Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2015-11-29, 23:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Aten 8 dygn i nov 2015

Mitt förra resebrev från Atenresan försvann ju ut i cyberrymden när jag skulle lägga in sista bilden och jag tänkte inte göra något, blev så besviken.
Men skam den som ger sig!
Eftersom jag älskar Aten och ständigt återkommer, så ger jag er några bilder från ett Aten kanske inte så många ser vid ett snabbt besök. Då skall man ju hinna med Akropolis, Akropolismuséet, gamla Agora, Olympieion, Keramikos mfl antika lämningar. Även andra kända muséer ska hinnas med.
Dessa platser besöker jag ofta för jag älskar dessa lämningar mitt i den pulserande staden, men detta fotobrev innehåller inga sådana foton.
Ni får se miljöbilder från mina timslånga promenader runt om i olika stadsdelar och denna gång mycket från Plaka och Anafiotika som är två underbara delar av Aten. Som att vara på en liten ö.
Även det mer ruffiga Psirri, Exarcheia och Neapoli gillar jag. Graffitti,med politiska budskap finns det gott om och en del är riktiga konstverk.
Det har hänt mycket i Psirri sen förra november och det gjorde mig riktigt glad.
Aten har också massor av gröna oaser och de besöks mycket av joggare och de som söker rekreation.
Jag var också en heldag i Pireus på långpromenad mellan hamnarna, men det blir ett eget litet fotobrev framöver.

Jag trodde ju att förra årets resa till Aten skulle bli den sista med flera övernattningar, men efter denna resa vet jag att jag kommer åter!

Håll till godo!

Jag börjar med bilder från Plaka.











Anafiotika - en riktig oas. Här mötte jag knappt någon utom en go dam som öppnade en dörr och frågade om jag ville ha vatten i värmen.









Psirri

Här äter några lunch i ett gathörn.











Monastiraki
Många stolar att välja på.



Bakluckeloppis?


Mysig musikaffär där ägaren spelar för en.


Makrogyanni, så mysig liten stadsdel
Här kunde jag gärna bo.


Då kunde jag köpa blommor direkt från bilen utanför.


Thiseio



Neapoli, i skuggan av Lykavittos



Trappa i Kolonaki, en av många på väg upp till den gröna oasen Lykavittos



Utsikt från Lykavittos


En annan oas är Filopappos. Här utsikt mot Pireus.



En annan grön lunga är National garden





Politiska budskap kan vara som konstverk.







Blommor vid Omonia


Evzones är en fin del av Atenlivet.



Till sist två bra matställen, Zaïta och Sxolarxeion i Plaka





..och missa föralldel heller inte Brettos. En institution i Plaka för god dryck. Här köpte jag en liter 46%-ig ouzo med hem till Claes.



Jag ser att bilderna blir jättestora fast jag gjort på samma sätt som alltid, men DET får ni ha överseende med!

Lissi
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT