Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-16, 00:10
Eva Maria Eva Maria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 12
Standard Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Hej! Åker ner igen för att båtluffa med döttrarna om några dagar. En ansluter från Cypern, vi övriga från Sverige. Ska självklart bli underbart!
"Problemen" , i den mån man råkar ut för något sånt, brukar inskränka sig till valet av restaurang , typ. Inget att hetsa upp sig om!

Men den ekonomiska situationen är ju knepig i Grekland just nu, landet är typ bankrutt.
Har läst en del på senaste tiden för att bli klok på vad som händer.Är inte den som oroar mig för något.
Men gillar att vara förberedd.
Läste senast idag att landet har stora löne och pensionsutbetalningar som ska göras senast 30/6, och att pengar som vanligt saknas.
Samt idag även att pengarna börjar ta slut i bankomaterna...!

Har någon pejl på detta!? Låter som det är smartare med mycket kontanter helt enkelt, även om det inte är så lyckat.

Vem vet mer??
Och vad blir den troliga effekten när det igen inte betalas ut några pengar, för inga pengar finns? Finns risk för storstrejk vid månadsskiftet? Har ju hänt förr...

Självklart VET ingen vad som händer...men någon har kanske lite mer koll?

Det blir som det bli, är ju grekerna som sitter i kläm, inte vi turister, men koll på vad som kan hända är alltid bra.



Mvh Eva Maria
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-16, 06:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Ingen vet vad som kommer att hända men om något händer angående det ena eller det andra (grexit, valutaändring osv) så kommer det åtminstone inte att ske över en natt.
Media har skrivit sedan urminnes dagar och oroat turister (känns det som vid det här laget) att man ska ha med sig kontanter till Grekland. Även då situationen inte alls varit lika påfallande som jag uppfattar att den 'är nu efter en låneinbetalning som skjutits på framtiden osv. Och jag är ingen ekonom eller expert på något sätt, men att pengarna skulle ta slut i bankomaterna den närmaste månaden har jag svårt att tro, oavsett vad som händer med låneinbetalningen och annat. Jag skulle nog göra som jag brukar och ta med en del kontanter och sedan förlita mig på kort och bankomater. Men, som sagt, jag är ingen expert.

Angående eventuella strejker...
På den här sidan (ska finnas en bättre men kan för mitt liv inte komma ihåg vad den heter nu) kan du hitta info om kommande strejker samt vilka delar av samhället som drabbas av den. Sk vilda strejker förutser den så klart inte, men det kan ju ingen göra med långt varsel.

http://www.livinlovin.gr/strikeswork...reece-updated/

Brukar alltid råda att börja med den ö man önskar besöka som ligger längst bort från hemreseflygplatsen och sen luffa sig vidare närmare flygplatsen vart eftersom. Och det rådet ger jag även nu.
Ha en trevlig resa! Ni kommer garanterat att få det toppen!

Senast redigerad av Thira den 2015-06-16 klockan 06:46.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-16, 07:29
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg


Angående eventuella strejker...
På den här sidan (ska finnas en bättre men kan för mitt liv inte komma ihåg vad den heter nu)

Är det denna du tänker på?
http://livingingreece.gr/strikes/

/Z
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-16, 09:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva Maria Visa inlägg
Självklart VET ingen vad som händer...men någon har kanske lite mer koll?
Ingen har koll, inga politiker, inga journalister och inga ekonomer. På torsdag kanske det klarnar något när finansministrarna inom EU ska träffas. Det kan även komma besked innan dess. Men, som sagt, ingen vet. Om du kan bör du avvakta till efter torsdagen med ta beslut om du ska ta med extra pengar eller inte. Så hade jag gjort.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-16, 09:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Ingen vet vad som kommer att hända men om något händer angående det ena eller det andra (grexit, valutaändring osv) så kommer det åtminstone inte att ske över en natt.!
Njaaaa...
Jag har hört många ekonomer prata om det, senast Anders Borg.
Och de menar att det är just det som måste ske om man ska byta valuta. Alltså att det sker över en natt, alternativt att man stänger banker och bankomater under den tid det tar att växla valuta.
Man kan inte förvarna om det i förväg för då kommer hela grekiska befolkningen att rusa till banker och bankomater för att rädda sina (mer värdefulla) euro, vilket skulle skapa ett fullständigt kaos.

I övrigt håller jag med dig, tror jag, man kommer nog till en lösning även denna gång och bankomater kommer att funka som vanligt men osäkerheten ökar faktiskt för varje dag som går och förhandlingarna kärvar.

Lars
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-16, 09:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Man kan inte förvarna om det i förväg för då kommer hela grekiska befolkningen att rusa till banker och bankomater för att rädda sina (mer värdefulla) euro, vilket skulle skapa ett fullständigt kaos.
Bara igår tog man ut 400 miljoner € ...

Så har det se ut länge. Det har tagits ut väldigt mycket pengar. Ändå har det funnits i bankomaterna.

Under tiden jag var i Grekland började Varoufakis prata om dels att begränsa kontantuttagen, dels att belägga dem med nya avgifter. Då gick jag och tog ut pengar så att jag skulle klara mig resten av tiden, eftersom minsta signal i den vägen kan få folk att börja ta ut pengar.

Men jag skulle inte ha panik den här gången heller. Jag tror att det löser sig. Men jag skulle nog ta ut mer än vanligt just när jag kommit ner och ett par gånger till i början av resan, så som jag gjorde nu.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-16, 09:54
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Vi har växlat all € vi behöver här hemma för vår Syrosresa. Kursen har varit så "låg" som 9.50 i går, uttaget i bankomat med Eurocard. Dyraste har jag för mig var 9.64, ställt mot det faktum att några tydligen har växlat € i Grekland tidigare i vår till kurser under 9.30!


Vilken kurs som ges, om pengarna tas ut i Sverige eller i Grekland, ännu känns det som signalerna är att det finns pengar i Grekland. Hur mycket is i magen vågar man ha? Det kanske trots allt inte behöver bli kontantlöst alls, allt är upp till var och en att avgöra.


En liten eventuell förlust på några tior eller så i växlingsrutinerna här hemma är fullt acceptabelt, tryggheten att veta att reskassan är fylld är långt mer viktig i nuläget.



/Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-16, 09:57
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Bara igår tog man ut 400 miljoner € ...

Så har det se ut länge. Det har tagits ut väldigt mycket pengar. Ändå har det funnits i bankomaterna
Om jag har förstått saken rätt så fungerar det än så länge tack vare att ECB på något vis backar upp den Grekiska centralbanken med någon form av säkerheter. Upphör det så kommer euro:arna att sina.
Exakt hur detta hänger ihop vet jag dock inte.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-16, 10:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Tur man sådde tidigare i vår då...

Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-16, 10:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Laero - aha, det är så de löst det.

Jag har egentligen trott på senare tid att strejker kan bli ett större bekymmer än kontantbrist. Jag tror att Grekland kommer att tvingas gå med på åtstramningar, och då kommer facken att svara med strejker under sommaren. Men min kristallkula är lika dimmig som någon annans.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-16, 10:17
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Men vad händer om man växlar in hela reskassan till euro innan man åker ned. Och så, väl på plats, så byts valutan tillbaks till drachmer?
Jobbigt läge.

Tänker att hur man än vänder sig i detta, så har man rumpan fram, huvudet ned och fötterna upp.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-16, 10:19
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Men vad händer om man växlar in hela reskassan till euro innan man åker ned. Och så, väl på plats, så byts valutan tillbaks till drachmer?

Tänker att hur man än vänder sig i detta, så har man rumpan fram, huvudet ned och fötterna upp.
Det är nog riskfritt..euron är fortfarande euro. Borde bli hårdvaluta i Grekland precis som dollar eller vilken stabil valuta som helst.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-16, 10:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Men vad händer om man växlar in hela reskassan till euro innan man åker ned. Och så, väl på plats, så byts valutan tillbaks till drachmer?




Ett valutabyte är inget som görs över en natt, det kan ta flera månader och det är ännu väldigt långt dit innan det ens kan beslutas att Grekland inte längre ska ha €.


Några drachmer lär vi nog inte se på rätt länge, min högst personliga gissning.




/Hasse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-16, 11:07
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ett valutabyte är inget som görs över en natt, det kan ta flera månader och det är ännu väldigt långt dit innan det ens kan beslutas att Grekland inte längre ska ha €.

/Hasse
Klipper in mitt svar till Thira:

Njaaaa...
Jag har hört många ekonomer prata om det, senast Anders Borg.
Och de menar att det är just det som måste ske om man ska byta valuta. Alltså att det sker över en natt, alternativt att man stänger banker och bankomater under den tid det tar att växla valuta.
Man kan inte förvarna om det i förväg för då kommer hela grekiska befolkningen att rusa till banker och bankomater för att rädda sina (mer värdefulla) euro, vilket skulle skapa ett fullständigt kaos

Vad man troligen gör, enligt ovan nämnda intervju med A Borg, är att man just över en natt beslutar om valutabyte, stoppar alla valutatransaktioner och helt enkelt så fort som möjligt sätter en stämpel på alla sedlar som finns i det grekiska systemet. Ex.vis röd stämpel "Nydrachma" eller "Grekeuro". De blir sedan användbara igen men till kanske halva sitt gamla värde. Sedan kan man i lugn och ro trycka upp egen valuta. Likadant med tillgångar som finns på konton i grekiska banker, de blir över natten omvandlade till nya valutan och tappar sitt värde på samma vis.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-16, 11:37
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Jag fegade och hade kontanter med mig på mina resor till Kalymnos och Karpathos dom senaste veckorna Mötte folk som hade gjort likadant!


Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-16, 11:38
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Vad man troligen gör, enligt ovan nämnda intervju med A Borg, är att man just över en natt beslutar om valutabyte, stoppar alla valutatransaktioner och helt enkelt så fort som möjligt sätter en stämpel på alla sedlar som finns i det grekiska systemet. Ex.vis röd stämpel "Nydrachma" eller "Grekeuro". De blir sedan användbara igen men till kanske halva sitt gamla värde. Sedan kan man i lugn och ro trycka upp egen valuta. Likadant med tillgångar som finns på konton i grekiska banker, de blir över natten omvandlade till nya valutan och tappar sitt värde på samma vis.
Inte undra på att många greker rusar till bankerna nu.
Hela tiden är det i första hand befolkningen man tänker på i den här svåra situationen.
Samtidigt förstår jag också om man, som turist, blir orolig.
Så alltså, om jag uppfattar dig rätt, redan inväxlade euro riskerar att förlora stort i värde vid ett eventuellt valutabyte (det säger ju nästan sig självt i.o.f.s)?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-16, 11:50
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Vad man troligen gör, enligt ovan nämnda intervju med A Borg, är att man just över en natt beslutar om valutabyte, stoppar alla valutatransaktioner och helt enkelt så fort som möjligt sätter en stämpel på alla sedlar som finns i det grekiska systemet. Ex.vis röd stämpel "Nydrachma" eller "Grekeuro". De blir sedan användbara igen men till kanske halva sitt gamla värde. Sedan kan man i lugn och ro trycka upp egen valuta. Likadant med tillgångar som finns på konton i grekiska banker, de blir över natten omvandlade till nya valutan och tappar sitt värde på samma vis.
Usch, låter ju som rena skräckscenariot speciellt för den grekiska befolkningen och kan tänka mig att många greker har madrassen fullstoppad med euro därhemma vid det här laget, för vem vet...
Som alltid blir det för egen del kontanter med som räcker över de kommande veckorna och det går ju an om man tänkt bo på samma hotell med egen safetybox på rummet/lägenheten, annat kanske om man tänkt flänga runt i övärlden? Dessutom; euro har man ju användning för i så många andra länder, även utanför Europa så det kan man inte växla in för mycket av. / Simetra
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-16, 11:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Laero - aha, det är så de löst det.

Jag har egentligen trott på senare tid att strejker kan bli ett större bekymmer än kontantbrist. Jag tror att Grekland kommer att tvingas gå med på åtstramningar, och då kommer facken att svara med strejker under sommaren. Men min kristallkula är lika dimmig som någon annans.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-16, 11:59
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Samtidigt förstår jag också om man, som turist, blir orolig.
Så alltså, om jag uppfattar dig rätt, redan inväxlade euro riskerar att förlora stort i värde vid ett eventuellt valutabyte (det säger ju nästan sig självt i.o.f.s)?
Det beror på vad du menar med inväxlade euro?
Har du satt in pengar på en grekisk bank förlorar de i värde.
Äger du en euro utanför Grekland har den samma värde som innan.
Om du är i Grekland med en massa euro på fickan, när/om detta inträffar, finns det kanske ett visst frågetecken. Grekiska staten inför troligtvis nån restriktion. Exempelvis utförselförbud av euro, kanske bara för grekiska medborgare. Ingen vet nog säkert, det unika är ju att de isåfall lämnar en valuta som kommer att existera i andra länder. På sikt, och troligen även direkt, är euron användbar till sitt rätta värde. Euron lär bli hårdvaluta i Grekland, precis som ex.vis dollarn är i div. bananrepubliker.

Senast redigerad av laero den 2015-06-16 klockan 12:21.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-16, 13:06
Eva Maria Eva Maria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 12
Standard Sv: Den aktuella ekonomiska situation i Grekland!?

Tack för all info! Var tydligen ett ämne som engagerade!
Är inte orolig, är ju de stackars grekerna som har enorma problem, inte vi turister. Och detta har ju pågått lääänge. Även om det känns mer akut just nu.
Läste Alexandra Pascalidous bok Kaos häromdagen, för att bli lite klokare. Värd att läsa...men klokare, det vete katten!
Åker såklart som alla andra till Grekland för allt annat, som är så himla fantastiskt.
Innan förra sommaren skrevs mycket om krisen och hur den påverkade grekerna, och vi tittade efter tecken på det de 2 ggr vi var där under sommaren.
Men vi uppfattade inget alls, det var "business som usual" som vi uppfattade det.
Förändringarna här i Sverige de senaste åren, med iaf här horder av tiggare överallt(även om det sedan ett tag känns som det har lugnat ner sig lite), känns mycket större.
Men självklart är det för jag bor här och har koll, inte bara är turist.
Läser man Pascalidous bok inser man ju att det händer enormt mkt! Efter vad man hörde förra året ffa om Gyllene gryning, var det intressant att läsa lite mer om det. Rekommenderas!
Hamnade i Grekland som oerhört ung, redan året efter juntan. Vilket var fantastiskt. Så har med den erfarenheten väldigt svårt att förstå att just Grekland har ett så pass aggressivt nazistparti.
Men visst dom är porten till Asien, och stora delar av Medelhavsområdet. ...Tragiskt iaf. Men är ju tyvärr en trend med främlingsfientlignhet i hela Europa, och en extremt svajande ekonomi gör ju den frågan än mer brännande.
Inte här för att pratat politik, men har ni inte läst hennes bok, gör det. Är intressant med mer info om ett land man ofta besöker. Tycker iaf jag.

Lär växla in en hel del euro. Att de euro jag i så fall har med mig skulle bli värdelösa, eller inte få föras ut av mig som EU medborgare, det tror jag inte ett ögonblick på.

Även om deras ekonomi kommer påverka hela EU, ja har gjort det länge, är det ju så många fler länder med euro. Euro borde vara lika mycket hårdvaluta som dollar, som någon skrev. Ffa om något händer med deras egen valuta. Så har det ju varit och är i hela världen sedan urminnes tider.

Anledningen till att jag reagerade igår var att svenska media rapporterade att pengarna höll på att ta slut i bankomaterna. Tacka sjutton för att dom tar ut sina pengar!
Men ska man på 3 veckors båtluffande och har semester....vill man inte gärna va pank!
Det löser sig!

Strejkbiten är som ni skriver, är såklart omöjlig att förutse, men ibland har man föraningar. Lyckades undvika en storstrejk för några år sedan, genom att istället åka till Turkiet en vecka. För jag hade inte tid att fastan därnere. Och jag blev sannspådd. Men nu är det bara Grekland som gäller..igen!
Det blir som det blir! Men kontanter kommer jag ha med mig, iaf i rätt stor mängd.

Tack för all input! Nu ska jag packa! Åker på torsdag för 3 veckor i Kykladerna! Ha det !
EvaMaria
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT