Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-02, 20:16
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Kato Stalos, något för oss?

Har aldrig riktigt funderat över att åka till Kreta förut, det har bara känts alldeles för "turistigt" för oss, samtidigt som jag vet att det är en stor ö och säkert finns ngt för alla :-)

Blivit rekommenderad att kika på Kato Stalos, att det kanske skulle passa oss så har blivit lite nyfiken!

Viktigast för oss är en bra strand, nära till lite olika tavernor så man kan prova lite nytt varje dag. Ngn mini/supermarket är ju trevligt. Inget party eller hålligång för oss Barnvänligt, men inte fullt av barn hehe.

Om ngn dessutom bott på antingen Rose eller Adonis hotell så berätta gärna vad ni tyckte. De ligger nära varandra men skiljer en del i pris.
Rose hittar jag på tripadvisor och verkar bra, Adonis däremot är det svårt att hitta info om mer än på airtours sida.

Annars lutar det ju åt Naxos (dock känns en vecka för lite iom båttransfern, eller ett återbesök på underbara Samos, men sambon provar hellre ngt nytt hehe)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-02, 21:08
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Hej Giggsan!
Nu kan jag inte låta bli att svara Älskar Kreta💙
Jag tycker era önskemål låter som en bra beskrivning på Agii Apostoli istället. Det ligger nån kilometer från Kato Stalos närmare Chania. Där kan jag rekommendera hotell Flamingo eller något i närheten för mysigast läge.
Små tavernor och restauranger finns både där och uppe vid huvudgatan.
Jättefina badvikar med sandstränder...även en lång.
Kato Stalos är mer en genomfartsby. Enligt mig lite tråkigt.
Lycka till!
/ Kajja 👱
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-03, 17:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Nu är jag inte rätt person att bedöma, men jag har eg bara passerat Kato Stalos och inte fäst så mycket uppmärksamhet vid stället. Ser inget speciellt ut, från my point of view.
Men jag har en bekant som åker dit väldigt ofta och hen älskar verkligen Kata Stalos, så smaken är ju olika

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-05, 09:41
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Håller med om att Kato Stalos inte är någon egentlig by, snarare en förlängning av Agia Marina men stranden där är helt okej. Måste nämna Esperides, ett jättetrevligt lägenhetshotell jag bodde på för några år sedan och verkligen kan rekommendera (finns med i TUI:s utbud) .
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-05, 10:55
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Vår resa till Kato Stalos för många år sedan gjorde att vi därefter upptäckte det "stora" Kreta. Numera åker vi enbart igenom Kato Stalos, det är sammanbyggt med de övriga orterna väster om Chania. Stranden är som tidigare sagt fin, i övrigt inte mycket. Finns givetvis affärer, restauranger etc. som i många av liknande orter på nordkusten.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-05, 16:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Var i Kato Stalo för tvår år sedan. Men det är ingen plats jag rekommenderar. Kändes inte som en riktig by. Fanns inget litet torg ...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-05, 22:35
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Tack till er som svarat hittills

Nej ngn bykänsla gissar jag redan att det inte är (inget "torg" eller liknande som ngn skrev), men det behöver vi inte ha. Vi bilar gärna runt och upptäcker byar själva, men där vi bor behöver vi bara ha en bra strand och mat

Fått känslan att Kato Stalos är en av de lugnaste områdena ut med Chaniakusten? Och är stranden bara fin så låter det ju utmärkt i mina öron
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-05, 22:37
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Hej Giggsan!
Nu kan jag inte låta bli att svara Älskar Kreta💙
Jag tycker era önskemål låter som en bra beskrivning på Agii Apostoli istället. Det ligger nån kilometer från Kato Stalos närmare Chania. Där kan jag rekommendera hotell Flamingo eller något i närheten för mysigast läge.
Små tavernor och restauranger finns både där och uppe vid huvudgatan.
Jättefina badvikar med sandstränder...även en lång.
Kato Stalos är mer en genomfartsby. Enligt mig lite tråkigt.
Lycka till!
/ Kajja 👱
Kollade på Agii Apostoli (och även hotellet du nämnde), men hittade inga mindre hotell vid stranden, så som det finns i Kato Stalo. Vi gärna ha så litet hotell som möjligt, gärna mindre än 20 rum Såklart inget måste hehe, men det behöver inte vara ngt flådigt bara det är rent och fräsht och en pool
Kato Stalos känns mer som ngt för oss än Apostoli, bara magkänslan liksom hehe.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-06, 06:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Hej Giggsan!
Hotellet Rose som du nämde är säkert fint. Vi stannade till och kikade på det en gång. Om ni går på er magkänsla och väljer Stalos och detta hotell så försök få ett rum så långt ifrån huvudgatan som möjligt. Det är rätt högljutt där!
När vi bodde en natt i Kato Stalos hade vi ett rum mot gatan och det blev inte mycket sömn.

Angående Agii Apostoli så är det dit vi åker när vi vill ha just "lugn o ro". Kvarteren runt Flamingo har många små, mysiga hotell. Området närmare Chania är mer turistigt med större hotell.
Ser fram emot att läsa om era intryck när ni kommit hem
/ Kajja 👱
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-07, 20:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kato Stalos, något för oss?

Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Blivit rekommenderad att kika på Kato Stalos, att det kanske skulle passa oss så har blivit lite nyfiken!
Fin strand men trist "by", tycker jag. Dock är det nära till andra trevligare ställen, och till Chania förstås.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-09, 11:52
bwh bwh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 20
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Agii Apostoli og hotell Triton anbefales hvis man vil ha en avslappende ferie med en fantastisk sandstrand. Store gressområder og god plass ved bassenget. Kort vei til Chania (taxi 7€ eller spaser 15-20min) også gode tavernaer i området.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-03-09, 14:51
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Enig i at Agii Apostoli-området er supert for barnefamilier. Og hotellene som Apollo har der ligger flott til, som eks Triton. Og det ofte buss til byen også.
Det er vel ikke akkurat fullt opp med spisesteder i nærheten, men vi klarer oss bra når barnebarna er med. Og dra ellers inntil Chania der tilbudet er stort for alle.
Forstår at dere vil reise charter. Det er ellers mange barnevennlige hoteller å finne i området på Booking også.
Kato Stalos går vi til innimellom når vi bor i Kalamaki, men det er jo mest for trimmens skyld. Der er jo veien i midten, strand/tavernaer nedenfor veien og tavernaer og hoteller overfor veien. Mye koseligere og variert landskap i Agii Apostoli.
Ellers er det vel også ganske så barnevennlig i Nea Chora og hotell Christina.
Det er vårt favorittsted, med gangavstand til Chania.

Lykke til med valget.

Pelagia
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-03-26, 19:49
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Har bott på grannhotellet till Rose och tyckte det verkade mysigt. Stranden är fin 👍 vi bor annars alltid i grannbyn Agia Marina men tog en extraresa till bra pris och då blev det där, kan tyvärr inte svara på hur restaurangerna var då vi gick till Agia Marina varje kväll där vi har våra vänner men det vi såg så fanns det flera mysiga ställen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-03-26, 19:53
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

[QUOTE=annelie1;396227]Har bott på grannhotellet till Rose och tyckte det verkade mysigt. Stranden är fin 👍 vi bor annars alltid i grannbyn Agia Marina men tog en extraresa till bra pris och då blev det där, kan tyvärr inte svara på hur restaurangerna var då vi gick till Agia Marina varje kväll där vi har våra vänner men det vi såg så fanns det flera mysiga ställen. Annars kan jag rekommendera Agia Marina och Atrion med Apollo. Själva har vi åkt till Agia Marina minst 1 gång varje år sedan vår dotter var 3 år och nu är hon 19 år.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-03-29, 21:52
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Har bott på grannhotellet till Rose och tyckte det verkade mysigt. Stranden är fin 👍 vi bor annars alltid i grannbyn Agia Marina men tog en extraresa till bra pris och då blev det där, kan tyvärr inte svara på hur restaurangerna var då vi gick till Agia Marina varje kväll där vi har våra vänner men det vi såg så fanns det flera mysiga ställen. Annars kan jag rekommendera Agia Marina och Atrion med Apollo. Själva har vi åkt till Agia Marina minst 1 gång varje år sedan vår dotter var 3 år och nu är hon 19 år.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-03-30, 12:54
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Kato Stalo, något för oss?

Har bott i Kato Stalos och trivdes ypperligt.Hotell Rose har en trevlig strandbar där man kan äta och dricka gott,rikliga portioner.När vi var där arbetade en jättetrevlig kille,Mario,som servade oss i allt vi behövde.Vi bodde hos Manolis på andra sidan gatan.Finns gott om tavernor och restauranger och bussen tar dig snabbt in till Chania med dess utbud.
Ett tips,åk med det lilla turist/utflyktståget,de har olika alternativ,vi åkte seven village och det var riktigt mysigt,förbi olivlundar och apelsinodlingar,stopp lite här och där,kan tyckas alltför turistiskt,men ett enkelt sätt att få se lite landsbygd och med en duktig guide så blev det en positiv upplevelse👍
Monica😎
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT