Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-09-01, 11:07
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Ios en nostalgi och boendefråga

När jag var på Ios första gången 1980(tror jag),bodde jag hos Stavrakis,Irini och Georgios strax ovanför posten och parken/fotbollsplanen.Det var relativt enkelt och man delade dusch och WC och fick betala 50 drx för varmvatten till duschen!Ibland fick man sova på terssen första natten,eftersom det ofta var fullt eller dubbelbokat.Deras dotter heter Aggelikoula och hon pratade bra engelska och älskade att öva sig i språket.
Jag var många gånger på Ios och blev sedermera vän med familjen.Blev tom bjuden på middag ett par gånger i deras hus i Chora.Vilken ära!!!
När jag såg bilden från nån av bildgåtorna fr. Ios på 80-talet vandrade tankarna bakåt i tiden-förstås!
Kommer ni som också var där på senhippietiden ihåg var ni bodde?
Vet någon något om Stavrakis? Har kollat på nätet och sett att det finns ett hotell i Chora som heter "George and Irini",eller nåt sånt.Kan det vara samma?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-09-01, 11:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ios en nostalgi och boendefråga

Har under lång tid tänkt starta en Ios-nostalgi-tråd. Bra att någon äntligen gjorde det.

Jag bodde de första åren i huset som ligger rakt ovanför skallen på killen på bilden, där vägen grenar sig. Betalade 150 drx. Ägarna hade två söner som när de blev äldre öppnade diverse ställen i Chora. Yngsta sonen hette Dimitris och äldsta Nikos (tror jag) Jag flyttade sedermera till Katharinas (det hette något annat, minns inte nu) som ligger längst ut till höger i bild (följ husraden). Katharina var från Skottland och var gift med Franko. De hade två barn, pojken hette Nikita och flickan... minns ej just nu. Hos Katharina kostade det lite mer, 300 drx tror jag, då hade man toalett och dush på rummet (utom mitt som delade med ett annat rum). Katharina blev som en extra mamma för mig, hon hade stenkoll på vad jag gjorde. Tjatade ofta om att jag måste ringa hem till mamma. Detta var på den tiden då man ringde från OTE som då låg i samma hus som skolan och posten. Jaja, det finns mycket att berätta. Och det ska jag göra en dag.

Jag har bilder på allt och alla så klart. Vi kanske skulle starta en speciell sida på Kalimera för oss Ios-åttio-talister. Säkert har många av oss träffat varandra.

Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-09-01, 11:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ios en nostalgi och boendefråga

Måste bara bidra med en annan bild. Lägg märke till odlingarna!

Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-09-01, 11:34
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Ios en nostalgi och boendefråga

Sant,sant. Visst finns det mycket att berätta! Tack för svar! Hinner inte mer just nu.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-09-01, 16:53
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Ios en nostalgi och boendefråga

Citat:
Ursprungligen postat av Malina
Sant,sant. Visst finns det mycket att berätta! Tack för svar! Hinner inte mer just nu.
Ja samma här! Bidrar gärna med lite nostalgi sen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-09-01, 17:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ios en nostalgi och boendefråga

Ack gamla Ios... Vilka minnen... Tillbringade också några semestrar där under 80-talet. Fast jag blev aldrig speciellt förtjust i Chora! Vi bodde alltid nere till väster från hamnen. Man följde vägen bort till vänster, förbi Tavernan i 90-gradersböjen (där jag firade min 30-årsdag ) mot den lilla stranden, och precis ovanför stranden låg Elenis. Det var ett mycket märkligt Pensionat som egentligen var ett ombyggt stall! Gemensam dusch på gården och toan har jag lyckats förtränga var den var... Paret som drev stället var mycket trevliga. På vintern bodde de i Athen och mannen, jag tror han hette Georgios, körde taxi där då.

Första gången vi, dvs jag och dåvarande Hustru, var där träffade vi två "gäng" från Sverige på Pensionatet. Ett från Linköping, de jobbade på Linkopia, och ett från Hälleforsnäs. Vi sammanstrålade sedan där under flera år... Och gjorde vårt bästa för att tömma stället på Ouzou... Sicket liv... Men kul var det (Är någon av er är här på Kalimera, hör av er... )

Men jag har också ett mycket tråkigt minne från Ios. 1984 var det ett par Amerikaner som "spelade" sig runt öarna. En vit kille som spelade saxofon och en svart som spelade klarinett. De jammade Jazz så det stod härliga till på torget nere i hamnen där vi oftast åt. Jag var framme ett par gånger och pratade med dem och bjöd på någon öl och så. Men någon kväll hade tydligen något gått väldigt snett för den svarta killen hade blivit ihjälsparkad! Jag vet inget om vad som hänt men det lade "locket på" några dagar... Trist.

Den om några dagar förestående resan beställdes och planerades redan i Maj. Men en kort tid efter kom Ios upp i ett annat sammanhang och då sög det till i tarmen... Jag bara måste åka tillbaka dit och se hur det ser ut idag.

Den där återvändarlistan börjar bli rätt lång nu...

Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-09-01, 20:38
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ios en nostalgi och boendefråga

IOS IOS vilka minnen, har varit på ön varje sommar sen 1987 förutom år 2004 Det är något speciellt med ön går inte att förklara! I sommar när vi var där träffa jag ett gäng från Italien som jag träffat 1988, 1992 sen har de flesta fått barn mm och i år när vi träffas fick mina barn kompisar från Italien roligt.Just på ön IOS har jag lärt känna folk från hela världen och hållt kontakt med många.

Camilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT