Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-02, 12:04
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: ÖREBRO
Inlägg: 76
Standard MER OM TRÅDLÖST NÄTVERK

Jag är tacksam för era svar och bilden har klarnat, men nu är jag ju helt off vad gäller datorer. Så min fråga är, vad gör jag när jag fått "koden" ?? Har mina gissningar men vill ju inte chansa, och har jag min egen dator med mig med svenska xp så är nog inte Grekerna till någon större hjälp
tar gjärna emot en steg för steg guide, som till och med jag kan förstå !!
Kram på er, Åsa

Senast redigerad av Åsa den 2011-03-02 klockan 12:24.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-02, 13:48
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: MER OM TRÅDLÖST NÄTVERK

Då taga vi det hela i kronologisk ordning;

Start - Inställningar- Nätverksanslutningar- Trådlös nätverksanslutning-
Se nätverksanslutningar- Välj ett trådlöst nätverk-
Så dubbelklickar du på hotellets trådlösa nätverk. Är nätverket skyddat, då får du upp tvenne avlånga rutor. Överskriften är "Nätverksnyckel"
Du hamrar där in den kod hotellet gett dig samt bekräftar med att skriva in samma nyckel i den undre rutan. Klicka 0k.

Så var det klart.

Bara att koppla upp dig på nätet och surfa.

Arne

Överårigt datafreak
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-02, 14:49
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: MER OM TRÅDLÖST NÄTVERK

Ber att få tacka för tydlig info som även jag skulle kunna klara av om det skulle bli aktuellt... Himla bra att man kan få hjälp med precis allt här på detta utmärkta forum!!!

Ha det gott! MVH zakka
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-02, 15:17
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: ÖREBRO
Inlägg: 76
Standard Sv: MER OM TRÅDLÖST NÄTVERK

ARNE DU ÄR EN PÄRLA PRECIS VAD JAG BEHÖVER !!!
HÅLLER MED OM ATT MAN FÅ SVAR PÅ DET MESTA I DETTA UTMÄRKTA FORUM.
TUSEN TACK ÄNNU EN GÅNG, KRAM ÅSA
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Då taga vi det hela i kronologisk ordning;

Start - Inställningar- Nätverksanslutningar- Trådlös nätverksanslutning-
Se nätverksanslutningar- Välj ett trådlöst nätverk-
Så dubbelklickar du på hotellets trådlösa nätverk. Är nätverket skyddat, då får du upp tvenne avlånga rutor. Överskriften är "Nätverksnyckel"
Du hamrar där in den kod hotellet gett dig samt bekräftar med att skriva in samma nyckel i den undre rutan. Klicka 0k.

Så var det klart.

Bara att koppla upp dig på nätet och surfa.

Arne

Överårigt datafreak
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-02, 18:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: MER OM TRÅDLÖST NÄTVERK

Men så bra! Då kan det måhända vara på sin plats med lite överkurs...

Därest ert boende saknar wlan (trådlöst internet) då kollar ni vilka övriga nätverk som finnes i grannskapet. Detta kan ni se på sista steget av instruktionen.

Hittar man därstädes ett eller flera oskyddade nätverk, då är det bara att välja det nätverk med bästa "connection" dvs där ni hittar flest staplar markerade. Anslut där ni finner den starkaste signalen =flest staplar.

Detta kallas på fackspråk att "Tjyvsurfa" men är icke olagligt. Av förklarliga skäl behövs inga lösenord för att komma in på ett oskyddat nätverk.


Arne

Senast redigerad av Arne den 2011-03-02 klockan 18:36.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-02, 18:55
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: MER OM TRÅDLÖST NÄTVERK

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Detta kallas på fackspråk att "Tjyvsurfa" men är icke olagligt. Av förklarliga skäl behövs inga lösenord för att komma in på ett oskyddat nätverk.

Arne
Aja baja. Tipsa om detta är tvivelaktigt.

Mvh
Anonym hacker.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-05, 05:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: MER OM TRÅDLÖST NÄTVERK

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Därest ert boende saknar wlan (trådlöst internet) då kollar ni vilka övriga nätverk som finnes i grannskapet.
Wlan är samma som Wi-FI. Wi-Fi, som egentligen är "slang" för wlan, är det som oftast används idag. Så hittar du en bar tex där det står "Free Wi-Fi" eller bara att de har Wi-Fi kan du surfa där. Ibland måste man beställa något eller betala för accessen. Det står sällan att de har wlan. Det är bara två uttryck för samma sak. Kan vara bra att veta.

(Jag har en perfekt scen för nästa "Mitt stora..." i Grekland. Det är när någon står i Receptionen på hotellet och frågar efter Wi-Fi och de bakom disken säger: No, no. We only have wlan... Exakt hur mycket kan man utveckla den situationen...? )

På många lite större orter i Europa och många andra ställen, hur det är på de Grekiska öarna vet jag dock inte, börjar det nu finnas sk Hot Spots där man har fri tillgång till trådlöst Internet via Wi-Fi. På typ Torg, stora köpcenter och ställen där människor samlas. Googla "Hot spot" och ortens namn dit ni ska!

Och man behöver inte ha en dator för att surfa via Wi-Fi! Det räcker med att man, som jag, har en telefon med Wi-Fi anslutning! Jag kan surfa, läsa Svenska tidningar och sköta min mail via telefonen även när jag är i Grekland. Eller hälsar på vännerna i Wien. Över hela världen faktiskt. Bara jag hittar en Wi-Fi anslutning...!!! Och på Tinos har min vän Taki "Free Wi-Fi" i sin bar...

Men det gäller att veta vad man gör. För man kan göra det via den vanliga telefonförbindelsen också. Och då kostar det skjortan!!! Något som brukar dyka upp i tidningarna med jämna mellanrum.

Så det gäller att se till att den funktionen är avstängd när man reser utanför Sverige!! Och så slår man på Wi-Fi i stället. Och letar rätt på ett ställe där man kan ansluta sig till nätet... Hot Spot, någon bar som bjuder på det eller "smygsurfar" på någon oskyddat nätverk...

Så har ni en telefon som säger att den klarar Wi-Fi kan ni också göra det. Oavsett om det Android, Windows Phone, Symbian eller t o m IOS på Ifån... Märkligt nog när det gäller Fånen... Sorry. Jag är så trött på den....

Till Androider, och säkert fler, kan man ladda ner Skype m fl prog så man kan ringa hem gratis via Wi-Fi till de som har motsvarande prog hemma. Det är inte populärt hos operatörerna dock! Konstigt... Men ännu så länge har de inte lyckats stoppa det.

Här hemma i Sverige kan jag surfa så mycket jag vill via telefonnätet. Och helt plötsligt har den nye telefonen blivit väldigt närvarande... Är jag längre än två meter från den är jag på rymmen....

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Aja baja. Tipsa om detta är tvivelaktigt.
Ähhh... Det vet väl alla att man kan utnyttja oskyddade nätverk! Det är ju bara att söka anslutning. De som har en oskyddad nod får verkligen skylla sig själva om de inte krypterat anslutningen.

De riktigt tvivelaktiga tipsen skickar vi via PM eller mail i stället...! Katalaves?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT