Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-03, 01:49
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Funderar på Lefkas i år :-)

Hej alla Lefkasvänner!
Ser att Airtours har billigt boende inkl flyg till Ligia på Lefkas, Thalero i Ligia. På TripAdvisor finns ett omdöme från en svensk som totaldissar det boendet, övriga omdömen är bra för att inte säga OK.
Någon som bott där och har någon synpunkt?
Gällande stränder så har vi inga problem med att åka moppe en bit, och stenstränder stör oss inte alls, oftast är vattnet där klarare.
Finns det hyfsat med ställen att äta på i Ligia?

Nåja, det var väl några frågor från en som aldrig varit på Lefkas och förstår att de fina stränderna finns på västra sidan. Men Airtours erbjuder bara Nidri och Ligia.
Hälsningar Jason
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-03, 08:15
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Hej Jason!
Jag skulle rekommendera dig att bo i Nidri. Vi bodde på Happyland som var ett "sådär" hotell. Idag hade jag valt nåt närmare byn/stranden vilket Airtours har.
Hamnpromenaden är mysig att strosa på. Fullt av restauranger och fina båtar. Båtutflykterna utgår därifrån. Minns att vi åkte på en dagstur med snorkling och runt småöarna samt Onassis privata ö och var jättenöjda med den utflykten. Stranden i Nidri är ok men hyr bil och ta er till andra jättefina stränder eller en sväng till fastlandet. Lycka till med bokningen och berätta gärna!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-03, 11:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Jason Visa inlägg
Men Airtours erbjuder bara Nidri och Ligia.
Det finns inga bolag som har resor till västkusten. Om jag skulle välja mellan Ligia och Nidri så hade jag valt Nidri alla dar i veckan.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-03, 12:06
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Tackar! Då får vi se hur det blir, gillar lugna ställen, men det får ju inte vara helt dött, så kanske blir det Nidri istället :-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-03, 15:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Jason Visa inlägg
Tackar! Då får vi se hur det blir, gillar lugna ställen, men det får ju inte vara helt dött, så kanske blir det Nidri istället :-)
Jag gillar också lugna ställen, men i det här fallet bor jag hellre i Nidri. Det är inte övärldens vackraste stad om man ser till arkitekturen, men omgivningarna är sagolikt vackra.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-03, 15:49
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Hej besökte Nidri en v sommaren 2013 samt en v i september 2011. Hyrde dock aldrig bil eller Vespa
Skrev ett resebrev. Ligger under forum : "Hej, nu är vi tillbaka igen" datum 2013-07-31 "Åter från Nidri på Lefkas". Finns lite tips, bla M/S Christina Nu blev man sugen igen.. underbar tur....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-03, 17:02
KarinL KarinL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Hejsan! Vi var på Lefkas för tre år sedan. Vi bodde i Nidri. Hade både läst o hört om hur turistiskt det var. Vi blev mycket överraskade hur bra vi tyckte det var. Mysiga restauranger, fin omgivning och jättebra båtutflykt med M/S Christina. Vi hyrde vespa och det passar perfekt till denna ön. Vi gick till ett vattenfall som ligger ca 4 km från Nidri. Jag skulle mer än gärna åka tillbaka till Lefkas och skulle utan att tveka välja Nidri igen.

/Karin som älskar Kreta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-03-04, 10:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Citat:
Ursprungligen postat av KarinL Visa inlägg
Hejsan! Vi var på Lefkas för tre år sedan. Vi bodde i Nidri. Hade både läst o hört om hur turistiskt det var. Vi blev mycket överraskade hur bra vi tyckte det var.
Vi hade samma känslor innan vi åkte till Lefkas, men oj så positivt överraskade vi blev.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-03-04, 17:11
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Jag var på Lefkas för några år sedan Jag reste med Apollo och bodde på Hotel Scorpio, precis intill den lilla byn Peragiali, ca 1.5 km från Nidri. Ett helt fantastiskt hotell med underbar utsikt. Det fanns en liten sandstrand, med en liten taverna, endast en liten bit därifrån.
Jag har läst en hel del "negativt" om just Nidri här inne på forumet, men känner inte alls igen mig i det. Jag upplevde det som en väldigt avslappnad och gedigen stämning i Nidri. Vackert...njä...kanske inte...inte sådär blått och vitt om man förväntar sig det men oerhört trevliga människor och en härlig atmosfär...
Alltså...det är ju bara så helt underbara vyer med alla dessa grönskande öar utanför kusten ...här kan vi tala om blått vatten... helt klart, med ett antal meter sikt ner till botten...
Min resa med M/S Christina har etsat sig hårt fast i mitt minne...en helt underbar tur med strandhugg...God buffé-mat serverades på båten och även goda drinkar...
Nu blir jag faktiskt sugen på att åka tillbaka till Lefkas nästa gång väljer jag absolut boende i Nidri
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-03-05, 11:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Min resa med M/S Christina har etsat sig hårt fast i mitt minne...en helt underbar tur med strandhugg...God buffé-mat serverades på båten och även goda drinkar...
Samma här. En tur med M/S Christina är ett måste när man är på Lefkas. Det är en av de absolut bästa båtturer jag har gjort i Grekland.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-03-05, 13:19
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Hej!
Nu är det bokat och klart till Nidri, Hotell Afendra :-) Tre veckor med avresa 27/8, så nu är det bara att börja längta (och beställa reseguiden förstås :-))
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-03-05, 13:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Jason Visa inlägg
Hej!
Nu är det bokat och klart till Nidri, Hotell Afendra :-) Tre veckor med avresa 27/8, så nu är det bara att börja längta (och beställa reseguiden förstås :-))
Grattis
Trevlig resa!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-03-05, 14:19
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Ni kommer att få det fint på Lefkas. Var där för sju år sedan. Hade boendet i Agios Nikitas men hyrde bil och såg undebara stränder. Var även i Nidri.
Hade gärna åkt tillbaka men det finns ju så många fina grekiska öar att välja på.

Trevlig resa

RAN
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-03-07, 16:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Jason Visa inlägg
Nu är det bokat och klart till Nidri, Hotell Afendra :-) Tre veckor med avresa 27/8, så nu är det bara att börja längta
Grattis! På tre veckor hinner se och göra allt, plus att slöa och läsa böcker.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-03-07, 17:08
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

På väg till Nidri så passerar ni Ligia, och får en bekräftelse på att ni valt rätt !
Det finns många alternativ om man beger sig söderut på ön, som alternativ att resa tvärs över. rekommenderar dagsutflykt m/s christina eller så tar ni bara färjan över till Meganissi o promenerar upp till bergsbyn Spartachori.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-03-08, 13:03
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Tack alla! Meganissi verkar ju himla trevligt och det verkar ju som att vi absolut skall ta en tur med M/S Christina :-)
Vi kommer hyra moped och åka runt, det gillar vi och det tycks ju finnas en del att se.
Nedräkningen börjar, det känns som det är långt kvar, och vi skall jobba hela sommaren. Men tiden brukar gå fort, så snart sitter vi där med en kall öl och blickar ut över havet :-)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-03-08, 14:00
Baeckmans avatar
Baeckman Baeckman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Mitt bästa tips om man ska spendera 3 veckor på Lefkas är att
hyra bil en dag (eller två) och ta en tur till fantastiska Parga!
Bilturen tar ett par trevliga timmar och är värd varje meter.
Ta med tandborste för ni kommer säkert att vilja stanna en natt.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-03-08, 18:16
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Håller helt med Parga är underbart och det är förstås Lekas också
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-03-08, 18:18
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Föresten Afendra var ett fint boende
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-03-08, 22:58
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Funderar på Lefkas i år :-)

Hallå Baeckman!
Vi var i Parga för ett par år sedan och det var verkligen kanon! Var till Meteora och moppade till Styx, skall finnas ett resebrev om det här. Men för alla som inte varit till Parga, och har lite tid, ta absolut en tur dit om ni är på Lefkas. Meteora var otroligt mäktigt, Styx var kall, men det blev väl varmare när man färjats över till Hades...? Eller hur det nu var...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT