jag enbart ätit dåligt. Vissa rätter kan vara superbra på ett ställe medan andra är mycket sämre.

Den där kvalitetsskillnaden på ett och samma ställe har jag inte stött på på så många öar. Men på Tilos har jag verkligen upplevt det så. Till exempel åt jag i våras två supersmakliga geträtter på en taverna där jag tidigare har tyckt att standarden varit låg.

Sifnos har den jämnaste och högsta standarden bland öar jag varit på. Och ett ställe som Rakadiko i Pireus skulle jag önska fanns i ö-världen.

På Fourni finns en av de bästa tavernor jag ätit på: Nikos taverna. Där åt jag nästan varje kväll, alltid fenomenalt gott. Var det ingen av dagens nylagade rätter som föll en på läppen inne i köket gick att det alltid att välja en fräsch god fisk, som grillades perfekt.

Kan någon tipsa om var på Tilos man äter bäst fisk? Jag är kräsen med fisk eftersom den är så dyr, då vill jag att den ska vara bra. På Tilos har jag inte vågat chansa på fisk mer än en enda gång så jag tar gärna emot tips. (Annan fisk än kalamari, kanske jag skulle säga, den äter jag på flera ställen).
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-08-01, 10:19
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Har sällan ätit så god mat som på Tilos...
Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Den goda maten är en av flera anledningar till att jag reser till Tilos gång på gång. Helt underbar mat...


Här var det flera positiva kommentarer om maten.
Jag tror säkert att man kan hitta sina favoriter någonstans, men det behöver ju inte vara den allra bästa maträtt jag någonsin fått i Grekland för att vara bra nog! Riktigt bra!
Ofta är det helheten, omgivningarna, upplevelsen som är med till att göra måltiden till något att minnas.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-08-01, 11:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Ofta är det helheten, omgivningarna, upplevelsen som är med till att göra måltiden till något att minnas.
Det där håller jag med om i allra högsta grad! Just på Tilos finns ett par ställen dit jag går för att bemötandet är så vänligt och skapar så fin stämning, men där maten oftast inte är någon höjdare. Men jag trivs så jättebra där ändå.

Och en av de bästa tavernorna jag ätit på på Sifnos lämnade till slut en lite bitter eftersmak. Jag insåg att jag vid ett par tillfällen fått sämre service och bemötande än andra som var där just då, förmodligen för att jag var ensamgäst. Det hade jag nästan aldrig råkat ut för i Grekland tidigare och det gör att jag nog inte kommer att gå dit så ofta nästa gång, trots att maten är jättebra.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-08-01, 11:42
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Mat och mat... tänk att jag bryr mig inte ett dugg... jag bara njuter när jag är i Grekland..av människorna och miljön är viktigare för mig än maten, inget jag fokuserar på!

Har väl inte heller haft någon riktigt dålig matupplevelse..


Sunny (som inte i första hand reser till Grekland för matens skull)
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-08-01, 11:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

För mig har det under åren funnits två bra vägar in i grekisk kultur: maten och musiken. Maten är ett så trevligt sätt att lära känna ett land, oavsett vilket land det är.

Om jag var ute efter supergastronimi skulle jag förmodligen få leta på lyxrestauranger i Frankrike, men det är inte det jag vill. Jag vill börja lära känna ett land genom dess matkultur. Så mina resor blir lite av matresor, maten är en av höjdpunkterna, oavsett var det är.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-08-01, 12:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Sunny naturligtvis får du tycka vad du vill och vi andra får också diskutera grekisk mat hur mycket vi vill.
. Jag går gärna till tavernor som någon rekommenderat om den personen beskrivit den mat som man gillar. Har hittar många guldkorn på det viset. . Eva
Oja.. ni får diskutera hur mkt ni vill om mat..har inte påstått något annat!
För mig är det tvärtom dvs att jag har funnit många guldkorn genom att improvisera, alltså att inte gå så mkt efter andras taverna-rekommendationer på både gott och ont, många gånger så är miljön runt omkring viktigare än själva maten för mig vid en tavernasittning!

Sen är ju smaken som baken, svårt att råda andra var det ska gå och äta då upplevelsen kan bli en helt annan.

Sunny
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-08-01, 13:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
För mig har det under åren funnits två bra vägar in i grekisk kultur: maten och musiken. Maten är ett så trevligt sätt att lära känna ett land, oavsett vilket land det är.
Så är det för mig också. Oj vad mycket grekisk musik jag har lyssnat på speciellt under de första åren som jag började åka till Grekland. Någon amatörpoet skrev en gång att ett lands själ syns i dess konst, smakas i deras mat och avnjuts via deras musik.

Eva
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-08-01, 13:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Så är det för mig också. Oj vad mycket grekisk musik jag har lyssnat på speciellt under de första åren som jag började åka till Grekland. Någon amatörpoet skrev en gång att ett lands själ syns i dess konst, smakas i deras mat och avnjuts via deras musik.

Eva
Jamen precis! Väl uttryckt av amatörpoeten

Att fråga om mat, att vara lite nyfiken och att visa sin uppskattning av den är också ett fint sätt att få kontakt med folk. Och så är det ju med musiken också. Många gånger när jag kommenterat en sång som spelas just då så har det lett till längre samtal, många greker verkar förvånade - och glada - över att en utlänning tycker om deras musik.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-08-01, 13:49
Lisen48s avatar
Lisen48 Lisen48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 14
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Gällande mat i Grekland så måste jag säga att Skopelos är min favorit...där är jag aldrig missnöjd med maten, tror jag endast en enda gång tyckt att det inte höll någon bra nivå, men annars har de fantastiskt god mat samma sak med Poros stad, där åt vi också mycket god mat :-)
Kreta har jag också fått både bra och dåligt...turiststråken efter Chania, dvs Kato Stalos, Platanias, Agia Marina osv...där finns ganska många bottennapp, men tar man sig tiden att gå lite upp i "bergen" ovanför turistråken så hittar man ofta bra små tavernor. Kefalonia hittade vi också några pärlor, men också ett par mindre bra ställen.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-08-01, 14:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Kan någon tipsa om var på Tilos man äter bäst fisk? Jag är kräsen med fisk eftersom den är så dyr, då vill jag att den ska vara bra. På Tilos har jag inte vågat chansa på fisk mer än en enda gång så jag tar gärna emot tips.
Jag har aldrig ätit fisk på Tilos trots många besök. Känns inte som en "fisk-ö" och därför har det aldrig blivit av. Är också extremt kräsen när det gäller fisk, och har nästan helt slutat att beställa in det efter många besvikelser. Det är väldigt sällan fisk är prisvärt. Tyvärr, för jag älskar fisk.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-08-01, 15:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har aldrig ätit fisk på Tilos trots många besök. Känns inte som en "fisk-ö" och därför har det aldrig blivit av. Är också extremt kräsen när det gäller fisk, och har nästan helt slutat att beställa in det efter många besvikelser. Det är väldigt sällan fisk är prisvärt. Tyvärr, för jag älskar fisk.
Nej, bannemej, det har du rätt i! Tilos är faktiskt ingen fiskö. Tavernorna skyltar inte med fisken, man kan inte själv peka ut vilken fisk man vill ha. Undantaget möjligen Taverna Delfini i Agios Antonis, där är det mannen själv som fiskar, där kanske fisken är bra. Fast jag har bara ätit luncher där och då vill jag sällan ha fisk.

Bästa fisken jag fått på Tilos är vid Stelios båtturer.


Har du ätit fisk hos Nikos och Jenny på Fourni? Det är supergott!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-08-01, 16:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Med risk för att verka tjatig men på Lesvos är fisken god.

Eva
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-08-01, 16:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Har du ätit fisk hos Nikos och Jenny på Fourni? Det är supergott!
På Fourni äter jag gärna fisk, och helst hos Nikos och Jenny. Har ätit fisk på Miltos också, och där är fisken också god, men stämningen hos Nikos är svårslagen, så vi äter nästan alltid där.

Jag skrev ett fiskblogginlägg därifrån för många år sedan. Finns att läsa här.

Jag skrev ett annat blogginlägg därifrån under samma resa. Finns att läsa här.

Annars är det få ställen jag äter fisk numer. Mochlos på Kreta är bra, och självklart på Santorini när Paris fiskat fisken och Julia har tillagat den. Minns inte var vi var när vi bestämde oss för att sluta äta fisk i Grekland. Dock minns jag att jag gick ut i köket och valde några fiskar, och när de kom in blev vi inte glada, och när notan kom in blev vi ännu mindre glada.

Däremot frossar jag i fisk där jag bor idag. Gott, och billigt.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2014-08-01, 17:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Länkarna går till samma inlägg ... Men jag undrar om inte den ena var tänkt att gå till ett inlägg vars innehåll jag förtvivlat försökte förtränga när jag började äta hos Nikos och Jenny, det som handlade om vådan av att säga Ναι

To Limanaki i Faros har bra fisk också. Och tavernan bredvid krukmakaren i Cheronissos, också på Sifnos. Men förutom där och på Fourni äter inte heller jag fisk längre. Får se hur det verkar på Amorgos i höst. Om Psaropoula finns kvar så prövar jag nog fisk där.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2014-08-01, 17:36
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

När vi var på Tilos för ett antal år sedan åt vi jättegod grillad fisk på Faros. Det var också där vi åt Simi-shrimps för första gången och vi har aldrig ätit godare efter det.
Annars äter inte vi heller fisk lika ofta längre i Grekland

//maji
Svara med citat
  #57  
Gammal 2014-08-01, 17:51
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Varför ska jag göra ett inlägg om tycke och smak?? Det spretar åt olika håll på tråden. Fisk ska ätas i Grekland! Välj de arter, som är fångade i Grekland och som tavernaägaren eller hans familj tog upp på morgonen. Dessutom kan du väl se om havet är nära, eller om tavernan ligger uppe i bergen. Vi brukar testa om tavernan klarar av att laga fisksoppa. Vid det bästa tillfället hade vi många timmar kvar innan våra gäster skulle anlända till Heraklion strax efter lunchtid. Vi satt vid en taverna snett ovanför borgen i hamnen. "Ingen soppa före kvällen, var svaret. "Men gå ut i köket, välj ut en fisk om du har tid att vänta". Vi fick den mest fantastiska fisksoppa, vi någonsin ätit. Dyr fisk, javisst, men man lever bara en gång! Grekerna själva äter mest kötträtter och naturligtvis de fantastiska grönsakerna.
/ Jannis
Svara med citat
  #58  
Gammal 2014-08-01, 17:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
När vi var på Tilos för ett antal år sedan åt vi jättegod grillad fisk på Faros. Det var också där vi åt Simi-shrimps för första gången och vi har aldrig ätit godare efter det.
Annars äter inte vi heller fisk lika ofta längre i Grekland

//maji
Faros, det ska jag komma ihåg. Tack
Svara med citat
  #59  
Gammal 2014-08-01, 18:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men jag undrar om inte den ena var tänkt att gå till ett inlägg vars innehåll jag förtvivlat försökte förtränga när jag började äta hos Nikos och Jenny, det som handlade om vådan av att säga Ναι
Stämmer bra det, men händelsen har ju inget med restaurangen att göra, utan om en gäst, som inte var jag, fast vissa trodde det. Här är rätt länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Fisk ska ätas i Grekland!
Håller inte med alls. Fisk är i Grekland är inte prisvärd, inte på något sätt. Den kan vara god, men prisvärd är den inte, och det har inte med att livet är kort att göra. Där jag bor köper jag färsk fisk direkt från fiskebåtarna, och den smakar mycket bättre än fisk i Grekland, och den kostar en bråkdel mot fisk i Grekland. Dock håller jag -förstås - med dig om grönsakerna, som är mycket bättre i Grekland (Kreta) än här hemma.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2014-08-01, 18:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Stämmer bra det, men händelsen har ju inget med restaurangen att göra, utan om en gäst, som inte var jag, fast vissa trodde det. Här är rätt länk.
Jag vet, men det tog tid innan jag kunde äta där utan att börja fnissa åt den där historien. Det är bara lite jobbigt att äta samtidigt som man tänker på den
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT