Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-04-05, 21:58
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Frågor om en utförd båtbokning

Idag gjorde jag något jag aldrig gjort tidigare. Bokade båtresa Piraeus-Syros med Blue Star en dag i slutet av juni. Rutten i fråga går tydligen året om så tidtabellen fanns tillgänglig.


Använde mig av en sida som heter directferries.com trots att jag har för mig att openseas.gr "anses bättre". Det var bara det att jag navigerade på openseas först, gjorde steg för steg i bokningen och kom ända fram till kontokortsuppgifter och klickade för att få hela bokningen genomförd och godkänd............"ERROR". Gjorde så flera försök, "ERROR" och var samtidigt inloggad på "min" kontokortssida för att kontrollera att det inte hade skapats någon transaktion ändå. Vad som kändes märkligt var att ifrån openseas.gr så blev jag förflyttad till Blue Star´s egen bokningssida, det var den som inte fungerade där i slutskedet.


Därför fann jag istället directferries.com och där fungerade hela bokningsförfarandet helt smärtfritt. Men så FÖRVÅNAD jag blev över att biljetterna för två personer nu istället blev c:a € 10 billigare än vad de skulle ha blivit vid mitt första (misslyckade) köp!!


Använder ni andra directferries.com, eller vilken/vilka båtbokningssidor anses mest pålitliga? Att inte kunna slutföra en bokning som falerar på sista "benet", klicka iväg den efter ifyllda kortuppgifter känns inte pålitligt för fem öre! Jag fick INGET meddelande någonstans i proceduren att jag hade fyllt i några uppgifter felaktigt, telefonnummer, mailadress, eller dylikt, skumt!


Så nu har vi "Direktferries Reference", "Ferry Operators Reference" och "Ferry Operator Ticket Number" som vi ska visa upp för att få biljetterna i Piraeus - är detta normal rutin för en båtbokning?


C:a € 10 billigare var ju utmärkt


/ Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-04-06, 07:39
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Frågor om en utförd båtbokning

Under alla dessa år som båtluffare har jag bokat (och betalat) färja bara två gånger och det var för att vara säker på att få en hytt. Annars bokar jag aldrig färja i förväg. Båda gångerna bokade jag direkt på Blue Stars hemsida och det fungerade utmärkt. Men det var för några år sedan.

Det finns något som heter "e-kort" på Swedbank. Det är ett kortnummer som skapas endast (!) för ETT köp med ett FAST belopp som man själv bestämmer (ofta några kronor över beloppet som skall betalas in). Det gör man direkt på Swedbanks hemsida och proceduren tar högst 10 sekunder. När köpet är genomfört då blir kortnumret ogiltigt, det går inte att handla mera på samma kortnumret.
Samtliga köp jag gör på internet använder jag e-kort. Jag skulle aldrig handla på nätet med mitt vanliga bankkort.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-04-06, 09:17
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Frågor om en utförd båtbokning

Jag kan tillägga att jag även blev lite överraskad över att directferries-sidan fanns på tre språk. .se, .com och .gr i webadressen, för respektive språk och mitt bekräftelsemail var på svenska. De har även ett telefonnummer med riktnummer 08/Stockholm.


/ Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-04-06, 17:47
FSH FSH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 34
Standard Sv: Frågor om en utförd båtbokning

Förra året bokade vi vår båtresa från Ancona till Igoumenitsa t.o.r. via directferries.com och det var inga problem. Man hämtar ut biljetterna i avgångshamnen på färjekontoret mot uppvisande av bokningsbekräftelsen.

Om det är en normal rutin för en båtbokning vet jag inte, men så vitt jag minns får man aldrig biljetterna via nätet när man bokar båtbiljetter i Grekland på nätet. Vissa rederier eller resebolag erbjuder att mot avgift skicka biljetterna till köparens adress utanför Grekland eller till en adress i Grekland. Det går också bra att mot avgift få biljetterna på en resebyrå på Atens flygplats.

Har aldrig bokat någon båtresa inom Grekland med directferries.com, men jag tror det går lika bra med det också. Även i år har vi bokat en båtresa med directferries.com från Igoumenitsa till Ancona.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-04-07, 13:07
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Frågor om en utförd båtbokning

Jag bokar biljetter varje år mellan Ancona - Igoumenitsa/Patra och Kavala/Pireus - Mytelini (Lesvos) och ibland också andra inrikes linjer.
Använder alltid respektive rederis egen hemsida. Klickar i rutorna för de rabatter jag vill ha (senoir +60, early booking osv) Har aldrig drabbats av problem.
Samma teknik när jag bokar flygresor. Alltid respektive bolags egna hemsida.

Välkomna till Grekland och inte minst till Lesvos!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-04-07, 13:35
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Frågor om en utförd båtbokning

En viktig sak i sammanhanget är vilken webbläsare (och vilken version) man använder vid bokningen. Ibland funkar det faktiskt inte med Explorer/Edge, prova då Google Chrome eller annan webbläsare. Eller genomför bokningen med Google Chrome, funkar det inte, prova Explorer/Edge eller annan webbläsare. Webbläsarens version spelar roll vid bokningar och då även för att läsa/arbeta med vissa hemsidor. Det har jag varit med om flera gånger.
Och jag gör också som föregående talaren: använder alltid respektive bolags egna hemsida, oavsett vad man bokar. Och jag betalar alltid med e-kort, inte med mitt vanliga kort.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-04-07, 14:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Frågor om en utförd båtbokning

Jag har Nordea som kund. Och när jag då handlar på en internetbutik som inte är ansluten till 3D Secure måste jag öppna kortet. Det är då "error" kommer för mig också. Då måste jag först gå in på banken och öppna kortet. Efter 60 minuter stängs kortet för internetköp.

Detta har man tydligen infört för att förhindra kortbedrägerier. Alltså för min egen säkerhet.
Kortet behöver inte öppnas när jag tar ut på bankomat eller betalar mina vanliga räkningar genom banken. Ej heller när internetbutiken är ansluten till 3D secure. Men det vet man inte i förväg,,,,

Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT