Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-09, 10:48
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Någon som har fallit för Kithnos?

Som jag skrivit i en annan tråd under "Milos" så kommer vi starta vår 12-dagarsturné i Grekland med 5 nätter i byn Klima på Milos. Nu har vi hittat ett jättefint hus (som rymmer 12 personer) som vi ska hyra i 4 nätter på ön Kithnos. Ön Kithnos verkar enligt Kalimera-Jannes beskrivning vara en tämligen anonym och slätstruken ö. Men jag lockas av det genuint småskaliga och att det främst verkar vara grekiska turister som tar sig dit. Lite kontrast till Milos. Men en stor anledning till att det blev Kithnos är att vi hittade det perfekta boendet (K4 Kythnos heter de som hyr ut flera olika hus på ön och som vi har bokat genom) med krypavstånd till stranden Kanala, ljuvlig havsutsikt och egen pool. Dessutom till ett bra pris jämfört med vad ett motsvarande boende kostar på andra närliggande öar.

Hur som helst. Undrar om det är någon som har varit på Kithnos och faktiskt har fallit för ön. Trots att den verkar ganska "kärv".
Vi kommer iofs nog mest vara vid huset och stranden de dagarna vi är där då vi säkert har flängt runt en massa under dagarna på Milos. Kan vara skönt med några lugna dagar efter det. Men några utflykter vill man ju ändå göra och bekanta sig lite med ön.

Hoppas iallafall att Kithnos blir en positiv överraskning trots allt.

Två dagar mellan Milos och Kithnos är fortfarande obokade. Får se om vi mellanlandar på Sifnos eller Serifos på vägen kanske...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-09, 11:01
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Någon som har fallit för Kithnos?

Tycker bättre om Serifos än Kithnos. Men Kea erbjuder ännu större överraskning...
Trevlig resa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-09, 12:20
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Sv: Någon som har fallit för Kithnos?

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Tycker bättre om Serifos än Kithnos. Men Kea erbjuder ännu större överraskning...
Trevlig resa.
Tack för svar! Nyfiken på vad det är som du gillar med Serifos och Kea och vad som gör att du inte är så förtjust i Kithnos. Men i slutändan handlar det ju förstås om personlig tycke och smak. Vissa faller för en specifik ö, medan andra ogillar den...

Ska bli spännande att få besöka lilla oansenliga Kithnos. Ganska säker på att ön erbjuder både sol, Mythos och sköna bad – så vi kommer nog bli nöjda oavsett

God fortsättning!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-09, 12:24
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Någon som har fallit för Kithnos?

Har inte skrivit att jag inte är så förtjust i Kithnos (en mycket fin ö!). Jag skrev att jag tycker bättre om Serifos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-10, 09:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Någon som har fallit för Kithnos?

Citat:
Ursprungligen postat av lindasweden Visa inlägg
Hur som helst. Undrar om det är någon som har varit på Kithnos och faktiskt har fallit för ön.
Jag gillar Kithnos jättemycket. Det jag kan sakna är höga berg, men det finns ju på andra öar. Byarna är underbara och några av dem är mycket genuina Ni får inte missa Loutra med de heta källorna. Hyr en bil och se er omkring en dag eller två. Det är en liten ö så ni hinner se hela ön på kort tid.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-11, 13:25
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Någon som har fallit för Kithnos?

Vi var på Kithnos en vecka i september 2016. Bodde i Merichas. Tyckte mycket om ön. Jättefina vandringsleder, med fantastiska stenmurar. Finfina stränder längs hela östkusten. Chora och Dryopida mysiga byar. Kanala också värt ett besök. Så, ja, vi föll för Kithnos (också).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-01-25, 12:10
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Sv: Någon som har fallit för Kithnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag gillar Kithnos jättemycket. Det jag kan sakna är höga berg, men det finns ju på andra öar. Byarna är underbara och några av dem är mycket genuina Ni får inte missa Loutra med de heta källorna. Hyr en bil och se er omkring en dag eller två. Det är en liten ö så ni hinner se hela ön på kort tid.
Vad roligt att höra! Trevligt med fina och genuina byar – och det blir säkert en utflykt till de heta källorna också. Ska bli roligt att besöka en ö som jag inte ens kände till namnet på för några månader sedan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-01-25, 12:12
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Sv: Någon som har fallit för Kithnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Vi var på Kithnos en vecka i september 2016. Bodde i Merichas. Tyckte mycket om ön. Jättefina vandringsleder, med fantastiska stenmurar. Finfina stränder längs hela östkusten. Chora och Dryopida mysiga byar. Kanala också värt ett besök. Så, ja, vi föll för Kithnos (också).
Tack för ditt svar! Och vad kul att höra dina positiva ord om ön! Känns lovande! Ska försöka komma iväg på någon vandring om det inte är alltför varmt när vi är där. Någon strand som du kan rekommendera lite extra?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-01-25, 12:32
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Någon som har fallit för Kithnos?

Egentligen inte. Tyckte det fanns flera fina på den sidan. Men om man vill kombinera en jättefin vandring med en jättefin strand, så är Chora till Agios Ioannis inte fel: www.cycladen.be/Chora-Agios IoannisEngFrame.htm
(om inte länken funkar, gå in på www.cycladen.be, klicka på Kythnos och välj vandring nr 5).

Senast redigerad av Charleston den 2018-01-25 klockan 12:37.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT