Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-13, 19:53
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard "Spökbokning"

Hej.
Sitter och letar resa till nästa höst men kom att tänka på spökbokningar som kan påverka priset på en resa. Nu till min fundering: när har man gjort en spökbokning? Vid vilket skede lär man stanna? Ibland vill jag gå och titta på rumsfördelning och dyligt.

Inger
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-14, 15:52
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: "Spökbokning"

Gå fram ända till dess du blir ombedd att knappa in dina kortuppgifter. Gå därefter ur bokningen.

För att du ska slippa bli ihågkommen på bokningssajten nästa gång du går in gör du så här;

Töm cacheminnet, starta sedan om datorn. I begripliga termer , om du har Internet Explorer som webbläsare så går du in på "Verktyg" "Internetalternativ" "Allmänt" "Webbhistorik" klicka på Ta bort webbhistorik. Starta därefter om datorn. Då kan bokningssajten ej se att du varit inne tidigare att spökboka.

Arne

Överårigt datafreak
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-14, 15:59
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: "Spökbokning"

Med Firefox är det väl bara att välja "Starta privat surfning" innan man börjar så sparas inget, alternativet är att tömma historiken för senaste timmen då man tittat klart. Båda alternativen finns under "Verktyg"

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-14, 16:01
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: "Spökbokning"

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
... Arne ... Överårigt datafreak
vi är så väldigt tacksamma att det finns sådana!!! Och att ni delar med er av tips och knep...

MVH zakka
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-14, 18:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: "Spökbokning"

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Gå fram ända till dess du blir ombedd att knappa in dina kortuppgifter. Gå därefter ur bokningen.

För att du ska slippa bli ihågkommen på bokningssajten nästa gång du går in gör du så här;

Töm cacheminnet, starta sedan om datorn. I begripliga termer , om du har Internet Explorer som webbläsare så går du in på "Verktyg" "Internetalternativ" "Allmänt" "Webbhistorik" klicka på Ta bort webbhistorik. Starta därefter om datorn. Då kan bokningssajten ej se att du varit inne tidigare att spökboka.

Arne

Överårigt datafreak
Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Med Firefox är det väl bara att välja "Starta privat surfning" innan man börjar så sparas inget, alternativet är att tömma historiken för senaste timmen då man tittat klart. Båda alternativen finns under "Verktyg"

Mvh Janérik
Jag förstår era förslag till problemlösning. Men ....... jag har dessvärre inte hajat själva problemet. Vad händer om man av systemet "blir ihågkommen av bokningssajten nästa gång man går in"?????

Jag trodde i min enfald att bolagen genom att kunna notera hög frekvens av besök på vissa avgångar på bokningssajten ev. kan notera ett stort intresse och därför kanske höja priset. Men att det skulle finnas ett problem i att "bli igenkänd" och "ihågkommen" hade jag ingen aning om.

Kan ni stilla min nyfikenhet?

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-15, 07:50
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: "Spökbokning"

Tack för svaren, MEN jag vart nog lite mer förvirrad än innan. Jag trodde också att det var det stora intresset för en speciell resa som kunde driva upp priset, inte att det är just jag som går in gång på gång som får ett högre pris, eller?

Hur som helst, om jag stannar tidigare än när namnen ska skrivas in tex. Är det då nån som registrerar det som interesse tro?

Det här vart lite flummigt men skulle vara intressant att veta.

Inger, som är in och gluttar på många resor och som därefter måste visa för alla som ska med på resan också.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-15, 09:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: "Spökbokning"

Jag ska försöka enkelt beskriva en komplicerad teknisk fråga.

Varje internetanvändare har en ISP, alltså Internet Service Provider. Via nätleverantören (ISP) får man en IP-adress, en nummerserie som är specifik för just ditt abonnemang hos nätleverantören.

När du går in och spökbokar en resa, då placerar charteroperatörens server en "Cookie" på din dator. Detta sker med ett litet program som ligger på servern. I denna cookie, som egentligen är en liten textfil finns information som gör att charterservern ser att din dator varit inne och kollat på just denna specifika resa tidigare.

Den elakan servern har då ett program som genast kan höja priset. Ja, det kan även hända att priset sänkes om det i undantagsfall är läge på grund av knackig bokning.

Har jag förklarat mig begripligt? Om icke, återkom i ärendet.

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-15, 09:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Spökbokning"

Fast Arne, jag undrar - VET du att det finns ett sådant program som faktiskt höjer priset för den specifika person som kollat på resan tidigare? Eller skulle det bara vara möjligt att det fanns ett sådant...

Att antalet klick på en avgång håller priset uppe förstår jag, däremot undrar jag över det där att jag skulle få högre pris än du bara för att jag, men inte du, spökbokat tidigare.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-15, 09:20
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: "Spökbokning"

Dessvärre vet jag detta. Jag har en god vän som arbetat på en större svensk charteroperatörs bokningsavdelning.

Min vän är en mycket vederhäftig person som ävenså är en synnerligen IT-kunnig sådan.

Arne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-15, 09:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Spökbokning"

Ok, tack för förklaringen!

Gäller detsamma när man bokar reguljärt, vet du?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-10-15, 09:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: "Spökbokning"

Jag är osäker på hur regulärflyget agerar, men nog vet jag att Norwegian stundtals dribblar med priserna från dag till annan. Men, som sagt, jag tömmer alltid cachen från cookies närhelst jag spökbokat, så jag har ej riktigt koll på reguljäroperatörerna.

Arne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-10-15, 10:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: "Spökbokning"

Inför vinterns resa tog jag en extraförsäkring sk avbeställningsskydd med prisgaranti. Enbart för prsigarantins skull. Den har betalat sig flera ggr om. Bara att kolla priset och när de sänker ringer man charterarrangören och får det nya priset.

Du får ursäkta Arne men jag tvivlar på att ett högre pris drabbar den enskilde kunden bara för att man söker på ett specifikt resmål däremot kan priset bli högre för att många tittar på ett specifikt resmål eller boende. Idag har kunderna så bra jämförelsemöjligheter. Jag har också en bekant som jobbar hos en stor charterarrangör så för säkerhets skull ska jag kolla med honom.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-10-15, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: "Spökbokning"

För något år sedan spökbokade jag på SAS. Varje gång jag kollade det datum vi hade tänkt resa så hade priset stigit.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-10-15, 11:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Spökbokning"

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Inför vinterns resa tog jag en extraförsäkring sk avbeställningsskydd med prisgaranti. Enbart för prsigarantins skull. Den har betalat sig flera ggr om.
På dyra resor som man bokar långt i förväg lönar det sig definitivt. Min Thailandsresa (som jag visserligen har avbokat nu) sjönk 2600 kr på sju månader. Rätt surt, nästa gång blir det försäkring.

Jag måste ha en omvänd funktion som den Arne talar om - för varje gång jag var inne och spökbokade hade priset gått ner
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-10-15, 11:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: "Spökbokning"

Att många spökbokningar på en resa skulle kunna höja priset för alla på en specifik resa tycker jag inte är överraskande. Det stämmer väl med vad jag trott och förväntat mig. Inget konstigt med det. Helt normal marknadseffekt av tillgång och efterfrågan.

Men att det skulle förekomma INDIVIDUELL prissättning på resor beroende på gjorda spökbokningar kunde jag inte drömma om. Helt otroligt!

Det innebär t ex att jag och min granne skulle få olika pris på samma resa som vi bokar samtidigt, beroende på att jag tidigare spökbokat på just den avgången??? Och att andra som bokar efter oss och som inte spökbokat får det "ordinare" priset som är lägre än mitt, förutsatt att tillgången är ok???

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-10-15, 11:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: "Spökbokning"

Hej alli opa...
...kommer man muligens runt detta fenomen genom att använda t.ex skyscanner eller sas, där man kan välja en hel månads prisbild, och därmed ( kanske ) inte behöver "fuskboka".....??
Mikke
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-10-16, 19:36
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: "Spökbokning"

Jag är också väldigt tveksam till att man skulle tillämpa personlig prissättning även om jag vet att det är enkelt att utföra. Skulle det vara så så skulle man ju egentligen kunna rensa cachen för att komma runt problemet, skulle detta fungera i praktiken är jag ganska övertygad om att någon skulle ha upptäckt det och sedan spridit ut uppgiften. Vore en höjdare för våra kvällstidningar att få reda på och inte speciellt svårt att bevisa. Jag har alltid spökbokat många gånger men jag har aldrig sett att priset skulle höjas annat än om antalet platser börjar sjunka och inte ens då höjdes priset innan jag hade bokat.
Sedan kanske detta förekom för några år sedan då det inte var lika etablerat att alla bokade sina resor på nätet.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-10-20, 12:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Syn för sägen

Fann detta inlägg på Facebook Apollo!

Häromdagen när jag skulle boka vår resa till Jordanien hade den höjs med 11 000. Skrivet med rött vilket jag ialla fall uppfattat som typ nedsatt resa. Ringde Apollo och hamnade i Norrland. Den försäljaren hävdade bestämt att ni gör så. Osmart tycker jag. Skriva med rött när man höjer resan och så pass mycket! Hm visste hon egentligen vad hon pratade om? Bokade inte!


Gilla · · för 2 timmar sedan i området Sandviken, Gävleborgs Län [LIST][*][*]

Apollo Sverige Hej Lisa! Våra priser grundar sig på efterfrågan och tillgång och kan ändra sig hela tiden, alltså bli billigare men också dyrare. Vi hade fel pris på något datum till Jordanien, har du tittat på resan nu? Jag beklagar att du fick fel information då men om det är samma resa som du tänker på så blev det korrigerat tidigare i veckan. Med bästa hälsning Nina.



[/LIST]Som sagt var...

Arne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-10-20, 13:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syn för sägen

Fast Arne, det är nog de flesta införstådda med - alltså att priset går upp på en resa som många klickar på.

Den springande punkten är dock om det bara går upp för den som spökbokat innan. Alltså: om jag och du bokar samma resa samtidigt så skulle min resa bli dyrare än din, om jag spökbokat. Det är det som låter tveksamt. Jag tror snarare att priset gått upp för oss båda om några spökbokat.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT