Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-03, 21:18
Christalin Christalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 11
Standard Reflektioner

Hejsan

Nyss hemkommen från Platanias kommer här lite reflektioner.

Detta var min 4:e resa till Kreta. Har tidigare varit i Makrigalos -97 (Ving), Malia-99 ( Spies) och Rethymnon -06 (Apollo).

Platanias är det ställe jag varit minst nöjd med.
En utpräglad charterort som jag tycker saknar charm och genuinitet.

Rethymnon är min klara favorit med bra bad, charmig stadskärna med sina trånga mysiga gränder.

Vi åkte med Apollo även denna gång. Jag är väl inte sådär imponerad av dem som arrangör. 15,000:-/vecka 2 personer inkl avbeställningsskydd och försäkring

Hotellet:
Melinas. Vi hade en tvårumslägenhet med poolutsikt. Nu hör det till saken att vi bokade 4 dagar innan avresa och detta var tydligen ett återbud.
Fanns inte mkt annat att välja på.
Ett bra hotell rent boendemässigt. Nära till stranden och till shoppingstråket. Vi fick betala 105 euro/vecka för AC.

Utrustningsmässigt var det en katastrof. I en tvårumslägenhet som väl ofta brukar rymma 4 personer fanns det: 3 klädhängare, 1 tesked, 1 panna, ett par tallrikar.
Ingen bringare eller kanna där man kunde koka kaffe.

Utflykter:
Vi åkte till Elafonissi 39 euro/pers.
2 stopp på vägen dit. Först ett i en drakstensgrotta, vilken var sevärd.
Därefter ett stopp i byn Elos, där man kunde ta en snabb fika.
Färskpressad juice och 2 Donuts med choklad på, 9 euro.

Elafonissi är vackert men tyvärr blåste det ordentligt denna dagen, så sanden piskade på.

Andra utflykten var till Gramvousa och Balos Bay. 48 euro/pers.

Apollo hade hyrt in en båt som hette MTS Balos. Inte den största av båtar och personalen i snackbaren var bland det värsta jag upplevt, rent servicemässigt. Maken till nonchalans mot passagerarna har jag aldrig skådat. En trött Madame som vek ihop sin lilla handduk, lade den på disken och vilade sitt trötta huvud på den. Kom någon och skulle handla snästes det och pengar tillbaka smalls ner på disken så jag tror det måste blivit märke efter dem.

På hemvägen flamsades det med övrig besättningspersonal och hårdrocksmusik dånades i högtalarna. Inte för att jag har något emot hårdrock, men jag tyckte inte det passade sig här.

Det blåste ordentligt och folk blev sjösjuka, men ingen av besättningen tog någon notis om passagerarna
Jag har tidigare åkt på en båtutflykt till Klein Curacao där det också gungade rejält i 2 timmar. Besättningen där hade 1 person på varje däck som hela tiden hade stenkoll på passagerarna och gick runt och frågade hur de mådde. Vid minsta tecken på illamående leddes dessa ner till undre däck där det gungar mindre.

Balos Bay var underbart. Ett eget litet paradis som man inte trodde sig kunna uppleva i Medelhavet. Det var mer en karibisk känsla över det.

Maten:
Ja, som maten är i Grekland
Vår favorit blev snabbt Drossia, med en underbar personal, mkt mat och humana priser
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-03, 21:42
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Reflektioner

Tråkigt att ni inte var nöjda med Platanias.. där ser man hur olika man kan uppleva en ort. Kan hålla med om att "turistrakan" inte är så rolig. Bättre då att gå upp i gamla stan. Backen upp kan upplevas som lite jobbig... men man får lön för mödan när man kommit ända upp. Och så kan man ju ta bussen in till Chania med hela det utbudet som finns där. Dessutom kommer man lätt ut på landsbygden och citrusodlingarna om man tycker om att promenera.
Gramvoussa är den utfärden som vi funderar på med. Eller tvärs över ön...

Tråkigt med dålig utrustning på hotellet för er. Men ni sa väl till kan jag tro. Det är väl så att vissa kanske ar "råkat" få med sig fel saker hem kanske. Jag har som tur är aldrig drabbats av sådant. Däremot istället förvånad att det har funnits osthyvel på vissa ställen. Måste var kvarglömt av någon..

//Monica S
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-03, 21:49
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Reflektioner

Nu blev jag väldigt nyfiken. Om några veckor åker jag till Kreta och är inställd på att vara på den södra delen. Har tänkt mig någon dag i Elafonissi, några dagar i Paleochora, men inte hört talas om Balos Bay som låter mycket intressant!

Var ligger denna lilla pärla? Hur kan man komma dit privat och kan man övernatta där.
Har också funderingar på att besöka Gramvousa. Vet du varifrån båten går? Tror mig sett någonstans att det är från Paleochora.
Jättetacksam om du har några svar på dessa frågor.
Ann-Charlotte
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-03, 22:09
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Reflektioner

Citat:
Ursprungligen postat av Christalin Visa inlägg
En trött Madame som vek ihop sin lilla handduk, lade den på disken och vilade sitt trötta huvud på den.
Det där hade jag velat se!
Det var ju så bedrövligt så det lät roligt ( är väl lätt för mig att säga som inte var med).
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-03, 22:13
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Reflektioner

Det går båt från Kissamos till Gramvoussa och Balos (samma tur). Du blandar nog ihop Gavdos och Gramvoussa kanske? Jag har åkt turen ett par gånger visserligen för något år sedan, men tror inte det finns möjlighet att övernatta på Balos det är "bara" en strand.
Gunilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-03, 22:40
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Reflektioner

Tack för svar. Visst blandade jag ihop ställena. Kretas karta är helt ny för mig. Någon som vet var jag kan hitta en bra överblick på nätet över Kreta?
Ann-Charlotte
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-03, 22:51
Christalin Christalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 11
Standard Sv: Reflektioner

Monkan:
Jo, vi var uppe i gamla delen. Tog oss upp till Cosmos Restaurant och det var ju en bit att gå sas däruppe var det en ljuvlig utsikt över havet, så nog var det värt mödan. Vad gäller utrustningen är det väl så som du skriver att "någon" råkar få med sig ett och annat.

AnnLotta:
Som Wardakis skriver går båtarna från Kissamos och tar en timme. Det går längs med kusten och det kan blåsa rejält. Balos Bay var ljuvligt. De små lagunerna höll ca 30 gr i vattnet som inte nådde upp mer än till vaderna, men så underbart att bara strosa runt i dem. Sanden är som mjöl och på gränsen till rosa.

Balos Bay


Vad gäller Elafonissi:
Också en pärla, men ett tips.
När ni kommer dit, dra er ifrån turisthopen och alla solstolar, gå längs med strandkanten på vänster sida, runda stenarna och ni kommer fram till ännu en strand. Denna var näst intill folktom, det låg några utspridda här och var. Helt underbart. Kändes märkligt att det var så tomt här.


Denna bilden är tagen just på den delen jag beskrivit.

Vilma:
Ja, du kan tro att vi var fascinerade att detta scenario.
Till slut blev det på gränsen till komiskt. Samtidigt blev man förbannad över hur hon bar sig åt mot folk. Av ren princip handlade vi inte ett jota av denna Madame. No way!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-03, 23:11
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Reflektioner

Waow vilka stränder och tack för ditt svar Christalin! Grekland i mitt hjärta, men nu har även Thailand tagit en plats där. Det här blir en kompromiss, eftersom jag funderat på en sommarsemester till Thailend. Dit åker jag hellre i vinter. Ser fram mot dessa okända grekiska stränder... ( Har rest i Cykladerna under 20 års tid)
Ann-Charlotte
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-03, 23:17
Christalin Christalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 11
Standard Sv: Reflektioner

Varsågod. Här kommer ett par till från Balos Bay

Thailand i mitt hjärta också.
Var där i januari och kommer att åka i jan 2010 också.
Dessa båda stränder bjöd på både lite Thailand och Karibien.
Helt otroliga.






















Dessa var från Balos Bay
Får se om jag kan fixa till några från Elafonissi också

Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-03, 23:18
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Reflektioner

Blir man lätt sjösjuk eller inte vill ha dålig service ombord på en båt går det enkelt att ta sig Balos landsvägen med bil. En bit att vandra från parkeringen ned till vattnet men man får ta det lite siga siga.

Visst skall man gå längst ut på Elafonissi, där är det ofta nästan folktomt och där är bläckfiskarna störst.
Åk dit i november då är området folktomt och man har allt för sig själv.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-03, 23:37
Christalin Christalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 11
Standard Sv: Reflektioner

Ja, men det var ju ypperligt att få den informationen.

Ett trevligt forum förresten, det här.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-03, 23:38
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Reflektioner

Nu åker jag självklart till dessa ständer. Tack för härliga bilder!
Ann-Charlotte
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-03, 23:55
Christalin Christalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 11
Standard Sv: Reflektioner

Citat:
Ursprungligen postat av Annlotta Visa inlägg
Nu åker jag självklart till dessa ständer. Tack för härliga bilder!
Ann-Charlotte
Gott att de uppskattades

Ha en underbar resa
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-04, 10:20
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Reflektioner

Tar alla charterarrangörer BETALT för AC????? Verkar ju inte klokt!!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-04, 11:38
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Reflektioner

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Tar alla charterarrangörer BETALT för AC????? Verkar ju inte klokt!!
Ac, när det finns, är ofta något man väljer på plats om man vill använda sig av eller inte. Man betalar det då i så fall direkt till hotellet.
Jag, för min del, tycker att det brukar räcka utmärkt med att man "stänger ute solen" under dagen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-04, 18:32
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Reflektioner

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Tar alla charterarrangörer BETALT för AC????? Verkar ju inte klokt!!
Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Ac, när det finns, är ofta något man väljer på plats om man vill använda sig av eller inte. Man betalar det då i så fall direkt till hotellet.
Strömmen är dyr i Grekland, och eftersom många turister inte vet hur man ska använda AC:n på rätt sätt vill hotellet ofta ha lite extra betalt.

/kimmen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-04, 21:41
Johan Jönsson Johan Jönsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Kungsladugård, Västergötland
Inlägg: 13
Standard Sv: Reflektioner

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Strömmen är dyr i Grekland, och eftersom många turister inte vet hur man ska använda AC:n på rätt sätt vill hotellet ofta ha lite extra betalt.
/kimmen
Hur använder man AC på rätt sätt? (Jag behövde aldrig betala de 70 Euro som Hotel Christina ville ha, klarade mig med brisen från min "delvisa havsutsikt")

p.s.
fina bilder på Balos, precis som jag kommer ihåg det!
d.s.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-04, 22:10
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Reflektioner

Bilderna från Balos är ju helt ljuvliga. Vi måste nog ta den turen när vi är i Platanias.
Vad det gäller AC tror jag inte att vi behöver använda oss av den då vi är där (aug-sept). Och om vi får lägenhet med samma balkongläge som sist har vi ingen sol in i lägenheten. Och delvis skugga på bakongen från träd utanför. Jag hoppas iaf på att det blir samma läge. Var så skönt då det var riktigt varmt.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-08-05, 00:00
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Reflektioner

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Jönsson Visa inlägg
Hur använder man AC på rätt sätt?
Enkelt - alla fönster och dörrar stängda när AC:n är igång...

/kimmen
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-08-05, 00:06
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard Sv: Reflektioner

Ett tips från en Thailandsresa - ställ ner AC 1-2 grader under utomhustemperaturen. Det sparar både el och hjälper till att acklimatisera kroppen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT