Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-17, 12:24
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Ja ha då har man haft en skön vecka på Kreta, då vi åkte med vänner som bokat Charter hade vi gjort det med, vi var i Platanias inte riktigt vår melodi, charmlöst dyrt och inta alls samma känsla som på Naxos.
men då har man återigen fått ett kvitto på varför vi åker till Naxos år efter år efter år
(som min son säger det är nostalgi och känns lite som vårt landställe
vi åkte ju första gången när han var 8 år, i år fyller han 24!
hade också glömt varför vi undviker charter: ingen som helst service inga reseledare på transfern bara en stackars busschaufför som inte kan engelska och inte vet vart hotellet ligger eller vilka som ska åka med på hans buss, buss avgår från hotellet ca 4 timmar innan flygets avgångstid!!!
herregud helt galet.
men vi har haft sol och ledigt och trevligt.


MEN nu hägrar Naxos och trots att vi åker reguljärt blir vår resa kortare, då vi landar 11.00 i Athen och flyget till Naxos går 13.00 lite samma när vi åker hem från Naxos 19.00 och vidare 22.00 perfekt.


man är på beachen och tar sin första öl runt 14.30 toppen


någon som är nere just nu och har något kul att rapportera (så som varmt och soligt väder)


laddat med nya spännande böcker och en längtan räknar vi ner till nästa fredag jippi


hoppas alla kalimerare får en underbar tid i Grekland denna sommar


Zelda/Ia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-17, 14:38
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

För mig låter det som om ni inte varit på Kreta...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-17, 16:14
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 178
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Jag har också varit på Kreta nyss, skönt, men men, Naxos är bäst, ska dit den 15 augusti, det är ett måste varje år, ska bo på Katerina i Agio Prokopios, åker charter för första gången i livet till Naxos, Katerina ligger precis där vi vill, nämligen 50 m från havet, brukar bo hos Vagelis annars. Tur att man har nåt att se fram emot, i detta regnväder som är just nu.

Maritha
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-17, 17:55
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Citat:
Ursprungligen postat av Zelda Visa inlägg
hade också glömt varför vi undviker charter: ingen som helst service inga reseledare på transfern bara en stackars busschaufför som inte kan engelska och inte vet vart hotellet ligger eller vilka som ska åka med på hans buss, buss avgår från hotellet ca 4 timmar innan flygets avgångstid!!!
herregud helt galet.
men vi har haft sol och ledigt och trevligt.

Zelda/Ia
Vad har transfer med chartern i sig att göra? Att åka charter innebär att man köper en paketresa där det ingår resa och hotell som grund. Att välja transfer är väl valfritt.

Tycker inte heller att Platanias är speciellt charmigt, har dock aldrig bott där, bara åkt igenom med bil ett flertal tillfällen och stannat och ätit lunch och badat i samband med ett läkarbesök på orten. Men jag förstår att vi alla fastnar för olika platser, har inte alltid med platsen i sig att göra, utan andra saker som te x att man lär känna människor, eller att man åkt till ett ställe ända sen barndomen och tycker det är ens andra hem/sommarställe. Snart åker vi till Kreta, men till en annan ort närmare Chania som känns som vårt sommarställe. Längtar!
/Outi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-17, 19:27
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

En liten tanke bara.....kanske fel tråd och detta är absolut inte ett personligt Zelda!... Men jag har så svårt att förstå varför det tydligen inte är ok att åka med charter. Det är var och ens fria val att åka hur och vart de vill. Jag tycker det titt som tätt råder en tråkig attityd här där det är "finare" att resa reguljärt... Varför inte glädjas med alla som har möjligheten att resa till Grekland vare sig det är med charter, allinclusive eller reguljärt o enkelt pensionat! Vare sig man ligger hela dagen i en solstol eller vandrar smala stigar..Det ena är inte bättre än det andra. Alla är vi olika och har olika behov.Tänk vad många bra och fina tips vi får av varandra! och Zelda, jag är så avis för att ni ska åka till fina Naxos!
/Emma
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-17, 19:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 776
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Jag måste också försvara Kreta!! Har varit där massor av gånger. Vilken ö vi än besökt så är längtan till vårt "sommarställe" konstant. Det är som att komma hem! Att bo i lilla Agii Apostoli, ha lite vardag och puttra runt på vespan..det är livet det. Och badvikarna är ju jättehärliga! Platania kan man ta en avstickare till när man vill ha liv o rörelse. Om man läser noga på skyltarna om restaurangernas dagserbjudanden eller undviker huvudgatan så kan man äta till bra priser även i Platania. Fast nu blev jag ju nyfiken på Naxos också... och jag tycker det är så skönt att slippa reseledare etc. på bussen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-17, 19:59
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
En liten tanke bara.....kanske fel tråd och detta är absolut inte ett personligt Zelda!... Men jag har så svårt att förstå varför det tydligen inte är ok att åka med charter. Det är var och ens fria val att åka hur och vart de vill. Jag tycker det titt som tätt råder en tråkig attityd här där det är "finare" att resa reguljärt... Varför inte glädjas med alla som har möjligheten att resa till Grekland vare sig det är med charter, allinclusive eller reguljärt o enkelt pensionat! Vare sig man ligger hela dagen i en solstol eller vandrar smala stigar..Det ena är inte bättre än det andra. Alla är vi olika och har olika behov.Tänk vad många bra och fina tips vi får av varandra! och Zelda, jag är så avis för att ni ska åka till fina Naxos!
/Emma
Lite det jag tänkte med mitt inlägg - men valde att inte kommentera det vidare. Känns ofta i detta forum att charter är fult och reguljärt är finare, bättre, proffsigare och mer riktiga Grekland. Jag reser både reguljärt och charter, kanske mer reguljärt då det oftast blir billigare nu förtiden med två barn - men jag dömer inte! Det spelar väl ingen roll hur man tar sig till ett resmål, än mindre vad man väljer att göra. Charter är ett resesätt som varken styr eller begränsar vad man kan göra på resmålet. Var och en gör på sitt sätt och efter sina möjligheter. Grekland är Grekland oavsett hur man reser och vad man gör och det är väl just det som ska förena oss i detta forum.

/Outi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-17, 20:28
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Har varit på det här forumet länge..och minns precis hur jag kände i början...båtluffar man inte så ..var så många besserwissers tyckte jag...Men jag vet att alla resor har sin charm för den som gör den...Så res på ...Grekland väntar på oss alla.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-17, 20:48
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 178
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Vi reser både och, båtluffar ibland all inclusive ibland, det är ok bägge två, men med båtluff lär man känna en massa uthyrare lite närmare och det är mysigt, de känner igen oss när vi kommer med båten tex.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-17, 21:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Vi mixar också! Blandar vilt mellan charter och reguljärt. Eftersom vi gillar storstäder så blir det ju naturligt reguljärt dit, men de gånger vi varit på Tilos har det varit med charter,till Kreta charter alla gånger utom en, även i höst. Till Parga charter... Till Samos/Patmos likaså.Från små städer är det bekvämt om man slipper lång startsträcka med bil parkering och hotell. Till Tinos alltid reguljärt för det är billigare och jag bor på litet pensionat.
Huvudsaken är väl ändå att vi alla gläds åt våra semestrar och njuter av dem. Charter för mig betyder flyg/hotel och transfer, sen hyr vi bil eller vespa åker runt på semestermålet och sköter oss helt själva med övernattningar på andra ställen om det passar. Precis som vilken reguljärtur som helst. Om det sen är billigare för oss att boka själva är ju upp till oss.
Fortsätt njut av ALLA era semesterformer.

Lissi - nästa resa till Warszawa reguljärt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-17, 22:06
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Håller helt med dig Emma jag o min man älskar att sola har alltid gjort,men vi ligger inte bara på stranden utan far runt på öarna.Ibland charter ibland reguljärt inget är fel bara man får vara i Grekland
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-17, 22:49
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 776
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Ååh va härligt att läsa alla ovanstående inlägg!!! När jag gick med i Kalimera för en månad sedan fick jag efter ett tag kalla fötter. Det verkade som om de flesta var Backpackers med lååånga vistelser på öarna. Var detta nåt för mig?? Jojjomen, idag tycker jag det OCH min/vår plan är att om 10 år (läs pension) bo den tråkiga åSverigeårstiden (sept-dec) i Grekland Glad Midsommar alla Kalimeravänner!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-17, 22:56
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Visserligen är jag numera en flygstolsmänniska,men under flera år reste jag charter till Kreta och det fungerade alldeles utmärkt! Man MÅSTE ju inte ta del i deras utbud om man inte vill.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-18, 01:08
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
En liten tanke bara.....kanske fel tråd och detta är absolut inte ett personligt Zelda!... Men jag har så svårt att förstå varför det tydligen inte är ok att åka med charter. Det är var och ens fria val att åka hur och vart de vill. Jag tycker det titt som tätt råder en tråkig attityd här där det är "finare" att resa reguljärt... Varför inte glädjas med alla som har möjligheten att resa till Grekland vare sig det är med charter, allinclusive eller reguljärt o enkelt pensionat! Vare sig man ligger hela dagen i en solstol eller vandrar smala stigar..Det ena är inte bättre än det andra. Alla är vi olika och har olika behov.Tänk vad många bra och fina tips vi får av varandra! och Zelda, jag är så avis för att ni ska åka till fina Naxos!
/Emma
Bra skrivet,satte verkligen ord på mina funderingar angående charter/reguljärt.
Allt har sin tid i livet och vi är alla olika,tack och lov,huvudsaken vi kommer oss till Grekland
Platanias är ju inte synonymt med Kreta,finns massor av andra trevligare platser för oss som vill ha ett lite annat utbud.....
Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-18, 06:54
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Antingen eller eller både och.
Förenklingar är ju aldrig roliga.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-18, 08:49
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

oj då var inte meningen att trampa så många på fötterna, jag menade absolut inte att man inte får/kan åka charter, utan skrev om min upplevelse!!!
ber så mycket om ursäkt om jag gav flera upprörda känslor, men trodde att även jag fick skriva om hur jag känner.....
utan att det skulle tas som om jag dissade alla som gillar att åka charter.


Zelda
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-18, 08:55
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Det gäller att passa sig, när man skriver. Det finns många kittsliga på forumet. Mitt råd: skriv aldrig, när du kommit hem från den grekiska tavernan. Det rådet har jag ställt till mig själv!
Glad midsommar var ni än befinner er! / Jannis
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-18, 08:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 388
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Citat:
Ursprungligen postat av Zelda Visa inlägg
men trodde att även jag fick skriva om hur jag känner.....utan att det skulle tas som om jag dissade alla som gillar att åka charter.
Jag läste ditt inlägg som att du inte gillade charter, inte att du dissade andra som åker charter. Så du ska absolut inte be om ursäkt.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-18, 09:11
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag läste ditt inlägg som att du inte gillade charter, inte att du dissade andra som åker charter. Så du ska absolut inte be om ursäkt.
Tack Janne
känns skönt att du och Jannis förstod vad jag menade


glad midsommar till er med!


Zelda
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-18, 10:09
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kreta avklarat nu ser vi fram mot Naxos!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag läste ditt inlägg som att du inte gillade charter, inte att du dissade andra som åker charter. Så du ska absolut inte be om ursäkt.
Enig
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT