Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-01, 10:44
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Syriza - vill gräva gropen djupare

Grekerna har, som många gånger tidigare, röstat fram det parti som lovar guld och gröna skogar.
Jag ser i olika trådar att även många kalimera-skribenter låter sig förföras av vänsterpopulismen.
Här kommer en länk till en DN-krönika för att försöka balansera åsikterna en aning:
http://www.dn.se/ledare/kolumner/ric...e-bara-pengar/
  #2  
Gammal 2015-02-01, 16:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Sedan när blev den Manchesterliberale Richard Schwartz ett sanningsvittne?

Arne
  #3  
Gammal 2015-02-01, 17:26
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Sedan när blev den Manchesterliberale Richard Schwartz ett sanningsvittne?
Njaa... nu har jag ju inte påstått att den ledaren står för allenarådande sanningar. Jag ville som sagt förmedla att det finns andra vinklar på sakernas tillstånd än att se Tsipras som Messias.

Om krönikören är manchesterliberal (kortfattat: helt fri konkurrens skapar högsta välståndet) har jag ingen kunskap om. Tycker dock inte att krönikan handlar om det.

Det vore intressantare att höra vad du Arne rent konkret anser vara fel i krönikans syn på Greklands situation och på vilket sätt Syrizas (ogenomförbara) politik skulle kunna hjälpa landet.

/Lars
  #4  
Gammal 2015-02-01, 18:02
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Det var en vass artikel Schwartz publicerade. Jag tycker den är bra och förklarar mycket av det jag tidigare inte riktigt förstod.




/Hasse
  #5  
Gammal 2015-02-01, 18:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Manchester låter jag vara osagt, men nog är Richard Swartz känd som en liberal röst? Snarare till höger än till vänster inom liberalismen, skulle jag tro.

Men laero, jag undrar lite vilka trådar du läst? Jag har hängt med här lite dåligt men åtminstone efter valet har jag läst om det här på Kalimera, för det intresserar mig. Men jag tror mig inte ha sett någon alls som ställer sig positiv till Syriza? Inte negativ heller, för den delen, förutom att några av oss tyckt att de lovar väldigt runt.
  #6  
Gammal 2015-02-01, 19:41
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Ytterligare en artikel på "samma" tema…

http://mobil.svd.se/opinion/behalla-...nd_svd-4295837
  #7  
Gammal 2015-02-02, 09:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Grekerna har, som många gånger tidigare, röstat fram det parti som lovar guld och gröna skogar.
Jag ser i olika trådar att även många kalimera-skribenter låter sig förföras av vänsterpopulismen.
Här kommer en länk till en DN-krönika för att försöka balansera åsikterna en aning:
http://www.dn.se/ledare/kolumner/ric...e-bara-pengar/
SåDn och Swartz, säkert felstavat, står för balans, förnuft och objektivitet?
Vad detta än ska tjäna till? Allt är en partisinlaga, en åsikt eller en värdering.
Ekomnomer är sannerligen inga gudar.
Herregud,typ, har vi inte kommit längre?
  #8  
Gammal 2015-02-02, 11:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Herregud,typ, har vi inte kommit längre?
Det är just sådana kommentarer som Du alltid slänger in i dina inlägg som gör att det är svårt att ta DIG på allvar! Objektivitet....?

Lissi . som säkert får en släng av dig nu också...
  #9  
Gammal 2015-02-02, 11:11
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
SåDn och Swartz, säkert felstavat, står för balans, förnuft och objektivitet?
Vad detta än ska tjäna till? Allt är en partisinlaga, en åsikt eller en värdering.
Ekomnomer är sannerligen inga gudar.
Herregud,typ, har vi inte kommit längre?
Förstår att du inte ens behagat läsa krönikan innan du "besserwissrar" dig över mitt inlägg. Hade du gjort det hade du vetat att han faktiskt stavar namnet just så.

Senast redigerad av laero den 2015-02-02 klockan 11:16.
  #10  
Gammal 2015-02-02, 11:15
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Det är ju alltid bra med balans, så här kommer ytterligare länkar:

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...grekland-blad/

http://www.etc.se/utrikes/sju-fragor...grekiska-valet

http://www.etc.se/ledare/grekland-ro...arna-svarar-da


Läs och dra egna slutsatser utifrån din världsbild och politiska övertygelse!

Våga
  #11  
Gammal 2015-02-02, 11:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Läs och dra egna slutsatser utifrån din världsbild och politiska övertygelse!
Exakt. Ska något balanseras så bör man läsa båda sidor. Och den bild som fått spridning i bl a Sverige ligger närmare liberala debattörers syn (där Swartz är ett exempel) än vänstersynen (bl a Johan Ehrenberg och Kajsa Ekis Ekman).

Ingen sida står för en opartisk sanning, nationalekonomi är ingen "objektiv" vetenskap utan snarare en samling teoribildningar.
  #12  
Gammal 2015-02-02, 12:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ingen sida står för en opartisk sanning, nationalekonomi är ingen "objektiv" vetenskap utan snarare en samling teoribildningar.
Så tycker jag också. Min reflektion över politiken här i Grekland: den som (över-)lever får se...
  #13  
Gammal 2015-02-02, 19:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Syriza får förresten oväntat och starkt stöd för sin tes av denne man iaf
  #14  
Gammal 2015-02-02, 21:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Här finns ett bra svenskt tv-klipp om konsekvenserna av grekiska valet. Det sändes första gången två dagar efter nyvalet, men det mesta av det som sägs i det står sig än, tror jag. Det är 13 minuter långt.


En svensk statsvetare och journalisten Christian Catomeris resonerar om vad som händer efter valet, framförallt Catomeris reder ut bra vad det handlar om.


Förresten - nystartade FB-sidan Greece - in heart and mind vräker ut artiklar om valet och nya regeringen från engelskspråkiga tidningar varje dag. Där finns massor av bra information.

Senast redigerad av inkfish den 2015-02-02 klockan 21:31.
  #15  
Gammal 2015-02-04, 09:41
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det är just sådana kommentarer som Du alltid slänger in i dina inlägg som gör att det är svårt att ta DIG på allvar! Objektivitet....?
Lissi . som säkert får en släng av dig nu också...

Ursäkta dröjsmålet. Lite usel tillgång till Internet just nu.
Jag slänger gärna in dessa begrepp än en gång: "balans, förnuft och objektivitet.
Bakom de orden finner jag alltid len iberalism som ironiserar, undervärder och skildbelägger Grekland. Det är dit man skickar en ekonomisk reporter till skillnad från de andra länderna. HGrekerna kan inte räkna.
Varken Swarch eller nästan någon annan har någon bra analys. Jag finner detta förödmjukande av Grekland systematisk mellan raderna överallt i massmedia. (En "tolkning" javisst) Dessutom sparkar mman fortfarande på den som ligger. Så tusanjag tor mig höra den komplexa förklaring till sakernas tillstånd i Grekland. Klart som korvspad att Grekerna nu vänder sig tom till Putin. Vem skulle de annars vända sig till? Eu har missbrukat ett medlemsland. Jag gråter.
Stulit deras värdighet. Kostar massor med pengar om man säger så.
Slänger jag ur mig alltså. Inte personligt alltså, Lissi.Bara min språkliga stil typ.
  #16  
Gammal 2015-02-04, 10:16
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Ursäkta dröjsmålet. Lite usel tillgång till Internet just nu.
Jag slänger gärna in dessa begrepp än en gång: "balans, förnuft och objektivitet.
Bakom de orden finner jag alltid len iberalism som ironiserar, undervärder och skildbelägger Grekland. Det är dit man skickar en ekonomisk reporter till skillnad från de andra länderna. HGrekerna kan inte räkna.
Varken Swarch eller nästan någon annan har någon bra analys. Jag finner detta förödmjukande av Grekland systematisk mellan raderna överallt i massmedia. (En "tolkning" javisst) Dessutom sparkar mman fortfarande på den som ligger. Så tusanjag tor mig höra den komplexa förklaring till sakernas tillstånd i Grekland. Klart som korvspad att Grekerna nu vänder sig tom till Putin. Vem skulle de annars vända sig till? Eu har missbrukat ett medlemsland. Jag gråter.
Stulit deras värdighet. Kostar massor med pengar om man säger så.
Slänger jag ur mig alltså. Inte personligt alltså, Lissi.Bara min språkliga stil typ.

  #17  
Gammal 2015-02-04, 10:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Xenos....Du såg väl vilket av Dina uttryck jag syftade på? Det fanns citerat.


Lissi
  #18  
Gammal 2015-02-04, 10:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Ursäkta dröjsmålet. Lite usel tillgång till Internet just nu.
Jag slänger gärna in dessa begrepp än en gång: "balans, förnuft och objektivitet.
Bakom de orden finner jag alltid len iberalism som ironiserar, undervärder och skildbelägger Grekland. Det är dit man skickar en ekonomisk reporter till skillnad från de andra länderna. HGrekerna kan inte räkna.
Varken Swarch eller nästan någon annan har någon bra analys. Jag finner detta förödmjukande av Grekland systematisk mellan raderna överallt i massmedia.
Fast det har börjat vända, tycker jag, bara de senaste dagarna. Man ser mer motbilder till den liberala synen nu. Har läst bl a brittiska tidningar och amerikanska bloggare som är imponerade av Varoufakis, finansministern.Man får intrycket av en karismatisk person och skicklig professor i nationalekonomi, som turnernar mellan EU-länderna just nu.

I morse i GP läste jag en intressant kulturartikel om en nyutkommen bok av Varoufakis. Skribenten Mattias Hagberg skriver bl a:
Citat:
"Bland många högerdebattörer är det populärt att förklara Greklands kris med hjälp av hushållsekonomi. Grekerna har varit lata och slarviga. De har lånat pengar som de sedan satt sprätt på. Nu får de stå sitt kast.
Men det är en dålig liknelse. Hushållsekonomi och nationalekonomi har sällan särskilt mycket med varandra att göra. Visst har Grekland lånat pengar, framför allt av stora banker i Tyskland, men det är pengar som ofta, på ett eller annat sätt, gått tillbaka till Tyskland. Framför allt via grekisk konsumtion."
Hagberg beskriver att Varoufakis i boken sätter in Greklands kris i ett större sammanhang. Han är keynesian och ser omfördelning som ett viktigt instrument i världsekonomin. Resurser som samlas i centrum bör skickas tillbaka till periferin, där bl a Grekland befinner sig.

(Tyvärr finns artikeln inte på webben).

Vad gäller bilden av den late greken som dansar syrtaki genom livet så tycker jag att både Pascalidou och inte minst Ekis Ekman har punkterat den bra. Så här i backspegeln är det pinsamt hur dåligt underbyggd bilden som spreds i svenska medier var. (Xenos, läs Kajsa Ekis Ekmans Skulden om du inte redan gjort det. Finns i pocket. Du kommer att gråta av lycka).

Här en lite intressant 9 minuter lång film, som Varoufakis själv gjorde för ett par år sedan och där han beskriver sin syn på Grekland och krisen: https://www.youtube.com/watch?v=AMA_f2Z8vYQ (Jag hann själv bara se den lite hastigt igår, jag ska titta mer koncentrerat senare).
  #19  
Gammal 2015-02-04, 11:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Här är en bra intervju med Varoufakis i Zeit online (den går över tre sidor, man får alltså klicka vidare.

Han får bra och klargörande frågor i den. Och om Tyskland säger han ungefär Är man stor måste man vara snäll

(Han säger också att när Tsipras, som ett av sina första offentliga framträdanden som premiärminister, lade ner blommor på en plats där nazisterna avrättat 200 grekiska kommunister under kriget, så var det ingen markering mot Merkel, vilket det tolkats som. Det ska istället ha varit en markering mot Gyllene gryning, som Varoufakis inte kallar nynazister, utan nazister. Same shit ...

Han säger också att Grekland aldrig kommer att be Putin om finansiellt stöd. Gilla på det också.
  #20  
Gammal 2015-02-04, 16:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Här är kulturartikeln från dagens GP, jag kanske letade för dåligt. Anbefalles till t ex xenos.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT