Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-20, 22:59
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Bokninhg av solstol vad tycker ni

Är det någon mer som blir irriterad när solstolar är upptagna av badlakan och andra privata prylar utan att någon ägare finns i närheten.Jag tycker att det är ett otyg som verkar sprida sig.Visst det går alltid att hitta en ledig stol längre från vattenbrynet/poolen men ändå retar det mig när de attraktivaste stolarna är upptagna redan tidigt på morgonen utan att egentligen nyttjas förrän senare mot middagstid.I sommar på Agios Prokopios stranden ,Naxos fick detta ytterligare en dimension när jag såg att barägaren gick och samlade in handukarna(barägarens egna) vid middagstid och därmed genast fick alla nyanlända att välja hans del av stranden.övriga stoluthyrare hade ju endast oattraktiva stolar längre från vattnet kvar.Vår barägare hade tydligen hittat ett nytt "försäljningsknep".
Jag behöver kanske inte tillägga att vi fortsättningsvis valde en annan del av stranden.
lite stolthet har man ju kvar
-zeus-
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-21, 08:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bokninhg av solstol vad tycker ni

Det är alltid lika trist när folk egoistiskt blockerar platser för andra och sedan bara använder dem en kort stund av dagen.

Men den där solstolsägaren bet ju sig själv i svansen. Han gick ju miste om förmiddagens inkomster på det sättet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-21, 08:55
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Bokninhg av solstol vad tycker ni

Håller med helt om detta.
Det är inte bara ett problem vid stranden utan även vid hotellpoolerna. Folk är ute sent på kvällen och "paxar" de bästa platserna. Sedan kanske man väljer att börja dagen med ett dopp i havet och anlända till de "paxade" solstolarna vid poolen först efter lunch. Jag retar mig på detta varje gång, men de senaste åren har jag ibland börjat att ta bort handdukarna från stolarna. Endast en gång har personen ifråga kommit fram och undrat varför jag hade tagit hans plats. Jag svarade då att jag hade kommit till poolen kl. 8.00. Vid 11.00 konstaterade jag att ingen låg i den stolen, varför det rimligtvis borde vara en kvarglömd handduk från dagen innan. Mannen blev då högröd i ansiktet och tog en mindre attraktiv plats vid poolen. En timme senare lämnade jag min plats för att bege mig till havet. Självklart tog jag då med mig alla mina tillhörigheter, inklusive handduk !
-Detta är nog ett mycket vanligt problem som många retar sig på men som nästan inga gör något åt, det kan liknas vid alla dessa tvättstugebråk med anonyma lappar odylikt.
-Lycka till, och var hård. Man ska inte straffas och få en sämre plats trots att man är morgonpigg !
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-21, 09:12
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Bokninhg av solstol vad tycker ni

Mm,det där med att lägga ut handdukarna på kvällen vid en pool har jag också sett.Jag var så himla sugen på att smyga ner och slänga alla I poolen,men behärskade mig.Kan tilläggas att jag aldrig själv ligger vid pool.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-21, 13:12
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Bokninhg av solstol vad tycker ni

Vår familj irriterade oss också på detta, fast då gällde det solstolarna vid hotellpoolen. En familj hade till och med speciella solstolsöverdrag som de markerade solstolarna med. Solstollar!

Jag gick ibland fram och frågade vänligt om det gick bra att jag lånade en solstol tills den som hade den kom tillbaka.
"Han är bara uppe och borstar tänderna!" sa hans fru.
Pyttsan, muttrade min man. Han hade inte sett någon vid den stolen på hela förmiddagen.

Aina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-11-21, 14:22
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Bokninhg av solstol vad tycker ni

Det här tycker jag är lite som det svenska tvättstugefenomenet, fast i turisttappning...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-21, 16:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Bokninhg av solstol vad tycker ni

Vad är det för fel på en gammal hederlig multifunktionell bastmatta? Jag har aldrig, med få undantag, legat eller ens funderat på att ligga i solstol. Att sedan betala för det tveksamma nöjet vore mig synnerligen främmande!

Ett undantag var för några år sedan på Rhodos, då under några dagar bekvämligheten för de äldre i sällskapet gick före min motvilja...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-11-21 klockan 16:56. Anledning: Flytta ett komma!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-21, 17:29
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Bokninhg av solstol vad tycker ni

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Vad är det för fel på en gammal hederlig multifunktionell bastmatta?
Nog går det bra med bastmatta. Men på hotellet ligger jag hellre i gratis solstol än på marken.

Otroligt irriterande med folk som lägger ut handdukar. På vårt hotell på Gran Canaria såg vi en vakt som kastade alla handdukar som låg på solstolarna rakt ner i en sopsäck. Gissa om "handduks-ägarna" blev snopna när de kom tillbaka.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-11-21, 19:47
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Bokninhg av solstol vad tycker ni

Bastmatta är superbra att ligga på vid stranden. Handduken på den. Och ev tjudra det hela med några stenar vid blåsiga dagar. Detta arrangemang är bra mycket bättre än en dyr solstol... tycker jag. Och då kan man också välja en plats längst nere vid stranden där det är som skönast. Lite fläktande vind.. och nära till doppet.
Bastmatta är också billig i inköp och när den tjänat ut sitt syfte är det bara att kasta den.
Med andra ord.. jag är ingen pooläskare. Jag vill sola vid och bada i det salta havet..
Längtar till nästa resa..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT