Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-18, 13:12
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Jag, min sambo och vår 3,5år gamla son bokade igår en flygstol med Apollo till Santorini. Därefter hoppar vi på Blue Star och ankommer till Naxos den 18/6 runt 17:30. Planen är att stanna till den 24/6, ta Blue star igen tillbaka till Santorini för en natt där innan planet går hem efter lunch den 25/6.
Båtbiljetter är bokade, nu återstår det att välja boende!


Jag har läst mig till att Agios Prokopios eller Agia Anna passar oss bäst. Dock har jag lite svårt att välja mellan dessa två. Jag har sett att flertalet här inne förespråkar Agios Prokopios, så det får nog bli det tror jag. Dock har jag läst att en del tycker det är lite för mycket trafik där, stämmer detta?


Hur som helst, så vill vi bo på ett ställe så nära stranden som möjligt, pool är ett krav (helst en barndel i poolen). Plus det andra vanliga som AC, kylskåp osv, men det verkar finnas på det flesta.


Jag har kokat ner det till följande, och önskar tips på för och nackdelar:


*Ioannas Apartments - väldigt fint på bilderna, bra betyg från de flesta, men läste något om smutsiga rum med mögellukt.
*Summer Dream 1 - Ser bra rent och fräscht ut, billigt också.
*Anna studios - Samma som ovan, kanske ännu finare t.o.m. Dock lite dyrare
*Agios Prokopios Hotel - Mycket fint och välrekommenderat här på Kalimera. Dyrare än de ovan, och lite längre från stranden.
*Liana Hotel - Det finaste utav de jag väljer emellan plus drömläge. Ingen aning om pris än


Jag har mailade Liana och Agios igår och frågade på pris, dock inte fått svar än.


Så där, då var mitt första inlägg här på Kalimera slut. Ett långt sådant, men utav det jag läst är jag inte orolig för utebliven respons. Det verkar va ett härligt hjälpsamt gäng som huserar här!
Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-18, 14:05
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 298
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Både Ag. Anna og Prokopios er små steder der veien går tvers gjennom, så en del trafikk er det.

Vi foretrekker å bo i Naxos by, i St. Georgeområdet, dvs. bystranda, men de små stedene lengre sør har jo sin sjarm.

Personlig ville jeg velge det med best beliggenhet i forhold til det dere vil oppleve dersom stedene ellers er omtrent like.
Skal dere tilbringe mye tid på stranda, er det greit om det ikke er så langt å gå til og fra.
Det med basseng (pool) forstår jeg ikke helt.
Barn vil gjerne "bo" i sjøen hele tiden, så for oss har det aldri vært et krav.
Vil dere ha et avbrekk fra sjøen, er det et badeland rett utenfor Ag. Prokopios.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-18, 14:12
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Hej och tack för svar.
Vi önskar hellre ha bättre stränder på dagen, och förflytta oss på kvällarna än tvärtom. Vi kommer åka in till Naxos stad 3-4ggr
Pool är aldrig fel att tillgå, gillar att avsluta dagen med ett pooldopp, sen vet man aldrig vilket humör en bångstyrig 3.5-åring är på för dagen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-18, 14:23
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 298
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Når vi bor på St. George bor vi stranden samtidig som det ikke er gjennomgangstrafikk og støy på kveldene.
Det er flere hoteller med basseng også her, men for oss har det ikke vært noe vi har brydd oss om.
For oss har St.George en perfekt plassering siden det er enkelt å hive seg på en buss som går flere ganger i timen til strendene lengre sør.
Stedet har alle muligheter veldig nært.
St. George er en langgrunn strand som er helt perfekt for barn mens strendene lengre sør pleier å være en del dypere langs land.

Uansett, strendene i Prokopios og Anna er veldig fine de også, så jeg forstår jo absolutt at en del foretrekker å bo der.
Heldigvis er vi alle ulike og foretrekker ulike saker, ellers hadde det blitt alt for fullt på ett sted.

Uansett hva dere velger, så ikke velg noe som ligger langs hovedveien gjennom Prokopios eller Anna.
Der er det trafikk døgnet rundt.
Velg heller noe som ligger litt inn i bakgatene, men ikke for langt fra stranden heller.

Hyr gjerne bil en dag eller to for å oppdage øya.
Jeg er sikker på at dere får en fin ferie.
Naxos er en herlig øy.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-18, 15:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Det som ligger närmast stranden är Liana. MEN den trafikerade gatan ligger precis utanför hotellet. Men det är fint, vi har gått förbi ett hundratals gånger.

Ett par minuter längre från stranden ligger Vaggelis hotell Agios Prokopios och mitt emot hans systers hotell Ioannas studio.
Detta på en gata som är en återvändsgränd, alls inte trafikerad. Hotell Agios Prokopios har en jättefin pool och detsamma gäller Ioannas. Vet ej om systern har barnpool men det har Vaggelis.
Vi bor alltid på Agios Prokopios och har fått en personlig relation till Vaggelis och Effie. Samt till hans föräldrar, som har byggt upp hotellen åt Ioanna och Vaggelis.

Som barn tycker man om barn. Hit kommer en del katter och där återvändsgränden slutar har Vaggelis en åsna, gäss, ankor, höns m.m. Barnen älskar dessa djur.

Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-18, 16:15
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Tack Birgitta, det klargjorde saken lite mer.
Sen har jag sett att markeringarna på kartan på booking.com inte stämmer.
Tittar man runt detta område ser det ut som Ioannas Apartments ligger ner mot Liana till. Men när jag söker på andra ställen, mer nära Vaggelis hotell. Sett flera hotell vars placering på kartan inte stämmer alls. Då är det inte lätt för en annan som inte vart där och skapa sig en uppfattning
Nä nu känner jag att Agios Prokopios hotel känns som en vinnare, allt sammantaget. Han har dock inte svarat på mitt mail än. På Booking kostar det just nu ca 3900kr för ett 3-bäddsrum, 6 nätter. Är det troligt att jag får bättre pris av Vaggelis, eller ska jag slå till och boka genom booking direkt?
Otålig är bara förnamnet här som ni märker
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-18, 16:33
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Citat:
*Liana Hotel - Det finaste utav de jag väljer emellan plus drömläge. Ingen aning om pris än

Citat:
Jag har mailade Liana och Agios igår och frågade på pris, dock inte fått svar ä
n.
Hej ! Här kan du se prisläget på Liana. http://www.rezdirect.com/greece/hotels.cgi#roomrates
Vi bodde ofta här fram till för ett par år sedan, men efter en lyxrenovering sköt priserna i höjden som ni kan se. Numera bor vi nästan lika bra på "Fanis studios" (googla) ute i A Anna. Bara ett stenkast från vattnet . I Juni har vi bokat för 30 euro/natt . Gratis transfer från hamn o flygpl.
/ Tom
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-03-18, 20:42
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Tack info och tips Tom.


Fick svar från Agios Prokopios hotel förut, de erbjöd 60 EUR/natt för 3-bäddsrum exkl frukost och transfer.
Ska man pruta vidare på detta? Tycker mig läsa att många betalar runt 30 EUR/natt för rum i Juni. Givetvis skillnad på hotellen, men ändå. Vad tycker ni?


Sorry för alla nybörjarfrågor!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-03-18, 20:57
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Skillnad på pris ? Jo de är det , vi har också bott på A Prokopios , 60euro för ett 3-bäddsrum är ju Ok , men Vi tycker det ligger lite offside. Däremot tror jag ni kan få en 3-bädds på Studio Fanis för 40euro. Dessutom mycket strandnära !
/Tom
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-03-18, 23:57
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

I väntan på svar från Vaggelis så passade jag på att boka sista natten på Santorini. Det blev ett stort rum i Imerovigli med Calderautsikt samt pool. Endast 2000kr, ett kap enligt vad som fanns att tillgå. Och här tvekar man på 60 eller 50 EUR/natten på Naxos...


http://www.ilioperato-santorini.com/flash/home/3.jpg

Senast redigerad av Kalimera den 2016-03-19 klockan 12:13. Anledning: Tog bort för stor bild och länkade till bilden i stället
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-03-19, 07:22
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Vi har bott hos Vaggelis o Effie under 10 resor, men nu valt annat. Vi tycker att prisnivån har gått upp alldeles för mycket, man får mycket mer på andra ställen för mindre pengar. Håller med Tom om Fanis studios i Agia Anna, ett mycket bra alternativ. Vi har nu hittat en pärla alldeles bredvid Fanis som vi återvänder till i år, då vi inte har behov av pool. Hade en tanke på att åka med barnbarn i år o då hade vi bokat Fanis. Lägg därtill att i Agia Anna är solstolarna gratis om man tar något att dricka eller äta på tavernan ovanför. I Prokopis är inga solstolar gratis, kostar 6-7 Euro per dag. Önskar er en trevlig resa!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-03-19, 10:31
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Citat:
Ursprungligen postat av TobiasC Visa inlägg
Hej och tack för svar.
Vi önskar hellre ha bättre stränder på dagen, och förflytta oss på kvällarna än tvärtom. Vi kommer åka in till Naxos stad 3-4ggr
Pool är aldrig fel att tillgå, gillar att avsluta dagen med ett pooldopp, sen vet man aldrig vilket humör en bångstyrig 3.5-åring är på för dagen
St. Georgestranden är sandstrand och långgrundt. Er son kan lugnt leka vid vattnebrynet. Själv var jag på Naxos 2011 och hängde jag mycket vid hotell Asterias strandplätt på St George beach. De hade då halmparasoll (säkert har de det än) och sjysst uterservering. Det var mysigt! sen finns det hotellkomplex som har pool. Ni kommer att gilla Naxos!

Trevlig resa!

Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-03-19, 13:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Eftersom vi nästan bara bor hos Vaggelis nästan varje år sedan 18 år tillbaka när vi är på Naxos förstår du att vi tycker boendet är så bra.

Hotel Agios Prokopios har även 2-rums-studios med 4 sängar, 2 i varje rum. Men det tror jag inte han har lagt ut på booking. Det är därför det kommer så många barnfamiljer dit. Och många barn har blivit kompisar med andra barn från många länder. Det tycker vi är så härligt. Man kan sitta vid sin altan/balkong och ha total utsikt över sin minsting vid poolen om man vill.

Men det är den totala avsaknaden av biltrafik som är så bra. Det är därför vi alltid rekommenderar barnfamiljer detta boende. Och ändå är det bara 2-3 minuters väg till Naxos/Greklands finaste stränder.

Jag tycker du ska kontakt med Vaggelis på hans mobil. Telefonnumret är:
003069744389.

Birgitta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-03-19, 15:28
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

googlar jag på just Fanis studios hittar jag inget. Det står Hotel Fanis, och Hotel Fanis3.
Vilket är det du menar, och är det ens skillnad på dessa två? ser likadana ut, det förstnämnda har fräschare hemsida. Vet inte om man får länka till hemsidor, annars hade jag kunnat visa...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-03-19, 15:42
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Glömde tacka er andra för tips om St George. Det är säkert jättebra där med barnvänlig strand och fina boenden. Men jag får helt enkelt inte samma pirrande känsla i magen när jag tittar på bilder därifrån jämfört med A.Anna och A.Prokopios. Möjligt att jag har fel, det visar sig först när jag kommer dit. En sak är jag dock säker på, och det är att jag kommer älska Naxos, så ett återbesök är väl inte omöjligt och då vet jag exakt vart jag vill bo!


Jag prutade tillbaka till Vaggelis, 50 EUR för 3-bäddsrum med poolutsikt inkl transfer. Får se vad han svarar.


För övrigt kan jag meddela att Liana först erbjöd 220 EUR/natt för en 2-rummare med havsutsikt. Alldeles för dyrt givetvis. Idag hörde han av sig igen och sa att de just nu bygger en ny byggnad "opposite the swimmingpool" som står klart i slutet på Maj. Små 2-rummare med havsutsikt. 100 EUR/natten inkl frukost. Samma service ingår som på huvuddelen, skillnaden är att dessa saknar "no cabin with hydro-massage"


Detta är kanske gamla nyheter för er Naxosveteraner, men bäst att dela med sig iaf.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-03-19, 16:18
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Kolla på www.hotel fanis.com så ser du fina bilder. På en av bilderna ser du även havet i bakgrunden, så nära är det.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-03-19, 17:32
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Citat:
Ursprungligen postat av TobiasC Visa inlägg
googlar jag på just Fanis studios hittar jag inget. Det står Hotel Fanis, och Hotel Fanis3.
Vilket är det du menar, och är det ens skillnad på dessa två? ser likadana ut, det förstnämnda har fräschare hemsida. Vet inte om man får länka till hemsidor, annars hade jag kunnat visa...
Eftersom man inte får länka hemsidor gjorde jag inte det. Men du är rätt på det....Hotel Fanis är namnet och dom har studios ! Ring Katarina, hennes telnr. hittar du på hemsidan. Hon talar god engelska !
Tom
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-03-19, 17:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Eftersom man inte får länka hemsidor gjorde jag inte det.
Jo, de får man.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-03-19, 17:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Citat:
Ursprungligen postat av TobiasC Visa inlägg
Jag har läst mig till att Agios Prokopios eller Agia Anna passar oss bäst. Dock har jag lite svårt att välja mellan dessa två. Jag har sett att flertalet här inne förespråkar Agios Prokopios, så det får nog bli det tror jag. Dock har jag läst att en del tycker det är lite för mycket trafik där, stämmer detta?
Det är gångavstånd mellan Agia Anna och Agios Prokopios så var ni bor spelar kanske inte så stor roll. Vi bor alltid i Agios Prokopios, och som en del andra bor vi nästan alltid på Hotel Agios Prokopios.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-03-20, 18:30
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Första gången på Naxos, hjälp mig välja!

Det blev Hotel Agios Prokopios till slut. 3-bädds studio med trädgårdsutsikt. Önskade poolutsikt, men det blir nog bra ändå.
Nu ska jag grotta ner mig i Jannes E-guide och lyssna på grekisk musik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT