Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-17, 17:47
edith edith är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 17
Standard Båtresan över till Amorgos

Hej, jag vet att detta är ett ständigt tema, men vill ändå bara fråga om någon har erfarenhet av att åka från Santorini till Amorgos med Catamaran Sea Jets.


Vi är en familj med fyra barn och vi skall åka till Katapola i början av juli i år.
Men överresan skrämmer mig en aning.
Dessutom var det dyrt att åka hela gänget (440 euro tor)


Går det någon större båtar från Santorini till Amorgos?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-17, 18:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Vi kommer att åka med SeaJet2 till Amorgos från Mykonos. Tidigare har jag åkt med Superjet mellan Folegandros-Santo-Amorgos. I övrigt har jag åkt med ett antal liknande flytetyg och jag upplever inga som helst problem. De går stadigt och fint i sjön. De som kan vara lite skumpiga, är de gamla flying dolphin båtarna.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-17, 18:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av edith Visa inlägg
Dessutom var det dyrt att åka hela gänget (440 euro tor). Går det någon större båtar från Santorini till Amorgos?
De kostar bra mycket mer än vanliga färjor. Det går tyvärr inga stora färjor mellan Santorini och Amorgos. Ni kan åka till Naxos och byta där, men det kan innebära en övernattning på Naxos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-17, 22:37
edith edith är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 17
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Tack för svar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-19, 09:28
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Hej!

Vi är två familjer som också kommer göra samma resa med tre små barn den 28 juni från Santorini–Amorgos. Vi åkte Seajet från Milos till Santorini förra året och det gick stadigt och fint så jag håller tummarna för att det går lika bra på denna rutt! :-)

//Fredrika
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-19, 12:25
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Vi åkte Superjet från Koufonissi till Amorgos ifjol, vilket gick bra. När vi några dagar senare skulle ta samma båt från Amorgos till Santorini ställdes den in från Amorgos.
För vår del, som hade marginal, löste det sig via en natt på hotell i Egiali och sen Blue Star till Naxos för byte till en annan Blue Starfärja till Santorini.
För andra, som inte hade marginaler, betydde det missat hemflyg.
Så kolla alternativa resvägar för säkerhets skull.
Lycka till!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-13, 11:14
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Eftersom ni andra i tråden nu hunnit åka denna tur (?). tänkte jag också fråga lite om detta "ständiga" ämne. Jag och frun kommer åka från Santorini till Amorgos i mitten på Juli på denna tur. Man vill ju dit så fort som möjligt...
Hur har seajet-båtarna fungerat för er? Går de någorlunda stadigt i vågorna? Någon fler som råkat ut för inställda turer?

Området mellan Santorini och Amorgos verkar ligga lite mer i lä av de stora öarna än norra delen av småkykladerna.

På hemvägen tänker jag inte riskera dessa båtar utan då blir det nog Blue star till Naxos och en natt där, för att sedan åka ner till Santorini samma dag som flyget går (vi åker sent på kvällen). Den sträckan finns det så många alternativ på så det vore ju extrem otur om man inte lyckades ta sig till Santorini på samma dag.
Någon fler som provat ungefär samma upplägg?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-13, 11:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Hur har seajet-båtarna fungerat för er? Går de någorlunda stadigt i vågorna? Någon fler som råkat ut för inställda turer?
Vi åkte nyligen mellan Mykonos o Amorgos, med SeaJet2. Det blåste som bara den och båten kom en timma sent. Det var med vis bävan vi äntrade flytetyget och påbörjade resan.
Av sjögången märktes - ingenting! Vi somnade så gott i de sköna fåtöljerna och hade en mycket behaglig överfart.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-13, 17:07
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Jag har åkt Naxos - Katapola och Katapola - Santorini med Sea Jets. Först får jag väl medge att jag inte gillar färjor där man inte kan sitta på däck......

Det var väldigt trångt med alla passagerare och väskor. På ingen av rutterna kunde man köra i full fart p.g.a. kraftig vind. Båda överfarterna var minst en timma försenade och vi såg under vår tid i Katapola att dom ofta var mycket försenade. Maken tyckte att överfarten var helt ok men jag som inte gillar sjögång var lite rädd.

Om vi återvänder till Amorgos (vilket vi gärna vill) så blir det med Blue Star Ferry. Även om det är mitt i natten
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-13, 19:56
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Och jag vill helst åka med Skopelitis Express om jag kan. Både till Amorgos och från Amorgos. Vi hade en riktigt gungig överfart från Amorgos i år. Men det gick ju det med.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-15, 16:10
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Tack för svaren, det verkar ju som det ska blåsa rejält och från fel håll om de där katamaranerna ska bli gungiga. Jag känner mig lite säkrare nu, men det blir väl att hålla sig uppdaterad med vädret (poseidon.gr är fantastiskt!).

Trots ett antal tidigare besök i grekland är det första gången jag ska prova en sån här högfartsbåt, annars håller man sig ju helst till säkra och bekväma alternativ som Blue star och Express Skopelitis!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-15, 20:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
annars håller man sig ju helst till säkra och bekväma alternativ som ------ Express Skopelitis!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-16, 08:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Jag har åkt med de där åtminstone en gång mellan Santorini och Amorgos, inga problem alls. Men det kanske inte alls blåste då.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-08-05, 17:30
Roger & Lotta Roger & Lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Ekerö, Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Båtresan över till Amorgos

Vi åkte Blue star ferry mellan Naxos-Katapola nu i juli, det gungade en del men okej. Hem till Naxos tog vi Super sea jeten och den bara flöt fram på vågorna.
Alla ni som ännu inte åkt färja i Grekland; gör det! De går oftast på utsatt tid och sjögången är uthärdlig. Att jämföra med Apollos egen j___a transferbåt som väntade oss i hamnen på Santorini; en utflyktsbåt där man packade på människor. Tog dessutom 3 ½ timme mot Sea jetens 1.5!!
Ska sägas att hem struntade vi i "lilla utflyktsbåten", bokade på Sea jeten (ja det kostar men känns betydligt säkrare) och fick en hel fm tillgodo i Fira (Santorini) innan flyget gick hem!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT