Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-15, 08:21
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Utan bil på Karpathos?

Hej!

Jag har redan gjort min Greklandsresa för i år (Samos) och har under trista, kylslagna försommardagar roat mig med att drömma om nästa års... Då blir det en lågsäsongsresa med mamma i september om allt går i lås men det lär det göra! Mest har jag kollat in Karpathos...

Men, min fråga innan vi i tanken fastnar alltför mycket för denna ö - ingen av oss har körkort och vi kommer alltså inte kunna hyra varken bil eller vespa. Kommer vi uppleva att vi "missar" det bästa av vad ön har att erbjuda eller finns det rimliga sätt att ta sig runt ändå? Vi var på Lefkas 2003 och sett i backspegeln hade ju möjligheten till bil varit guld värd där även om vi ändå hade en trevlig semester.

Jag har läst forumet, resebreven och även "googlat" en del. Och jag har förstått det som att det inte borde vara något problem. Det skall ju finnas lokalbuss till Lefkos (kanske knöligare än bil men ändå...), utflyktsbåtar mot Olympos, badbåtar till några av stränderna norr om Pigadia... Och dessutom verkar inte avstånden till bergsbyarna på södra delen av ön vara längre än att taxipriserna håller sig ganska rimliga...

Vore skönt om någon kunde bekräfta vad jag blivit någorlunda förvissad om - att Karpathos skulle kunna passa oss som hand i handske... Tack på förhand,

hälsningar K.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-15, 09:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Utan bil på Karpathos?

Taxi är billigt på Karpathos, dessutom är det fasta priser. Här kommer en prislista från maj i år:




Janne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-15, 09:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Utan bil på Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av kassiopeja
Men, min fråga innan vi i tanken fastnar alltför mycket för denna ö - ingen av oss har körkort och vi kommer alltså inte kunna hyra varken bil eller vespa. Kommer vi uppleva att vi "missar" det bästa av vad ön har att erbjuda eller finns det rimliga sätt att ta sig runt ändå?

Jag har läst forumet, resebreven och även "googlat" en del. Och jag har förstått det som att det inte borde vara något problem. Det skall ju finnas lokalbuss till Lefkos (kanske knöligare än bil men ändå...), utflyktsbåtar mot Olympos, badbåtar till några av stränderna norr om Pigadia... Och dessutom verkar inte avstånden till bergsbyarna på södra delen av ön vara längre än att taxipriserna håller sig ganska rimliga...
Du har fattat ganska rätt tycker jag
Taxipriserna har jag ingen aning om, men det går även bussar till flera bergsbyar.
Till Ammopi går det också buss och dit kan man även gå över berget bakom Pigadia om man är någorlunda rörlig. Om man gillar att vandra/promenera så finns det flera ställen runt Pigadia som man kan ha som mål.

Vi hyrde inte heller bil eller moppe, men fick sightseeing i bil av Mikke en dag. I övrigt blev det båtutflykter och promenad, samt någon heldag i Pigadia.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-15, 16:46
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: Utan bil på Karpathos?

Tack Janne och Elisabet för era svar! Verkar alltså som att jag kan fortsätta att drömma om Karpathos, det och den eventuella seglingssemestern i Grekland som jag har tankar om med annat sällskap...

I Pythagorion har de också en taxitavla med fasta priser men denna var klart charmigare!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-17, 21:30
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Utan bil på Karpathos?

Hej!
En kanske mer bortglömd variant av rörelse per hjul är ju att lifta..... Då träffar man snälla männscher också.......
Jag var en gång på partaj nere vid segelbrädestranden till vänster strax innan flygplatsen.Där vimlade det av bronsbruna snubbar med hästsvans och blekblå blick samt diverse annat folk.Hursomhelst så fick jag väl nog vid 24-tiden och drullade iväg ut på stora vägen.Natten var skön och varm,den mörkblå himlen välvde sig som en karott över min fontanell och jag traskade på....En mil eller så till Pigadia, men jag hade väl ingen tid att passa, utan pinnade på hemöver......
Tie minuter senare blev jag upplockad och fick lift till stan.Jag tror att liftning kan funka, fast det finns ju inga tidtabeller..går det så går det.....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-17, 21:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Utan bil på Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Där vimlade det av bronsbruna snubbar med hästsvans och blekblå blick
Intresseklubben antecknar
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-17, 21:47
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Utan bil på Karpathos?

-----hihi.....fast dom var svåra att kommunicera med....att stå på en bräda dagarna i ända skapar inga konversatörer.....
Mikke
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-06-17, 21:47
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Utan bil på Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
den mörkblå himlen välvde sig som en karott över min fontanell
Uj, vad du var poetisk ikväll, Mikke! Vadan detta?

Karin
27 dagar kvar
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-06-17, 21:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Utan bil på Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av kassiopeja
Hej!

Jag har redan gjort min Greklandsresa för i år (Samos) och har under trista, kylslagna försommardagar roat mig med att drömma om nästa års... Då blir det en lågsäsongsresa med mamma i september om allt går i lås men det lär det göra! Mest har jag kollat in Karpathos...

Men, min fråga innan vi i tanken fastnar alltför mycket för denna ö - ingen av oss har körkort och vi kommer alltså inte kunna hyra varken bil eller vespa. Kommer vi uppleva att vi "missar" det bästa av vad ön har att erbjuda eller finns det rimliga sätt att ta sig runt ändå? Vi var på Lefkas 2003 och sett i backspegeln hade ju möjligheten till bil varit guld värd där även om vi ändå hade en trevlig semester.

Jag har läst forumet, resebreven och även "googlat" en del. Och jag har förstått det som att det inte borde vara något problem. Det skall ju finnas lokalbuss till Lefkos (kanske knöligare än bil men ändå...), utflyktsbåtar mot Olympos, badbåtar till några av stränderna norr om Pigadia... Och dessutom verkar inte avstånden till bergsbyarna på södra delen av ön vara längre än att taxipriserna håller sig ganska rimliga...

Vore skönt om någon kunde bekräfta vad jag blivit någorlunda förvissad om - att Karpathos skulle kunna passa oss som hand i handske... Tack på förhand,

hälsningar K.
Vi åkte buss både till olika byar som ex Aperi, Lefkos och Ammopi stranden dit bussen endast tog några få minuter.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-06-17, 21:54
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Utan bil på Karpathos?

-----tjera Karin!
Hojen passerade SBP idag.....pust...Detta är ALLTID förenat med viss anspänning,logistik, backande,hojhanterande och ännu mera med en importerad(anathema+) hoj.......som skall registerbesiktigas....många rynkade pannor, slående i tjocka pärmar, viskande samtal....
Sen är vi värmlänningar (25-öres)poeter by default....så jag tillåter mig att blomma ut en aning idag.....hihi.....Bättre sänt än aldrig....
Harni pakkat klart?? Tage ur huvvesäkringen?? Etc....
En fröjdefull helg önskar jag eder...
Mikke
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-06-17, 21:58
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Utan bil på Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Harni pakkat klart?? Tage ur huvvesäkringen?? Etc....
Uj, uj, detta kräver en lång utläggning. Privat meddelande följer någon gång under helgen.

Natti natti!

Karin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT