Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Patmos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-30, 19:57
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Johannesgrottan

En undran hur långt från hamnen ligger grottan och klostret? Kan man gå? finns taxi?

Mvh Camilla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-30, 21:06
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Johannesgrottan

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
En undran hur långt från hamnen ligger grottan och klostret? Kan man gå?

Mvh Camilla
Ja, det går att gå, absolut! Ca halva vägen upp mot Johannesklostret, man viker av någonstans på vägen har jag för mig. Finns säkert någon här som kan berätta utförligare och vet avståndet... många år sen jag var där så jag har bara svaga fragment därifrån och inte en endaste bild konstigt nog ? Har man sett en sån där grotta har man nog sett de flesta dock... fast kanske kul om historien om Johannes verkligen stämmer, vad vet jag?

Simetra
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-30, 21:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Johannesgrottan

Du kan gå en jättefin åsnestig..rekommenderas. Du kan givetvis också ta taxi, men det är enligt mig ganska bortkastade pengar

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-31, 05:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Johannesgrottan

Johaannesgrottan ligger ungefär halvvägs upp till Chora.
Du kan antingen vandra, ta taxi eller bussen.

Om man vandrar kan man antingen följa vägen upp till Chora, som vi har gjort. Gör då ett stopp vid grottan, en liten väg som viker av till vänster. Man ser det tydligt, skyltar finns där och parkeringsplats för bussar, samt ofta ett antal bussar parkerade. Det är när det finns ett antal kryssningsfartyg ute på redden nere i Skala. Man kan också ta åsnestigen som är genare.

Taxi kan man även ta från taxistationen i Skala. Det är inte dyrt.

Lokalbussen går också ett antal gånger per dag upp till Skala. Den har säkert busstopp vid grottan.

Chora och klostret högst upp är väl värt ett eller flera besök. Missa inte det! Vi åker alltid upp till Jimmys Balcony varje gång vi är på Patmos. I år blir det i slutet av maj.



Vägen upp till Chora



Kryssningsfartyg på redden


En underbar utsikt från Jimmys



Kväll hos Jimmy.

Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-31, 08:44
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Johannesgrottan

När vi var inne i Johannesgrottan var det ett yngre par som fick välsignelse av en präst och det verkade vara mycket känslor inblandade så vi ville inte bara stövla in där hur som helst . Vet inte om man fick fotografera i grottan men på nåt sätt kändes det väl olämpligt i just den situationen så det blev bara en snabb visit därinne... minnena börjar klarna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-31, 09:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Johannesgrottan

Härliga bilder Birgitta! Patmos har en alldeles speciell plats I mitt hjärta, fast jag bara varit där 3 ggr.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-31, 10:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Johannesgrottan

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
När vi var inne i Johannesgrottan var det ett yngre par som fick välsignelse av en präst och det verkade vara mycket känslor inblandade så vi ville inte bara stövla in där hur som helst . Vet inte om man fick fotografera i grottan men på nåt sätt kändes det väl olämpligt i just den situationen så det blev bara en snabb visit därinne... minnena börjar klarna
När vi var där för en ca 20 år sen, så var det en ung präst där samtidigt. Han kom förresten med samma båt som oss. Han grät av hänförelse av att vara där och det kändes nästan privat. Vi tyckte naturligtvis inte heller att fotografering var den smartaste aktiviteten i det läget.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-31, 12:36
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Johannesgrottan

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Har man sett en sån där grotta har man nog sett de flesta dock... fast kanske kul om historien om Johannes verkligen stämmer, vad vet jag?

Simetra
Hahaha,låter som våra goda vänners dotter när hon var less på Knossos,har man sett en ruin så har man sett alla.....

Johannes grottan tyckte jag var en fin upplevelse,vi hade då åkt en organiserad resa från Samos till Patmos och hade en fantastisk guide i Ann-Sofi,tror hon var från Dalarna,så påläst om Patmos historia och i grottan så läste hon ur Johannes uppenbarelse,ett näst intill magiskt ögonblick som fanns kvar i mig även när vi kom ut i solens skarpa ljus och värme.
Den resan blev vår start på att börja öluffa för vi valde att stanna kvar några dagar på Patmos när resten av sällskapet återvände till Samos.
Efter det har det blivit flera resor till Samos som utgångsö för vidare färder mot bland annat Patmos ,Lipsi och Agathonissi.Men något nytt besök i grottan har det inte blivit,minnet av mitt besök där och då får fortsätta att vara unikt.
Monica
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-31, 13:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Johannesgrottan

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Hahaha,låter som våra goda vänners dotter när hon var less på Knossos,har man sett en ruin så har man sett alla.....
Monica
..min make säger ungefär något liknande när vi reser på olika öar: Har man sett några olika har man väl sett alla, de ser ju likadana ut

...och den släpar man runt på resor

Både Johannesgrottan och Klostret i Chora är otroligt vackert tycker jag och jag VILL tro att Johannes fick sin uppenbarelse där.

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-01-31, 16:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Johannesgrottan

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Vet inte om man fick fotografera i grottan men på nåt sätt kändes det väl olämpligt i just den situationen så det blev bara en snabb visit därinne...
Vet inte heller om man får fotografera, men även jag, som tar bilder på allt, avstod från att fotografera i grottan. Kändes inte bra, på något vis.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-02-01, 20:35
Dansekuls avatar
Dansekul Dansekul är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 4
Standard Sv: Johannesgrottan

Att gå upp till klostret/grottan är en härlig och underbar promenad. Om jag inte minns fel så tar det ca 25-40 minuter ifrån Skala upp till grottan och sen ytterligare ca 15-25 minuter vidare upp till Chora. Promenerar alltid runt på Patmos men håller dålig koll på tiden. Går bara omkring och njuter av denna fina ö.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-02-06, 12:44
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Johannesgrottan

Tack alla för tips och bilder! Ska bli spännande blir en dags tripp från Samos.

Mvh Camilla
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-02-06, 12:47
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Johannesgrottan

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Du kan gå en jättefin åsnestig..rekommenderas. Du kan givetvis också ta taxi, men det är enligt mig ganska bortkastade pengar

Lissi
Då får det bli åsnestigen! Antar den är lätt att hitta?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-07-12, 10:35
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Johannesgrottan

Om jag inte minns fel så tar det ca 25-40 minuter ifrån Skala upp till grottan och sen ytterligare ca 15-25 minuter vidare upp till Chora. Promenerar alltid runt på Patmos men håller dålig koll på tiden. Går bara omkring och njuter av denna fina ö.[/QUOTE]

När vi klev i land och såg hur långt bort grottan låg så fixade jag plats i en guide buss istället...skulle nog ta minst 1 timme till grottan! Nu blev turen dock ännu bättre med en helt underbar kvinna till Guide! Blev kär i Patmos!

Camilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT