Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-13, 16:58
Sara&Fredrik Sara&Fredrik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Båt Kreta-Santorini?

Har läst att det ska gå en båt mellan Kreta och Santorini men hittar inte så mycket info om det. Någon som vet något om det, varifrån båten går, vilka tider,priser och hur lång tid det tar att åka sträckan? All info tages tacksamt emot!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-13, 17:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

Hellenic Seaways hypersnabba men dyra färjor trafikera Kreta- Santorini.

Slog på några datum i Juni och fann då flera alternativ.

http://www.hellenicseaways.gr/index.asp?a_id=216


Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-13, 17:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

En långsammare variant går en gång i veckan, söndagar? från Ag. Nicholaus.
Du hittar den på gtp.gr -sök avgångar från Kreta, då kommer alla avgångar från alla hamnar på Kreta upp.
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-14, 09:55
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

Hej!

Vi åkte för 6 år sedan från Hiraklion till Santorini. Vi gick bara in på närmaste resebyrå i Hiraklion och fick biljetter till följande dag. Följande dag var det hård vind på morgonen så katamaranen gick inte. In till samma resebyrå och bytte biljetterna till en långsammare färja som gick samma eftermiddag. Kan inte komma ihåg hur länge resan tog (kanske något runt 5 h), men det var värt det. Kollade just på gamla biljetter: 12 eur för en vuxen och det var Minoan Lines. Från Chania gick det inte då några färjor, som vi trodde, så det blev en lång bussresa till Hiraklion. Bra det, för vi såg en massa nytt och besökte Knossos samt två museer i Hiraklion och övernattade där i väntan på färjan. Kul ibland när man gör lite missar, det kan bidra till att man får uppleva mer. Då hade vi inte barn. Nu är jag inte lika positivt inställd till missar, men barnet växer ju... Har i alla fall förstått att båttrafiken mellan Hiraklion och Santorini är rätt så tät.

Lycka till!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-18, 21:15
Kreditcat Kreditcat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Norrbotten
Inlägg: 2
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

vad jag förstår ska det även gå båtturer till Santorini från Rethymnon ett par gånger i veckan. Men kanske ingen "snabb-båt" direkt
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-18, 21:41
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

Citat:
Ursprungligen postat av Kreditcat Visa inlägg
vad jag förstår ska det även gå båtturer till Santorini från Rethymnon ett par gånger i veckan. Men kanske ingen "snabb-båt" direkt
Ja det sägs så, men jag kan inte hitta en endaste tur. Är det kanske bara under högsäsong? Vi ska ta oss från Santorini till Chania i sommar, då skulle det ju vara bättre att ta en båt till Rethymnon än till Heraklion. Någon som vet lite mer om hur ofta dessa båtar går?

Carina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-18, 22:57
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

Ving ordnar med dagsturer till Santorini från Rethymnon, vet inte hur det är med andra bolag men det är väl bara att kolla deras utflyktsalternativ.
Såg även nu att fritidsresor också har den dagsutflykten.

Senast redigerad av bob-kåre den 2008-05-18 klockan 23:04.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-20, 18:12
tike tike är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

hejhej!

har kollat runt lite på olika färjesidor men hittar inga avgångar från rethymnon till santorini. kan det vara så att sidorna inte ännu är helt uppdaterade eller finns det helt enkelt inga sådana färjor?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-20, 18:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

År 2006 gick det inga färjor från Rethymnon till Santorini, endast från Sitia, Ag. Nicholaus och Heraklion. I juli var de från Heraklion fullbokade en vecka framåt. Jag kommer inte ihåg hur det såg ut år 2007, men om det fanns så borde ju någon ha åkt. Det verkar inte så.
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-20, 19:11
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
I juli var de från Heraklion fullbokade en vecka framåt. // Helén
Ja, med tanke på att du har förvarnat om detta så har jag faktiskt förbokat idag, Santorini-Heraklion, den 30 juni. Vi ska flyga hem ett par dagar senare från Chania och vill inte riskera att missa flyget hem. Även om det inte kommer att bli fullbokat innan dess så händer det ju ibland att de billigaste biljetterna hinner ryka, och det är inte kul att behöva betala första klass på en snabbåt. Vi ger nu 65 euro för två, helt ok tycker jag. Smidigt också att resan bara tar drygt 1,5 timme.

Carina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-20, 23:28
Irmas avatar
Irma Irma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Borås
Inlägg: 37
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

Det var nog smart. Jag har haft samma problem med att hitta färja från Chania/Rethymnon till Santorini (den 26/6) och när jag väl bestämde mig för att boka från Hieraklion så fanns bara dyra business biljetter kvar. Jag har varit i kontakt med rederier men ingen har färjor från västra delen av ön. Vi får ta en tidig buss från Rethymnon till Hieraklion.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-20, 23:42
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Båt Kreta-Santorini?

Enligt källa på Kreta ska turistbåt gå mellan Rethymno-Santorini på Tisdagar och Lördagar och man bokar genom lokal resebyrå.
Dock har ej årets tidtabell uppadterats varpå vissa ändringar kan förekomma.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT