Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2016-01-24, 17:34
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag har bara besökt Tilos i September. Ni Tilos-vänner som har andra erfarenheter, hur beskrivs skillnaderna på Tilos i september och Tilos i juni?

Masse
Jag har varit på Tilos i i början på juni, i början på september och i början på oktober Helt klart tyckte jag att det var bäst i oktober, med 27-28 grader i vattnet och hur lugnt som helst med få turister. Jag har aldrig haft en sådan avslappnad resa som då. "Höstljuset" var väldigt speciellt, tyckte jag. I början på september mycket turister med badhanddukar dygnet runt på vissa solstolar. Inte alls lika familjärt, tyckte jag, och med större stress för byborna. Underbart i början på juni, lugnt som i oktober, men lite kallare vattnet. Havet höll då cirka 21-23 grader. Jag tycker mycket om Tilos, och byborna, men aldrig mer i september...
Svara med citat
  #42  
Gammal 2016-01-24, 19:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Lenamarie Visa inlägg
Hej ! Är första-gångs besökare på Tilos till sommaren . Vi funderar på att även besöka någon grann-ö till Tilos . Rimlig färjeförbindelse är ju en förutsättning.
Ska ni åka över dagen eller stanna över natten?
Svara med citat
  #43  
Gammal 2016-01-25, 09:21
Lenamarie Lenamarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2016
Inlägg: 4
Standard Sv: Tilos 2016

Hej ! Vi har en bokad resa till Tilos två veckor i Juli . Ifall vi efter en vecka skulle vilja se något mer , så tänkte jag att det kunde vara bra att ta råd av mer erfarna Tilos besökare . Flyget går ju hem fr Rohdos på en söndag , så det behöver vi ju passa . Tack så länge ! Hälsningar Lena
Svara med citat
  #44  
Gammal 2016-01-25, 13:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Lenamarie Visa inlägg
Hej ! Vi har en bokad resa till Tilos två veckor i Juli . Ifall vi efter en vecka skulle vilja se något mer
Precis som Lissi skrev så passar Nisyros och Chalki bra, men även Symi ligger nära Tilos. Huvudbyarna på Chalki och Symi hör till de vackraste i hela övärlden. Nisyros huvudby är mer bånstyrig och väldigt charmig, inte minst kring det trevliga torget. Nisyros stora sevärdhet är det mäktiga vulkanen som det ryker och pyser från. Är det stränder ni söker passar Nisyros mindre bra.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2016-01-25, 16:19
Lenamarie Lenamarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2016
Inlägg: 4
Standard Sv: Tilos 2016

Stort Tack ! Vilken hjälpsamhet ! Vi gillar att komma till lite otillgängliga stränder/ klippor . Dyker ibland och snorklar mycket . Vill gärna hitta en så levande havsmiljö som möjligt . Går det " badbåtar" ut från Tilos till fina snorkelområden ? Huvudsyftet med resan är att ha ett lugnt tempo och läsa. Dock har våra Juli resor till Grekland ofta varit väldigt varma , så det blir mycket tid i vattnet .
Annan fråga , vet du/ni om maneterna som bränns ordentligt finns sommartid i detta området ! Träffade på dem i höstas på Mallis västra kust ! Inte trevliga alls !
Annan fråga , finns det flyktingar på Tilos ! Kanske kan jag bidra med något !
Vänliga Hälsningar Lena
Svara med citat
  #46  
Gammal 2016-01-26, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Lenamarie Visa inlägg
Går det " badbåtar" ut från Tilos till fina snorkelområden ? Annan fråga , vet du/ni om maneterna som bränns ordentligt finns sommartid i detta området !Annan fråga , finns det flyktingar på Tilos ! Kanske kan jag bidra med något !
Det går utflyktsbåtar till svåråtkomliga stränder på Tilos. Maneter har jag aldrig sett på Tilos. Det kommer flyktingar även till Tilos. Förra året kom det drygt 1100. Du kan säkert bidra med något. Kolla in Tilos FB-sida.

På Symi har jag gjort fantastiska båtutflykter med mycket snorkling. Om ni nu åker dit.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT