Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-09-01, 11:48
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Ag Roumeli till Loutro

Hej! Hur lång tid tar det att gå från Ag Roumeli till Loutro? Förstår att det är individuellt ; ) men på ett ungefär?
Går det att gå med andra skor än vandringskängor? Tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-09-01, 13:33
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Ag Roumeli till Loutro

Hej!
Var inne på Google Earth i sommra då jag var i Loutro och kollade lite på vandringar. Hittade då denna länken http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=1319400
hoppas att den hjälper dig, du måste nog vara uppkopplad till Googe Earth och bockat för galleri i lagren.
Tid som de beräknar är 7 timmar och 46 minuter och anses som lätt vandring! allt är relativt.
Mvh Rolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-09-01, 21:07
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ag Roumeli till Loutro

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Går det att gå med andra skor än vandringskängor?
Grekiska stigar är ofta steniga och ibland branta och därmed lätt att trampa fel, varför svaret egentligen borde vara kängor. MEN personligen tycker jag det är för varmt med kängor i Greklands klimat och tycker det funkar fint med bra vandringsskor.

Lars
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-09-01, 21:14
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Ag Roumeli till Loutro

Tack för era svar!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-06, 19:07
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Västervik
Inlägg: 142
Standard Sv: Ag Roumeli till Loutro

Maken och jag funderar också på att ta den sträckan nästa år. Är det någon som vandrat den som kan berätta lite hur sträckan ser ut. Lätt, medel eller svår vandring? Mycket stup (något höjdrädd men försöker att utmana mig själv)? etc.
/Annelie
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-06, 22:06
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ag Roumeli till Loutro

Citat:
Ursprungligen postat av Rolf Visa inlägg
Hej!
Var inne på Google Earth i sommra då jag var i Loutro och kollade lite på vandringar. Hittade då denna länken http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=1319400
hoppas att den hjälper dig, du måste nog vara uppkopplad till Googe Earth och bockat för galleri i lagren.
Tid som de beräknar är 7 timmar och 46 minuter och anses som lätt vandring! allt är relativt.
Mvh Rolf
Jag har bara vandrat sträckan Marmara - Loutro och tyckte det var jobbigt....svindel och ett rejält stup (nästan klättring). Ingen lätt vandring! Ser på länken som bifogas att det är en rejäl höjskillnad precis före Marmara....110 meter. Skulle nog kolla upp hur det är i verkligheten innan jag gav mig iväg....

Men oj så vacket det är!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-07, 08:36
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Ag Roumeli till Loutro

Ja det finns ett brant parti efter Marmara mot Lotro, MEN man kan gå upp efter ca:300 meter mot Livaniana till grusvägen som går mot Finikas så slipper man det brantaste partiet.
Detta finns utsatt på Anavasi karta nr. 11.11 skala 1:25.000 vilken ni bör ha med er. Finns att köpa på många ställen även på flygplatsen.

Olle
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-07, 11:11
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Västervik
Inlägg: 142
Standard Sv: Ag Roumeli till Loutro

Tack Deia och Olle!
Jag har redan börjat att göra min research för att förbereda min vandring på sydkusten i maj/juni 2013 (Brukar fungera ganska bra då). Det känns skönt att veta att det finns en reträttväg om jag tycker att branterna blir för obehagliga. Vandringen ska ju vara mer njutning en obehag och jag måste ju kunna stå still och fotografera allt det vackra som vi ser och det fungerar ju inte om stora skälvan slår till.

Stort tack Olle för tipset om grusvägen och kartan.

/Annelie
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-12, 15:39
Ninette Ninette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Andenes, Norge
Inlägg: 84
Standard Sv: Ag Roumeli till Loutro

Turen fra Agia Roumeli til Loutro er cirka 16 kilometer og gjøres på cirka fem timers effektiv gange. Badepauser kommer altså i tillegg.

Turen er veldig variert. De første kilometerne går i et område uten skygge (lang steinstrand og så sti videre i sand), stien videre fortseter gjennom en liten pinjeskog. De neste to timene, mot Maramara, er det er goldt landskap helt uten skygge. Fra Marmara til Loutro går stien gjennom kulturlandskap/jordbruksområde. Her er det svært vakkert. En liten del av denne turen (cirka en halv time) er litt luftig, men slett ikke farlig.

Start vandringen tidlig før solen begynner å varme. Det er lite skygge underveis.

Jeg har gått denne turen mange ganger og anbefaler turen på det varmeste.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-18, 21:35
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Västervik
Inlägg: 142
Standard Sv: Ag Roumeli till Loutro

Stort tack, Ninette för din fina beskrivning av sträckan!

/Annelie
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-06-22, 14:09
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Västervik
Inlägg: 142
Standard Sv: Ag Roumeli till Loutro

Vi vandrade sträckan i början av juni och jag måste säga att den var hisnande vacker. Dock lite väl branta partier på vissa ställen för en som är höjdrädd som jag, men jag tog mig förbi. Förutom sista biten vid Marmara, då tog jag det säkra före det osäkra och följde ditt tips Olle att ta stigen upp mot vägen till Livaniana.

/Annelie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT