Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-27, 23:29
tussimamma tussimamma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 20
Standard Vandra nära Platanias

Hej,
Jag åker om en dryg vecka med 3 av mina fyra barn samt deras mormor till Kreta. Vi ska bo i Platanias, Castle Suites. Nu några frågor, vi vill gärna GÖRA något. Helst vandra. Se lite grottor? fin natur, inte asfalt. Lite berg
Finns det något trevligt att se alls i Platanias? Eller krävs det att man åker upp i bergen o till södra sidan? Mina barn är 4,10 och 13. Har kollat lite på Imbrosravinen men känns som överkurs för en fyraåring.

Utflykter kan vi göra både alla och jag tänkte också gå/länka små turer på morgnarna i närregionen.

Om man åker till Imbros- hur länge räcker bussresan? Hur länge räcker resan till Elafonissi?

De yngre barnen tenderar att bli åksjuka så många timmar i buss lockar inte.

Båtutflykt någon vill rekommendera? Tips på guidade turer?
Vattenlanden verkar inte öppna före mitten av maj
Långtidsväderprognosen lovar inte väl

Är vattnet varmare vid Elafonissi? Var ligger Falasserna i relation till Elafonissi?

Många frågor
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-28, 06:57
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Vandra nära Platanias

Om Imbros vet jag inte mycket, men från Castle Suites har ni tillgång till flera vandlings/cykelleder helt runt hörnet. Om ni går några meter in emot byn och tar upp till höger i korsningen så hittar ni Platanias Tours där ni kan be om råd och köpa en karta med markerade spår. Fortsätter ni samma väg ett par hundra meter upp och tar höger igen så kommer ni in i apelsinlundarna som omger "floden" Lardanos. Gå upp emot Drakiana och följ de slingor som finns där.

Strax utanför hotellet har ni busshållplatser mot både Chania, Falassarna och Paleochora. Därifrån kan ni komma till ex Spilia och Agios Giannis grotta, eller till Kastelli och båtarna till Balos-Gramvoussa. Buss till Elafonissi tar ca 3 timmar på vindlande vägar och jag tycker Balos är både vackrare och mer genuint.

Ta bussen till Chania och byt till buss mot Stavros så har ni en varm barnvänlig lagun och fin miljö att promenera i. Resan tar ca 20+40 minuter med buss och är inte allt för omtumlande. Ni kan även ta bussen upp till klostret Agia Triada och promenera runt där innan ni reser vidare mot Stavros.

Inne i Platanias finns nöjesparker för barn, minst en på ett par minuters avstånd från ert hotell, och runt hörnet hittar ni barnvänliga Taverna Drosia.

Om ert hotells restaurang har jag inte hört gott, men ni behöver aldrig gå hungriga i Platanias

Ha en fin semester!

//Kikh
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-28, 22:23
tussimamma tussimamma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Vandra nära Platanias

Tack Kikh för för infon! *skriver upp*
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-29, 23:35
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 275
Standard Sv: Vandra nära Platanias

Varför inte ta det lilla tuff-tuff tåget från Plataniás - en lagom tur med barn. Jag har tidigare skrivit om de olika turerna - se Kreta forumet. Och jag kan gratulera till ett bra val av hotell - resturangen kan jag inte uttala mig om eftersom vi aldrig åt där.

Trevlig resa!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-30, 11:11
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Vandra nära Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
.... jag tycker Balos är både vackrare och mer genuint.
Hvor langt er det å gå fra der man setter fra seg bilen og ned til stranden og er det bratt (brant?)?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-30, 22:15
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Vandra nära Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Hvor langt er det å gå fra der man setter fra seg bilen og ned til stranden og er det bratt (brant?)?
Jag har hört allt från 15-20 minuter till 1,5 timmar Vissa turister säger att man kan köra fram till en sparkering och gå en brant stig ner, en kollega till mig säger att vägen är okörbar (med sportbil...) och att man bör ta båten. Jag tog båten från Kissamos och har aldrig ens sett parkeringen, men sunt förnuft säger mig att man nog ska ha 4-hjulsdriven jeep innan man kör på getstigar

//Kikh
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-01, 00:00
tussimamma tussimamma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Vandra nära Platanias

Tack, vet inte om jag är dålig att söka men hittar inga tuff-tuff-inlägg
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-01, 10:45
Bennas avatar
Benna Benna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Kokkola, Finland
Inlägg: 36
Standard Sv: Vandra nära Platanias

Vägen till Balos ser ut såhär http://youtu.be/P79-AVHBNeE och stigen ner till lagunen ser ut såhär http://youtu.be/2a29u9XeA78. Ta dricksvatten bed så att det till på vandingen tillbaka också..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-01, 13:51
tussimamma tussimamma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Vandra nära Platanias

Bussar till Kastelli, går de typ "hela dagarna?" Tänkte om man vill åka på en båtutflykt till Gramvoussa/Balos. Ja det vill man Resebolagens priser på utflykterna är rent av blodiga, men kanske nån lokal resebyrå kan erbjuda mer anständiga priser.
Hur är förbindelserna (buss) till Stavros då? Tänker om man åker in till Chania och skall byta buss, då vill man ju inte vänta alltför länge heller. Det blir bara jobbigt.

Nedräkning på gång..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-01, 17:34
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Vandra nära Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Benna Visa inlägg
Vägen till Balos ser ut såhär http://youtu.be/P79-AVHBNeE och stigen ner till lagunen ser ut såhär http://youtu.be/2a29u9XeA78. Ta dricksvatten bed så att det till på vandingen tillbaka också..
Et bilde sier mere enn tusen ord og her var det vel en del tusen bilder, flott! Litt langt å gå med små barn, men greit for voksne så det ut til.

Ja, vannflasker har vi med over alt og hele tiden!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT