Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2015-07-02, 15:30
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag undrar lite över den här rabatten på 30% av momsen (är det väl det gäller?) man talar om, som gäller "avlägsna öar". Någon som har koll på vilka öar är det som räknas som "avlägsna" här, dvs vilka öar har rabatten? Har även hört att rabatten gäller "grekiska öar", utan krav på avlägsenhet, dvs alla öar. Men det stämmer väl knappast?
Skulle den (rabatten) gälla en del turismpräglade öar, så verkar det ju minst sagt kontraproduktivt att ta bort den. Har visserligen hört att den har öppnat för oönskad skatteplanering, genom att företag skriver sej på någon av dessa öar och därmed får lägre momskostnader, men det borde väl inte vara omöjligt att förhindra på annat sätt?
Svara med citat
  #82  
Gammal 2015-07-02, 15:40
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jo Charleston..det borde ju gå att lagändra..men frågan är om vissa vill
Se här i Sverige på de"lagliga"skattesnurrorna,luxenburgkontona m.m.
som änvänds för att slippa undan...tyvärr så har kapitalet tagit makten...
Sunt förnuft och att hjälpas åt är borta.
Hasse
Svara med citat
  #83  
Gammal 2015-07-02, 16:25
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Sunt förnuft och att hjälpas åt är borta.
Hasse
Men borde väl gå att få/ta tillbaka?

Ingen som vet vilka öar som räknas till de "avlägsna"?
Svara med citat
  #84  
Gammal 2015-07-02, 16:26
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag undrar lite över den här rabatten på 30% av momsen (är det väl det gäller?) man talar om, som gäller "avlägsna öar". Någon som har koll på vilka öar är det som räknas som "avlägsna" här, dvs vilka öar har rabatten? Har även hört att rabatten gäller "grekiska öar", utan krav på avlägsenhet, dvs alla öar. Men det stämmer väl knappast?
Skulle den (rabatten) gälla en del turismpräglade öar, så verkar det ju minst sagt kontraproduktivt att ta bort den. Har visserligen hört att den har öppnat för oönskad skatteplanering, genom att företag skriver sej på någon av dessa öar och därmed får lägre momskostnader, men det borde väl inte vara omöjligt att förhindra på annat sätt?
Jeg vet ikke hvilke øyer det gjelder, men jeg vet at et av argumentene for lavere moms på disse øyene, er at det skal forhindre beboerne i å seile over til Tyrkia og kjøpe mat og andre varer der.
Svara med citat
  #85  
Gammal 2015-07-02, 16:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Ingen som vet vilka öar som räknas till de "avlägsna"?
Så vitt jag vet gäller det alla öar som ligger nära Turkiet.
Svara med citat
  #86  
Gammal 2015-07-02, 16:43
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Alltså större delen av Doddarna och Norra/Östra Egeiska? Inkluderande t.ex. Rhodos, Kos och Samos?
Svara med citat
  #87  
Gammal 2015-07-02, 16:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag har sett väldigt olika uppgifter om det där - t ex att även öar i Kykladerna som Mykonos och Santorini omfattas av rabatten. Men jag har också sett uppgifter om momsrabatten är olika stor på olika öar. Vad som stämmer vet jag inte.

(I förslaget som Tsipras slängde in häromkvällen går han med på trojkans förslag till nya momssatser MEN vill behålla den 30-procentiga momsrabatten på öarna).
Svara med citat
  #88  
Gammal 2015-07-02, 16:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Angående oljefyndigheter:
O så bra att Admirala har ordning på detta. Jag, som bor i Grekland, har bara kunskap i form av hörsägen, och det förundrar mig inte att det hålls någorlunda tyst om alltihop, som om man kommit överens om att spara trumfkortet, eller så är man rädd att bli utnyttjad, eller så vet man att det är oerhörda startkostnader och vinst först om massor av år...De som har kunskap om utvinning har ingen brådska. Miljövännerna oroas. Gränsdragningen till havs är omdiskuterad. Turkiet, Egypten och Israel nämns som intressenter i områdena längre österut. Cypern ligger mitt emellan stora intressearealer. - Vem kan man lita på? BP, Shell, alla de stora i branchen är inte direkt berömda för sina ömma samveten...
Svara med citat
  #89  
Gammal 2015-07-02, 17:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Grekland måste få en större skuldnedskrivning säger - IMF. De vill också ge landet ytterligare 50 mdr € de närmaste tre åren och en förlängd återbetalningsperiod. Det här skriver Guardian som konstaterar att det bör glädja Tsipras, som sagt att han kan gå med på nya åtstramningar om han får en skuldnedskrivning.

Splittring i trojkan?
Svara med citat
  #90  
Gammal 2015-07-02, 17:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

- Plikten til å beskytte de svakeste i samfunnet alltid må være sterkere enn plikten til å betjene lån.

Utdrag herfra, av Hege Ulstein:

Margot Salomon, doktor ved London School of Economics (LSE), og Olivier De Schutter, professor ved Universitetet i Louvain, leverte nettopp en rapport til komiteen det greske parlamentet har satt ned for å granske gjeldskrisas årsaker og konsekvenser. Deres arbeid har ikke gått ut på å finne skurken i historien om den greske økonomiens dødsfall, men å undersøke om EU, Det internasjonale pengefondet (IMF), Den europeiske sentralbanken (ESB) og Hellas selv har brutt menneskerettighetene ved å innføre de harde sparekravene som var en betingelse for å låne penger til landet.

«Vi kan ikke unngå å bli slått av at alle aktørene som var involvert i arbeidet med sparepakkene har sett fullstendig bort fra internasjonale menneskerettigheter, og at de ikke engang har utvist elementær varsomhet når det kommer til å sikre seg mot potensielle skadevirkninger på det generelle nivået av menneskerettigheter før de anbefalte eller innførte tiltakene,» skriver Salomon og De Schutter i rapporten.

Resultatet er et helsevesen som ikke klarer å levere selv elementære tjenester. Folks liv og helse er mindre viktig enn gjeldsbetaling. Arbeidsledigheten spiser opp en hel generasjon. Men spareplanen betyr mer. Tusenvis kastes ut i fattigdom. Men budsjettene er viktigere.

Det er mye å lære av krisa i Hellas. Det aller viktigste er hvor ille det kan gå hvis vi glemmer at retten til liv, helse og arbeid er ukrenkelige og langt viktigere en retten til å innkreve gjeld. At plikten til å beskytte de svakeste i samfunnet alltid må være sterkere enn plikten til å betjene lån. Som vår egen statsminister så treffende har formulert det: Mennesker, ikke milliarder.
Svara med citat
  #91  
Gammal 2015-07-02, 17:48
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Angående oljefyndigheter:
O så bra att Admirala har ordning på detta.
Ordning og ordning Jeg er jo fra Stavanger, Norges oljehovedstad, og jobbet med mange petroleumsselskap da jeg var tekstforfatter/journalist, så jeg er interessert i dette.

Norge var lutfattig da vi fant olje i 1967. Vi lot Philips petroleum hente ut olje fra det første drivverdige feltet, men skattla dem ca 80 prosent. Det var begynnelsen på oljefondet vårt, og det faktum at de store, internasjonale oljeselskapene ikke fikk/får stikke av med overskuddet. Håper Hellas får til noe tilsvarende, selv om tidene selvsagt har forandret seg, er det det greske folk som eier oljen.

Edit:
Kan legge til at vi også hadde diskusjoner med naboland, særlig Storbritannia, om hvem sine felt det var. Det ble enighet om en delelinje, og overskuddet skapt på felt som ligger på begge sider av linjen, deles prosentvis etter hvor stor del som tilhører hhv. Norge og Storbritannia. For å si det enkelt.

Senast redigerad av Admirala den 2015-07-02 klockan 17:58.
Svara med citat
  #92  
Gammal 2015-07-02, 19:25
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Ordning og ordning Jeg er jo fra Stavanger, Norges oljehovedstad, og jobbet med mange petroleumsselskap da jeg var tekstforfatter/journalist, så jeg er interessert i dette.

Norge var lutfattig da vi fant olje i 1967. Vi lot Philips petroleum hente ut olje fra det første drivverdige feltet, men skattla dem ca 80 prosent. Det var begynnelsen på oljefondet vårt, og det faktum at de store, internasjonale oljeselskapene ikke fikk/får stikke av med overskuddet. Håper Hellas får til noe tilsvarende, selv om tidene selvsagt har forandret seg, er det det greske folk som eier oljen.

Edit:
Kan legge til at vi også hadde diskusjoner med naboland, særlig Storbritannia, om hvem sine felt det var. Det ble enighet om en delelinje, og overskuddet skapt på felt som ligger på begge sider av linjen, deles prosentvis etter hvor stor del som tilhører hhv. Norge og Storbritannia. For å si det enkelt.
Möjligen är det lite mer vanskligt att borra sig ner i jordskorpan i östra medelhavsområdet p.g.a jordbävningsrisken som där är relativt hög, väsentligt högre än i norra Atlanten. Och kanske är det därför inga försök ännu gjorts för att leta oljefyndigheter där.

http://www.expressen.se/nyheter/de-s...turistorterna/

"MEDELHAVET: En av världens seismiska gränser, plattgränser, löper genom Medelhavet. Genom historien har flera av länderna drabbats av naturkatastrofer och det finns en uppenbar risk att det kommer att ske framtida jordbävningar i vissa delar av området.

Bland de drabbade länderna:
Italien:
1908 översköljdes Sicilien och södra Italien av en tsunami, minst 70 000 dog.
Turkiet:
Så sent som 1999 drabbades Turkiet av en jordbävning, 15 000 dog. I dag anses de östra delarna som de mest riskfyllda.
Grekland:
1999 drabbades även Aten av en jordbävning och 100 personer dog. De östra delarna anses som de mest riskfyllda."
Svara med citat
  #93  
Gammal 2015-07-02, 19:29
Ingrid Gunillas avatar
Ingrid Gunilla Ingrid Gunilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 51
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
- Plikten til å beskytte de svakeste i samfunnet alltid må være sterkere enn plikten til å betjene lån.

Utdrag herfra, av Hege Ulstein:

Margot Salomon, doktor ved London School of Economics (LSE), og Olivier De Schutter, professor ved Universitetet i Louvain, leverte nettopp en rapport til komiteen det greske parlamentet har satt ned for å granske gjeldskrisas årsaker og konsekvenser. Deres arbeid har ikke gått ut på å finne skurken i historien om den greske økonomiens dødsfall, men å undersøke om EU, Det internasjonale pengefondet (IMF), Den europeiske sentralbanken (ESB) og Hellas selv har brutt menneskerettighetene ved å innføre de harde sparekravene som var en betingelse for å låne penger til landet.

«Vi kan ikke unngå å bli slått av at alle aktørene som var involvert i arbeidet med sparepakkene har sett fullstendig bort fra internasjonale menneskerettigheter, og at de ikke engang har utvist elementær varsomhet når det kommer til å sikre seg mot potensielle skadevirkninger på det generelle nivået av menneskerettigheter før de anbefalte eller innførte tiltakene,» skriver Salomon og De Schutter i rapporten.

Resultatet er et helsevesen som ikke klarer å levere selv elementære tjenester. Folks liv og helse er mindre viktig enn gjeldsbetaling. Arbeidsledigheten spiser opp en hel generasjon. Men spareplanen betyr mer. Tusenvis kastes ut i fattigdom. Men budsjettene er viktigere.

Det er mye å lære av krisa i Hellas. Det aller viktigste er hvor ille det kan gå hvis vi glemmer at retten til liv, helse og arbeid er ukrenkelige og langt viktigere en retten til å innkreve gjeld. At plikten til å beskytte de svakeste i samfunnet alltid må være sterkere enn plikten til å betjene lån. Som vår egen statsminister så treffende har formulert det: Mennesker, ikke milliarder.
En väldigt bra artikel! Läste den i morges och har tänkt mycket på den i dag.
Svara med citat
  #94  
Gammal 2015-07-02, 19:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Alltså större delen av Doddarna och Norra/Östra Egeiska? Inkluderande t.ex. Rhodos, Kos och Samos?
Jag vet inte om det gäller alla öar, eller bara de som ligger väldigt nära Turkiet. Astypalea och Karpathos ligger inte nära Turkiet, men tillhör Doddarna.

Jag pratade om det här med en vän på Samos (som är en av öarna) för några år sedan. Personen förklarade att de hade lägre moms för turismens skull, om inte skulle öarna kanske avfolkas, och då skulle de vara attraktiva för turkarna att annektera. Sant eller inte vet jag förstås inte, men en lika rimlig förklaring som att det är för att grekerna inte skulle åka över till Turkiet och handla, det är ju både kostsamt och krångligt. Men, vad vet jag, det kanske är därför.
Svara med citat
  #95  
Gammal 2015-07-02, 20:11
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Gunilla Visa inlägg
En väldigt bra artikel! Läste den i morges och har tänkt mycket på den i dag.
Ja och den återger ett perspektiv av den humanitära och finansiella krisen som saknats, inte bara hos Trojkan och den förra regeringen. Utan även till stor del i daglig media här i Sverige och, vad jag antar, även i övriga norra Europa. Mina svenska vänner reagerar med häpnad eller tror det är överdrifter när jag berättat om några av de grekiska livsöden jag fått följa, antingen på nära håll, eller som jag fått berättade för mig genom grekiska vänner eller på plats i Grekland. Som jag skrev här om dagen. En av fördelarna med det kaos som varit de senaste dagarna är att fler rapporter kommit om den misär som faktiskt råder på alltför många håll i Grekland idag. Fram till helt nyligen var det inte helt sällan man hörde att det nog inte var så farligt av gemene man här i Sverige (också naturligtvis pga att många bara reser till öarna och endast upplever det man ser som turist).
Fördelen med Syriza är att de faktiskt nu drivit/driver detta hårt i förhandlingarna.
Svara med citat
  #96  
Gammal 2015-07-02, 21:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg

Grekernas statsskuld är på ca 3000 miljarder sek !!!
Hörde idag på radion att Norges oljefond (världens största statliga fond) är på ofattbara 7000 miljarder sek. Ni kan ju rädda Grekland
Hvor stort Norges Oljefond er vet jeg ikke, men stort er det, evt som du har hørt 7000 milliarder SEK

Om ikke Norge alene vil/kan "redde" Hellas, så kunne vi slettet gjeld, i steden for å tjene, og øke oljefondet, på krisen, som jeg har lest at vi gjør!

Jeg skjemmes - selv om vi er i "godt" selskap....
Svara med citat
  #97  
Gammal 2015-07-02, 23:51
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Möjligen är det lite mer vanskligt att borra sig ner i jordskorpan i östra medelhavsområdet p.g.a jordbävningsrisken som där är relativt hög, väsentligt högre än i norra Atlanten. Och kanske är det därför inga försök ännu gjorts för att leta oljefyndigheter där.

http://www.expressen.se/nyheter/de-s...turistorterna/

"MEDELHAVET: En av världens seismiska gränser, plattgränser, löper genom Medelhavet. Genom historien har flera av länderna drabbats av naturkatastrofer och det finns en uppenbar risk att det kommer att ske framtida jordbävningar i vissa delar av området.

Bland de drabbade länderna:
Italien:
1908 översköljdes Sicilien och södra Italien av en tsunami, minst 70 000 dog.
Turkiet:
Så sent som 1999 drabbades Turkiet av en jordbävning, 15 000 dog. I dag anses de östra delarna som de mest riskfyllda.
Grekland:
1999 drabbades även Aten av en jordbävning och 100 personer dog. De östra delarna anses som de mest riskfyllda."
Joda, vi kan godt være negative hvis vi absolutt må, men faktum er at petroleumsindustrien er kreativ, og finner løsninger på det meste. Som denne: http://www.tu.no/petroleum/2012/12/0...-kunne-fungere
Eller se til California, hvor det er mange jordskjelv, men de har fremdeles petroleumsutvinning og hatt det lenge, on- og offshore.
Svara med citat
  #98  
Gammal 2015-07-03, 00:29
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Min åsikt om detta: jag tycker inte man ska lösa ett jätteproblem (grekiska krisen) genom att bidra till en ännu större katastrof (inte låta fossila bränslen stanna kvar där de borde vara, dvs under jord)
Svara med citat
  #99  
Gammal 2015-07-03, 07:37
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad gäller opinionsmätningar så har jag aldrig tagit dem med en större nypa salt än jag gör den här veckan Det är alldeles för ovisst och svänger alldeles för snabbt.

Men den där misären ... Hur tror du att det skulle bli? Det är ingen kritisk fråga, jag är uppriktigt nyfiken. Jag tyckte precis som Masse att den där statsvetarens åsikter lät rimliga och jag tänker också att Grekland kanske får det bättre utanför euron. Men hur får de det? De har ju ingenting! De har inget att exportera, de importerar massor, och importen skulle bli jättedyr. Det enda som skulle öka är väl turisminkomsterna eftersom det skulle bli billigare för oss igen. Men hur skulle det se ut i övrigt?
Ingen vet väl hur det blir, alla spekulerar (som du ser skriver jag "tror" och "kan bli"). Men vad man kan veta är att de senaste länkar som lagts ut i ärendet är utlagda av inbitna svenska "eurohatare" och därav stöder deras tes. Masses artikel beskriver ju egentligen bara det självklara, att en devalverad valuta ger ökad konkurrenskraft.
Jag har hört och läst många åsikter från samhällsvetare och ekonomer under senaste året och många målar upp en mycket mer negativ utveckling. Det mest extrema handlar om att det kan leda till uppror, och att demokratin inte överlever det.

Några effekter är nog givna:
Banksystemet - i värsta fall total krasch, i bästa fall försvinner stora delar av värdet på besparingar.

Företag med lån i utlandet - många hamnar i obestånd, ökad arbetslöshet.

Inflation - en kortsiktig positiv effekt med egen valuta är att man kan trycka mer pengar för att betala ut löner och pensioner. I längden leder det till hyperinflation och ökad fattigdom.

Bidrar med en länk om utvecklingen i banksystemet:
http://www.di.se/artiklar/2015/7/2/d...tala-amatorer/

Senast redigerad av laero den 2015-07-03 klockan 08:10.
Svara med citat
  #100  
Gammal 2015-07-03, 08:14
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vet inte om det gäller alla öar, eller bara de som ligger väldigt nära Turkiet. Astypalea och Karpathos ligger inte nära Turkiet, men tillhör Doddarna.

Jag pratade om det här med en vän på Samos (som är en av öarna) för några år sedan. Personen förklarade att de hade lägre moms för turismens skull, om inte skulle öarna kanske avfolkas, och då skulle de vara attraktiva för turkarna att annektera. Sant eller inte vet jag förstås inte, men en lika rimlig förklaring som att det är för att grekerna inte skulle åka över till Turkiet och handla, det är ju både kostsamt och krångligt. Men, vad vet jag, det kanske är därför.
Läste någonstans att det helt enkelt berodde på att levnadsomkostnaderna är högre på öarna eftersom allt blir dyrare pga de långa transporterna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT