Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-31, 19:52
Tassetrolls avatar
Tassetroll Tassetroll är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 52
Standard Köpa flygstol istället för charter?

Jag har tidigare bara åkt charter till grekland, men nu när det börjar luta åt Tilos och jag läser om ön och Annas Studios blir jag fundersam på om jag istället ska boka flygstol... Men det är bara det att jag inte har en blekaste aning om hur jag ska gå tillväga! I detta fall blir det ju flygstol till Rhodos, var kan jag boka det? Brukar det kunna löna sig att boka flygstol och hotell separat i jämförelse med ett charterpaket.

//Tassen- som behöver hjälp!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-31, 20:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Köpa flygstol istället för charter?

Solklart lönar det sig att endast boka flygstol om man kostnadsmässigt ska jämföra det med fullcharter!! Kan ofta handla om halva priset!!!

Dock!! Det handlar också om bekvämlighet. Med endast en flygstol på fickan måste man själv ordna transfer från den flygplats man landar på och till närmaste färjehamn. Inhandla färjebiljetter, kolla tider och avgång samt ankomst till den ö man vill besöka.

Väl framme på ön ska man så själv ordna boendet. Pruta på priset, förhandla om transport till Hotellet etc etc...

Sammanfattningsvis!! Det blir sannerligen billigare att fixa allt själv om man då bortser från den tid det tager, om man bortser från att det behövs god framförhållning för att finna de där billiga flygstolarna etc etc.

Men,, det är ju i detta som själva tjusningen ligger!!! Trives du icke på ön eller med boendet?? Ja, res då bara vidare till en annan ö som dig bättre passar!! Detta är i sanning frihet!!!

Vi har, frånsett vår allra första resa till Grekland , sedan dess alltid endast inhandlat flygstolar, och sedan fixat allt själva.
Vi kalkylera numera med totalt cirka 2200 SEK för flygstolar Arlanda- Grekland för oss två. För härbärge i Maj och September beräkna vi 22-35 € per natt.
Då avses utsökt studio för två med altan och läckert läge med havsutsikt.

Men visst, var och en må själv avgöra vilket alternativ som passar bäst.

Arne och Hustru Birgitta

Med strax över femtio dagar kvar till avfärd.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-02, 13:43
lenada lenada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Köpa flygstol istället för charter?

Jag tycker det beror lite på- det kan i alla fall löna sig att jämföra charter och flygstol med alla tillägg. Ska man vara i Grekland en "kortare tid" som 1 vecka eller så, så är min erfarenhet att det ibland är billigare att köpa färdigt paket. Men, visst, det beror ju på när i säsongen man reser också. Får man tag i RIKTIGT billiga flygstolar så lönar det sig säkert varje gång.
Trevlig resa, hur det än blir!
Lenada
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-03, 17:28
PD PD är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 20
Standard Sv: Köpa flygstol istället för charter?

Det beror lite på när du ska åka...Jag tycker man flyger billigast off season, tex maj tom 20 juni och sen igen på höstkanten...Apollo har enkelbiljetter från 198kr.Billigare än så kan man ju inte komma iväg, eller. Kruxet brukar vara returresan, men kan man åka hem från ngn annan ö så kan det faktiskt funka. Förra året åkte vi ner till Rhodos för 700 kr tor per pers..Så billigt har jag aldrig åkt tidigare. Visst man är bunden till charter dagarna, dvs jämna veckor, men för det priset lönar det sig. Enkel biljett ner och enkel hem med SAS från Athen är oxå ett alternativ, inte så dyrt..Sök på nätet..det finns en hel del..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-03, 21:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Köpa flygstol istället för charter?

INGET är billigare än en billig restresa!
Nackdelarna är (eller kan vara) att man inte kan välja fritt när och var man ska åka eller var man ska bo.
En billig flygstol där man bokar boende själv, blir däremot så gott som alltid biligare (ofta mycket biliigare) än en charter till ordinarie pris. Det gäller särskilt om man ska vara borta flera veckor.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-04, 14:42
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Köpa flygstol istället för charter?

Hej,
Ska du till Tilos, kan du ta en flygstol (eller sista minuten) till Rhodos och fixa boende och vidaretransport själv. Kommer du sent till Rhodos, hoppa in i en taxi (12-13 Euro) och be dem köra dig till Moschos Hotel. Det ligger nära Mandrakihamnen, och från den hamnen går Sea Star dagligen till och från Tilos. Det är en snabbfärja och färden tar mindre än 1,5 timmer. Jag har inte hittat någon mailadress till Moschos, men jag brukar faxa på 0030 22410 25983, och har funkat bra. Pris c:a 30-40 Euro per natt.

Studio Annas eller Blue Sky rekommenderas på Tilos.

Bluesea
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-04, 18:58
caro caro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 18
Standard Sv: Köpa flygstol istället för charter?

Det är mycket roligare att färdas på egen hand! Aldrig några problem att hitta boende. Vi var på Tilos förra sommaren och bodde hos Maria som säljer cigaretter i en liten kiosk på torget. Ett enkelt boende, men rent och snyggt och kylskåp. Betalade bara 25euro. Tilos är en fantastisk ö med fina vandringsmöjligheter och härliga stränder som vi var helt ensamma på.
Caro
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-04-17, 22:08
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Köpa flygstol istället för charter?

Jag har köpt flygstol och betalar 900 tur och retur med apollo. Var inne på kontoret och det börjar bli ont om platser så vill man vara säker på att komma i väg ett specifikt datum bör man nog kolla upp hur det ser ut med platserna.

Har alltid åkt sk charter tidigare, men har nu lagt det på hyllan för att många resebyråer inte har boende som faller mig i smaken med rätt läge osv. Dessutom kan man tjäna in en hel del på att fixa allting själv. Lite pysslande, men då vet man att man antagligen också blir helt nöjd.

Lycka till hur ni än gör!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT