Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-02-18, 10:59
Rebecca Rebecca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 4
Standard Vilken ö?

Hejsan! Jag och min pojkvän tänkte besöka Grekland i sommar. Ingen av oss har tidigare varit där men vi diskuterar vilken ö vi ska välja. Vi vill gärna att det ska vara fina sandständer, men även finnas lite shopping och uteliv. Naxos har varit på tapeten men då var man tydligen tvungen att åka båt från en annan ö för att komma dit. Det vore ju skönt att ha flygplatsen på samma ö.
Är det någon som kanske har lite tips så vore vi tacksamma!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-02-18, 11:52
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Vilken ö?

Det är garanterat värt besväret att ta båten till Naxos...

/lemon
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-02-18, 13:16
iakk iakk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 44
Standard Sv: Vilken ö?

Hej!

Jag tycker att Kreta kan vara en bra ö att börja upptäcka Grekland på. Vår första resa gjorde vi till just Kreta och Rethymnon. Rethymnon är en relativt stor stad med stort utbud av restauranger, shopping och uteliv. Vi bodde nära den långa stranden (enda nackdelen med den norra sidan av Kreta är att det ibland är så blåsigt att det blir starka undervattensströmmar och då bör man inte bada, men man har å andra sidan ett väl utbyggt varningsystem med flaggor och badvakter som talar om när vågorna går för höga) och dagarna med sol och bad varvade vi med utflykter runt Kreta som har mycket att erbjuda vad gäller såväl fina stränder, exv välkända Elafonissi, historiskt minnesvärda platser som Knossos eller vandring i Samariaravinen.
Vi tillbringade tre veckor på Kreta, såg massor men det känns som att där fortfarande finns mycket som är outforskat och oupplevt.
När man ska resa till Grekland tycker jag att ett val man måste göra är om man vill ta del av ett mer stillsamt byliv, och det kanske mer genuint grekiska, eller om man vill ha de eventuella fördelar som en storstad kan erbjuda, jag tycker att man på Kreta kan hitta bägge!

Hälsningar Kajsa.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-02-18, 14:36
Mians avatar
Mian Mian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borås
Inlägg: 19
Standard Sv: Vilken ö?

Skulle också rekommendera Kreta. Min första resa till Grekland gick också dit. Nu förra året var vi där för 3 gg och vi besökte (lite väl hastigt) Rethymnon och det såg jätte mysigt ut där . I år blir det en heldag där iaf.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-02-18, 14:58
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: Vilken ö?

Samos er jo også et alternativ. Der kan dere velge mellom litt mer uteliv kveldstid og fredlige plasser + shopping.Der lander det fly også
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-02-18, 15:30
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Vilken ö?

Det är ju lyckligtvis inte så att det bara finns EN ö, som är den optimalt bästa av alla, utan det finns mängder av öar som skulle passa era önskemål. Förutom de tidigare nämnda kan jag tillägga Korfu, Kalymnos och Karpathos, vilka jag själv tycker mycket om. (Kalymnos har visserligen inte egen flygplats, men båtresan över från Kos är inte lång.) Santorini har också mycket av det ni söker. Men det finns ännu flera, och tur är väl det. Det finns mycket kvar att upptäcka! Titta in på de olika reseföretagens hemsidor och se vilka öar som har direktflyg. Läs gärna gamla reseberättelser här på Kalimera (under länken "Läsarhörna" i vänstra marginalen) och se vad folk har skrivit från sina resor på de olika öarna. Då får ni ett hum om hur det kan vara på olika platser.

Sedan är det ju mycket personligt vad man själv tycker, och hur man trivs på olika ställen. Jag skulle t ex aldrig ens överväga att åka till ett ställe som beskrivs med orden nattliv, party och fest... men smaken är olika. Å andra sidan skulle jag inte heller vilja sitta en hel semester på en ö där det i princip bara är jag och en massa getter... men jag vet att det finns andra som inte kan tänka sig något bättre! Var och en blir salig på sin fason, som det ju heter.

Ha en trevlig resa, vart ni än bestämmer er för att åka!

Karin
146 dagar kvar till Karpathos
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-02-18, 18:09
Elenas avatar
Elena Elena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 38
Standard Sv: Vilken ö?

Våra första resa var åxå till Kreta.Chania (västra sidan ) är en mysig å trevlig by. Här finns uteliv å shoping. I en lite by utan för Chania smälte mitt hjärta för Kreta ! Stalis på (östra sidan ) av Kreta är en liten by( känndes relativt billigt tex mat, de hade åxå billig biluthyrning hyr 3 dagar betala för 2 för en billig penning ). det finns dåde shoping å uteliv lite av varje.Inget röja ställe direkt. Många mysiga resturanger. Sedan ligger Hersonissos ca 10 min från Stalis å där finns det ju mycker mera av allt. Annars så finns ju allt på Kreta. Kreta är en underbar Ö
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-02-19, 09:32
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Vilken ö?

Ja, som ni ser finns det mycket att välja på. Det är som en stor godispåse kan man säga...
Jag skulle bara vilja säga, precis som lemon skriver ovan, att det absolut kan vara värt att åka båt för att ta sig till Naxos om ni nu verkligen vill åka dit. Det är inte en överdrivet lång resa (kommer inte ihåg hur lång just nu, men några timmar bara) och det går utmärkt att spendera resan ute i solen och njuta av det blå havet.

För att klura till det ytterligare för er vill jag rekommendera Parga på fastlandet. Det är verkligen en härlig plats med romantisk stämmning... och det finns trevliga både långa och korta utflyktsmål att åka till därifrån.
Om ni väljer att åka dit kommer ni att landa på flygplatsen i Preveza och där efter åka buss för att komma till Parga.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-02-19, 09:57
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Vilken ö?

Apollo har kombinationsresor och jag skulle gärna rekommendera första veckan till Parga på fastlandet och andra på Lefkas.
Flygplatsen i Preveza ligger halvvägs mellan de båda så transfern blir aldrig lång (max 1tim).
Om Du sen föredrar grönska före grus och damm så är joniska sidan av Grekland oslagbar.
Hursomhelst är detta är en lättillgänglig men fet dos Grekland.
Bägge platserna är åt det lugnare hållet men i Nidri/Lefkas finns barer och diskon som Du inte torrlägger på en vecka. Mopedhyra anbefalles i synnerhet på Lefkas, upp i bergen och se byar och havsutsikter 'de luxe'

//PO
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-02-19, 10:15
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Vilken ö?

Hej

Rhodos säger jag bara!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-02-19, 15:49
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Vilken ö?

Hej!
En öl i samband med Euro fotbollen i sommras Sverige-Italeien, Zlatans mål och 1-1 så blev notan 10 € för en öl...... Nej allrig mer Rhodos var där 68 och då var det anorlunda må jag säga! Stannade bara över natten för att åkat till mysiga Tilos och vidar uppåt Samos som slutmål.
Mvh Rolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-02-20, 17:20
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Vilken ö?

Hej Rolf
Men klart dom passade på att ta betalt....dom är ju inte dumma....
Sen har det ju blivit dyrt, men inte billigare på andra platser i Greklan...
Jag åker inte för prisernas skull utan för att jag gillar ön....
Varit på Kos, Kreta Och Skiathos, men Rhodos slår dom med hästlängder...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-02-20, 22:10
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Vilken ö?

Hej IngelaE!
Visst förståt jag dig att du gillar Rhodos . Men hästlängder i Grekland räknars inte dom i åsnelägder?
Var på Sikinos och hade det riktigt skönt i maj månad, lovar dig att där var det fler åsnor än vi var turister. Då jag var där var vi bara sex till antalet som hade letat oss dit, hade man lite tur så träffades man kanske uppe i Chora på kvällen för en bit mat
Gillar lung och ro i genuin miljö!
Mvh Rolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT