Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-07-02, 11:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

[QUOTE=Thira;367120]
Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Rena rama vansinnet!
Hur ska de ta sig ur detta?!
Helt förfärligt. Har de där dokumenten offentliggjorts i andra tidningar idag i Grekland?
Det känns ju som viktigt att folket är insatt i detta inför folkomröstningen och framtiden.
Läser man artikeln så ser man att målet var <110% 2022. Det är alltså den siffran som 118% 2030 ska sättas i relation till. Tror du verkligen att det är en kunskap som skulle avgöra något för medel-papadopoulos beslut att rösta?

Senast redigerad av inkfish den 2015-07-02 klockan 11:40.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-07-02, 11:18
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I en intervju med Bloomberg TV just nu säger Yanis Varoufakis att han avgår som finansminister om det blir ett JA på söndag.

I så fall får han ikke testet hypotesen sin. Kan hende Hellas og Europa går glipp av et gedigent eksperiment? Tsipras går vel også, om det blir Ja. Han hevder som alle sikkert vet at et Nei vil gi ham et bedre forhandlingsgrunnlag. Akkurat d e t virker litt underlig. Han har snudd i døren så mange ganger disse månedene, ikke lett å ha tillit til det han sier.
Tenker jeg, da .
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-07-02, 11:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Att lämna euron...ja, krasst samhällsekonomiskt kanske det är det bästa men jag tror att ni underskattar den misär det kan innebära.

Intressant att många här på forumet helt plötsligt tror på det mycket mer än vad grekerna gör.

Nu verkar en majoritet vilja rösta ja i folkomröstningen och ca 75% vill ha kvar euron.
Vad gäller opinionsmätningar så har jag aldrig tagit dem med en större nypa salt än jag gör den här veckan Det är alldeles för ovisst och svänger alldeles för snabbt.

Men den där misären ... Hur tror du att det skulle bli? Det är ingen kritisk fråga, jag är uppriktigt nyfiken. Jag tyckte precis som Masse att den där statsvetarens åsikter lät rimliga och jag tänker också att Grekland kanske får det bättre utanför euron. Men hur får de det? De har ju ingenting! De har inget att exportera, de importerar massor, och importen skulle bli jättedyr. Det enda som skulle öka är väl turisminkomsterna eftersom det skulle bli billigare för oss igen. Men hur skulle det se ut i övrigt?
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-07-02, 11:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
I så fall får han ikke testet hypotesen sin. Kan hende Hellas og Europa går glipp av et gedigent eksperiment? Tsipras går vel også, om det blir Ja. Han hevder som alle sikkert vet at et Nei vil gi ham et bedre forhandlingsgrunnlag. Akkurat d e t virker litt underlig. Han har snudd i døren så mange ganger disse månedene, ikke lett å ha tillit til det han sier.
Tenker jeg, da .
En sak jag undrar över där är eurogruppens beslut att inte förhandla mer med Grekland innan folkomröstningen. De fattade det efter Tsipras tv-tal som de blev förbannade över.

Men jag undrar ändå varför de väntar in resultatet av omröstningen. De kanske hoppas på ett ja så de kan banka igenom sina villkor? Fast blir det ett nej så tror jag att de försöker banka igenom dem ändå, och då säger Tsipras Nej, det har vi inte folkets mandat att gå med på - och så är hela spektaklet tillbaka på ruta 1.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-07-02, 12:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
De har ju ingenting! De har inget att exportera, de importerar massor, och importen skulle bli jättedyr. Det enda som skulle öka är väl turisminkomsterna eftersom det skulle bli billigare för oss igen. Men hur skulle det se ut i övrigt?
De har, iflg denne artikkelen, store reserver av gull, ollje og gass. Nok til å slette hele gjelden og mer til. Særlig petroleumsvirksomhet tar tid å få igang, men velger Hellas å satse på det, går de en lysere fremtid i møte. Håper bare de kan gjøre det slik som vi gjorde i Norge, dvs at storpartene av inntjeningen er til gavn for folket.


http://theeconomiccollapseblog.com/a...nd-natural-gas
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-07-02, 12:21
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Tilbake til rute 1? som Inkfish nevner. - Et Ja kan selvsagt legge stort press på Hellas - men kanskje de simpelthen ikke vil legge ned mye arbeid i noe som k a n måtte reforhandles - nok en gang? . Selv om de e r proffe, er jo tilliten til Tsipras preget av det som har foregått i lang tid. Som kan skifte mening fra det ene øyeblikket til det andre. Det virker så planløst. Må være ekstremt forvirrende for de involverte. Og hva om resultatet hva-det-enn-blir utløser regjeringskrise, nyvalg og et annet/nytt team med greske forhandlere.
Komplisert dette , og jeg har ikke annen kunnskap enn det jeg prøver å lese meg til. Pluss erfaring fra sjefer og kollegaer med lignende atferdsmønster som statsministeren ser ut til å ha .
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-07-02, 12:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Att lämna euron...ja, krasst samhällsekonomiskt kanske det är det bästa men jag tror att ni underskattar den misär det kan innebära.

Intressant att många här på forumet helt plötsligt tror på det mycket mer än vad grekerna gör.

Nu verkar en majoritet vilja rösta ja i folkomröstningen och ca 75% vill ha kvar euron.
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad gäller opinionsmätningar så har jag aldrig tagit dem med en större nypa salt än jag gör den här veckan Det är alldeles för ovisst och svänger alldeles för snabbt.

Men den där misären ... Hur tror du att det skulle bli? Det är ingen kritisk fråga, jag är uppriktigt nyfiken. Jag tyckte precis som Masse att den där statsvetarens åsikter lät rimliga och jag tänker också att Grekland kanske får det bättre utanför euron. Men hur får de det? De har ju ingenting! De har inget att exportera, de importerar massor, och importen skulle bli jättedyr. Det enda som skulle öka är väl turisminkomsterna eftersom det skulle bli billigare för oss igen. Men hur skulle det se ut i övrigt?
Jag är smärtsamt övertygad om att våra grekiska vänner får ett rent h-e om och när man går i statsbankrutt och lämnar euron. Det blir på kort sikt säkert mycket värre än om de kan få hanka sig vidare med euron och konstgjord andning från trojkan. Men jag tror tyvärr också att det är enda vägen om man inte för evigt skall leva ungefär som man gör nu eller troligen ännu sämre. Men fy vale vilken smärtsam operation det blir.

Men förr eller senare nödvändig. Kanske går det med EU:s hjälp att hitta en mera långdragen och mindre riskfylld Grexit-process, vilket kunde gagna alla parter. Det gäller ju att patienten överlever operationen och det kortsiktiga kaos som det mycket väl kan leda till.

Masse
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-07-02, 13:06
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
...
Kanske går det med EU:s hjälp att hitta en mera långdragen och mindre riskfylld Grexit-process, vilket kunde gagna alla parter. Det gäller ju att patienten överlever operationen och det kortsiktiga kaos som det mycket väl kan leda till.
Masse


Det håper jeg også. Men om man allerede n å kunne få til en avtale, uten eskalering/stor dramatikk, kan man øyne håp om at neste trinn blir å redusere Hellas' gjeld betydelig. Som vil gagne alle parter. Dog vil det innebære aksept av noen viktige reformer - men reformer tror jeg landet m å ta fatt i samme hva som hender.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-07-02, 13:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
De har, iflg denne artikkelen, store reserver av gull, ollje og gass. Nok til å slette hele gjelden og mer til. Særlig petroleumsvirksomhet tar tid å få igang, men velger Hellas å satse på det, går de en lysere fremtid i møte. Håper bare de kan gjøre det slik som vi gjorde i Norge, dvs at storpartene av inntjeningen er til gavn for folket.


http://theeconomiccollapseblog.com/a...nd-natural-gas
Om man kan utvinna naturtillgångar och göra pengar på dem är det naturligtvis fantastiskt. Men det där ju bara ett hopklipp av förhoppningsfulla men vaga uppgifter i ett tre år gammalt inlägg av ett amerikansk domedagsbloggare.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-07-02, 13:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Malou - fick just ett sms från en god vän som följer det här på CNN. Där är kommentatorerna på din linje - de tror att Tsipras och Syriza gjort sig omöjliga och att det som får eurogruppen att vänta med förhandlingarna är att de vill ha en annan part att förhandla med.

(Klart att det har varit lättare för dem med tidigare regeringar, de har ju gått med på åtstramningar ...)
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-07-02, 13:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Det håper jeg også. Men om man allerede n å kunne få til en avtale, uten eskalering/stor dramatikk, kan man øyne håp om at neste trinn blir å redusere Hellas' gjeld betydelig. Som vil gagne alle parter. Dog vil det innebære aksept av noen viktige reformer - men reformer tror jeg landet m å ta fatt i samme hva som hender.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-07-02, 13:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag får upp googleannonser för ja-sidan här på Kalimera nu. Och just när jag började fundera över det läste jag att samma sida just nu kör stor annonskampanj i grekisk tv och att t ex Olympiakos och ortodoxa kyrkan stödjer dem. Så ja-sidan har kapitalstarkt stöd.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-07-02, 13:24
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Sen vill ju trojkan självklart inte ha en annan spridningseffekt heller (en annan än att det kanske i längden är en fördel att ha en egen valuta, som t.ex. Island tack och lov hade). Nämligen att det är en vänsterregering som sätter sej emot. Den mycket större ekonomin Spanien har ju ett Syrizaliknande parti (Podemos), som man nog till varje pris inte vill ge nån slags draghjälp inför höstens val. En regering även där som vägrar rätta sej efter nyliberala dogmer (framförallt nedskärningar och privatiseringar) är väl knappast vad nomenklaturan i trojkan vill se.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-07-02, 13:26
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag får upp googleannonser för ja-sidan här på Kalimera nu. Och just när jag började fundera över det läste jag att samma sida just nu kör stor annonskampanj i grekisk tv och att t ex Olympiakos och ortodoxa kyrkan stödjer dem. Så ja-sidan har kapitalstarkt stöd.
Plus att dom har större delen av media (dagstidningar, tv-kanaler, etc.) med sej. Men det hade ju i och för sej Ja-sidan när Sverige röstade om EMU-medlemskap också, och det gick ju bra ändå.
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-07-02, 13:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Nu tänkte jag i och för sig på annonser, reklam ... Men visst, såvitt jag förstått är medierna mer politiserade i Grekland än här i Sverige.

Statliga ERT har väl regeringen dock med sig, de öppnade ju faktiskt den igen.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-07-02, 13:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Sen vill ju trojkan självklart inte ha en annan spridningseffekt heller (en annan än att det kanske i längden är en fördel att ha en egen valuta, som t.ex. Island tack och lov hade). Nämligen att det är en vänsterregering som sätter sej emot. Den mycket större ekonomin Spanien har ju ett Syrizaliknande parti (Podemos), som man nog till varje pris inte vill ge nån slags draghjälp inför höstens val. En regering även där som vägrar rätta sej efter nyliberala dogmer (framförallt nedskärningar och privatiseringar) är väl knappast vad nomenklaturan i trojkan vill se.
Podemos är ju de som oftast kliver fram och krokar arm med Tsipras (och tvärtom).

Fast många bedömare har ju under våren hävdat att spridningseffekten av en grexit inte vore lika hotfull längre, eftersom de andra krisekonomierna är stabilare nu. Fast då har det gällt just ekonomi medan du väl snarare menare politik.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-07-02, 14:23
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast många bedömare har ju under våren hävdat att spridningseffekten av en grexit inte vore lika hotfull längre, eftersom de andra krisekonomierna är stabilare nu. Fast då har det gällt just ekonomi medan du väl snarare menare politik.
Ja, i det här fallet menar jag mer politik och ideologi. Även om jag inte anser att man kan separera det från nationalekonomi.
Och vad en eventuell grexit skulle få för spridningseffekt tvistar väl di lärde om. Många vill nog lugna den allsmäktiga marknaden med sina uttalanden. Den direkta effekten skulle antagligen bli liten, men skulle Grekland lämna och sakta men säkert jobba sej uppåt (först blir det givetvis ännu värre, det är jag medveten om, men det blir det säkerligen även om dom stannar kvar), då skulle nog flera av Medelhavsländerna med ekonomiska problem åtminstone fundera över om det kanske inte är ett så tokigt alternativ ändå.
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-07-02, 14:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
De har, iflg denne artikkelen, store reserver av gull, ollje og gass. Nok til å slette hele gjelden og mer til. Særlig petroleumsvirksomhet tar tid å få igang, men velger Hellas å satse på det, går de en lysere fremtid i møte. Håper bare de kan gjøre det slik som vi gjorde i Norge, dvs at storpartene av inntjeningen er til gavn for folket.


http://theeconomiccollapseblog.com/a...nd-natural-gas
Artikeln är från 2012, snart tre år sedan. Om det finns substans i detta, varför hörs det inte mer om det?
Om det verkligen finns utvinningsbar olja eller guld borde inte ens grekisk byråkrati och korruption kunna stoppa exploatering.

Grekernas statsskuld är på ca 3000 miljarder sek !!!
Hörde idag på radion att Norges oljefond (världens största statliga fond) är på ofattbara 7000 miljarder sek. Ni kan ju rädda Grekland
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-07-02, 14:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Charleston - Eller så blir "spridningseffekten" den motsatta - för att använda lite av Masses analogi, patienten blir först så jävla dålig när respiratorn stängs av att ingen annan vågar gå med på operationen.

Håller med dig om det första där, jag läste lite nationalekonomi i forntiden och det irriterade mig att allting snarare framställdes som naturlagar än ideologiskt färgad teoribildning.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-07-02, 14:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Artikeln är från 2012, snart tre år sedan. Om det finns substans i detta, varför hörs det inte mer om det?
Om det verkligen finns utvinningsbar olja eller guld borde inte ens grekisk byråkrati och korruption kunna stoppa exploatering.

Grekernas statsskuld är på ca 3000 miljarder sek !!!
Hörde idag på radion att Norges oljefond (världens största statliga fond) är på ofattbara 7000 miljarder sek. Ni kan ju rädda Grekland
Gjerne for meg


BUSINESS 03.02.2015
Greece to review offshore oil and gas tenders
Greece will review tenders offered on 20 offshore oil and gas blocks in the Ionian Sea and off southern Crete due to be signed by the end of the year, Energy Minister Panagiotis Lafazanis said on Tuesday.

Lafazanis said in a statement the new left-wing government would not stop a tender on three oil and gas blocks in western Greece for which bids on are due to be submitted on Friday.

But it would look again at the 20 offshore blocks.

The previous government of center-right Prime Minister Antonis Samaras invited bids on the blocks, which cover more than 200,000 square km, last year and expected bids by May this year with contracts signed by October.

Athens has tried to unlock big oil and gas reserves in the past with limited success. The debt crisis has revived interest in the process but the new left-wing government has made clear it will review major privatization deals.

[Reuters]

http://greece.greekreporter.com/2014...nia-and-crete/

http://www.geoexpro.com/articles/201...tial-of-greece

http://www.sbs.com.au/news/article/2...-greek-economy

http://www.energyworldmag.com/12/05/...s-and-reality/
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT