Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-17, 15:28
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Läsa grekiska i Grekland

Har någon studerat grekiska på Lexis på Kreta?
Eller någon annanstans i Grekland.
Jag har funderat på att åka ner för att studera intensivt och tar gärna emot tips.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-08, 21:10
zofiaa zofiaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

jag funderar själv på att studera i grekland athen kolla:
www.språkpunkten.se
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-09, 12:48
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Hej Zofiaa,
jag har tittat på olika skolor på nätet och haft mailkontakt med alla.
Har hört mkt bra om Omilon.
Men jag tror att jag kommer att välja Athens centre.
Ska nu börja kolla om deet är bättre att boka direkt eller via SI (lite billigare direkt så jag måste kolla om det är mkt x man får när man bokar via SI).
Det enda tråkiga med Athens centre är att det bara är eftermiddagskurser (har tänkt att läsa i 4 veckor 20 timmar/vecka).
Du ska ju läsa en mycket längre kurs.
Men tipsa mig gärna om va du hittar mm!
Har du koll på boendet? Själv har jag inte kommit så långt ännu, bokar kursen först och börjar sedan kolla boende eller bokar ev via skolan. När ska du åka och vilken kurs väljer du?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-09, 19:17
zofiaa zofiaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Hej
jo jag har oxå tänkt på Si men har jämfört priser och det är något billigare med spårkpunkten, dem gör ju reklam om samma skola Athen center har jag oxå tänkt o söka till men jag vill gärna vara nere en längre period ca 13-20 veckor. Bostad har jag tänkt o fixa genom skolan det är nog lättast så..

Jag har tänkt o ta kursen som börjar i september. själv då??
hör gärna av dej =)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-10, 22:37
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

hej alla pluggsugn!
ville bara lägga in en liten erfarenhet! jag pluggade på athens center i pangrati, för tre år sedan. det är bland det bästa jag gjort i hela mitt liv! fantastiskt! jag bokade direkt till skolan, inga problem alls!

angående bostad via skolan. det var endast en elev i min klass, som gjorde det. det var yttepyttesmå lägenheter till hutlösa 550 euro i månaden. vet inte hur det är nu, men jag tror absolut att det lönar sig att försöka hitta ett annat boende.

vill man plugga längre kurser kan man läsa på universitetet här i athen, det gör jag för tillfället. man blir placerad i den klass osm passar ens kunskaper, och pluggar sedan i ett helt år. det kostar typ 450 euro..om jag inte missminner mig.

Lycka till allesammans, !
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-11, 20:47
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Hej Zofiaa och Klaritza. Jag har också upptäckt att språkpunkten är något billigare. Har lagt ner ganska många timmar på att studera och jämföra olika skolor och priser.
”Vara nere en längre period ca 13-20 veckor” låter trevligt!
Jag tror också att det är smartast att ordna boende gn skolan.
Själv tänker jag åka ner nu, troligen i april, och göra en fyra-veckors kurs, ev stanna en vecka till efter det. När kursen slutar är det redan maj så då skulle man kunna passa på att dra till öarna direkt, men va göra med alla böckerna/vinterkläderna mm som man haft i fyra veckor?

Har kollat följande skolor:

Omilon i Aten (Maroussi) – hört att de är bra, i norra Aten
Athens Centre i i Aten - billigast
Lexis i Chania/Kreta - hört att de är bra
Omilon i Naflion -
Alexander The Great i Aten – inte hört nåt och dyrast av alla men skolan verkar trevlig


Har bestämt mig för Aten och troligen väljer jag Athens Centre. Den skolan har dock mkt samarbete med olika universitet i USA och jag anar att de flesta som läser där är från USA, att det inte alls är så internationellt, men det är bara va jag tror.
Jag har haft bra mailväxling med SI, Omilon och Athens Centre, Alexander svarade först efter flera dgr och mkt torftigt.
Skall snart bestämma mig och boka. Jag kan nog tipsa dig om skolan och logimöjligheterna sedan. Kan du Aten? Ska man bo på eller nära Plaka eller finns det bra alternativ?
Läste nu Klaritzas svar. Jättekul att höra om Athens center! Du är den första jag hör berätta om dem, har bara hört om Omilon och Lexis, kul! Tack för tipset att ornda boende själv. Kan du ge råd du som bor i Aten? Är det helt dumt att boka hotelrum för ett par nätter och sedan spana på plats`? Är lite rädd för att hamna på ett ställe som jag inte trivs på, det kan bli långa fyra veckor.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-11, 21:25
zofiaa zofiaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

ok.. a jag ska nog oxå välja athens center men hör gärna av dej när du fixat allt o ge lite tips..man känner sig lite vilsen nu i början hehe =)sofia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-11, 22:31
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Jag delar med mig när jag vet mer.
Än så länge är jag också rätt vilsen men troligen inte länge till. =)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-12, 10:29
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Hej!!

Min syster gick på Athens Center för 2 år sen. Och för att passa in med CSNs villkor för studiestöd gör dem en speciell grupp för det... Hon och tre andra svenska tjejer gick i en klass. Hon hade föredragit att gå i en blandad klass... Kursen var dock mycket bra!!!
Nu vet inte jag om ni tänkt använda er av CSN, men tänkte att det kunde vara bra att veta hur dem gör. Om dem fortfarande gör så...
Lycka Till!!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-12, 11:01
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Tack Jennie, för att få studiemedel måste man studera minst 13 veckor, jag ska bara ta en 4 veckors kurs så det blir inget.
Jag skulle jättegärna höra om din systers erfarenheter! Behöver också tips om boende, gn skolan är det tydligen dyrt, hotelboende för en hel månad blir nog också för dyrt. Gärna också tips om Aten, inte vanliga turisgrejer, (Acropolis och sightseeing fixar jag själv) utan mera vardagliga saker, också vad man ska göra på kvällarna mm.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-12, 11:33
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Boendet blir nog väldigt dyrt genom skolan. Eftersom det "bara" gäller 4 veckor har jag inget bra förslag vad gäller boende. Hade det varit en längre tid skulle jag ordnat boende själv, kollat hur mina klasskamrater bor. Kanske någon av dem som kan tänka sig att dela boende. Eller försökt hyra lgh på plats.
Skolan ligger ju väldigt centralt. Så boende i Pangrati är det bästa, 5 min till skolan.
På kvällarna lär det väl bli mycket pluggande, cafebesök, biobesök, och andra kul grejor med dina nyfunna vänner...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-02-13, 09:48
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Bra att veta att man nog inte skall boka boende gn skolan. 4 veckor är ju ingen smart studietid om man tänker på kostnaderna, boendet blir säkert dyrt.
" På kvällarna lär det väl bli mycket pluggande, cafebesök, biobesök, och andra kul grejor med dina nyfunna vänner". Precis, låter trevligt. Jag räknar med att plugga själv mycket på kvällarna. Pangrati var bra tips, ska kolla boenden där eller i närheten. Tack för tipsen!
Jag tror att jag väljer Athens center, ngn annan som har erfarenheter?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-02-13, 11:12
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Någon som läst på Alexander the Great i Aten?

Hej, jag håller på att välja skola för att läsa grekiska i Aten ca en månad och har svårt att bestämma mig för skola. Har hört att Athens center är bra. Den är också billigast av alla. Har ngn erfarenheter av Alexander the Great, Omilon eller annan skola?
Alexander the Great är mkt dyrare och jag har inte fått ngn förklaring till varför, ngn som vet mer?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-02-13, 18:18
zofiaa zofiaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Någon som läst på Alexander the Great i Aten?

har du nån hemsida till omiliom lr alexander the great??
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-02-14, 09:51
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Joo.
www.angelfire.com/la/omilo
www.alexander-edu.org
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-02-14, 17:48
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Her er en link til greskkurs på Ikaria, om det kunne være av interesse, om sommeren er det intensivkurser, se info nedenfor.
Jeg har gått et 14 dagerskurs der, en kursvenninne av meg fra Ikaria har også gått OMILO kurs.Hun synes hun lært mest på Ikaria, men det kan jo avhenge av hver enkelt lærer og, og av hvordan gruppen er sammensatt Kari
Greek language courses in the island of Ikaria
Easter 2007
Spring - Summer - Autumn 2007

[LEFT]For people who wish to study the Greek language and spend some time closer to nature, in a remote place of a small island. The courses focus on the improvement of student's language skills as well as the cultural dimension: Students will come in contact with inhabitants and Greek visitors and learn more about the place, the Greeks, their ideas, habits and culture.
For more information follow the links above or visit http://www.greekingreece.gr
[/LEFT]
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-02-15, 11:05
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Tack för tipset, Kari.
Har pratat lite med en som ska till Ikaria från Finland, blev därför nyfiken på Ikaria och åker kanske dit på sommaren på semester. Studera vill jag dock göra innan det är jättevarmt, då passar Aten bäst. Det ser ut som om jag väljer Athens Centrum (de har 4 –veckors kurser och är också billigare än andra). Kan du tipsa mig om boende i Aten? Bodde du i Norra Aten där Omilo-skolan ligger? Ngt annat jag borde tänka på? Jag känner inte Aten alls och åker ensam.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-02-15, 16:22
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

nu var det så många inlägg, så jag minns inte vem som skrev vad...så jag svarar lite vad jag tycker känns bra!
vad gäller boende, är det lite knepigt när man bara ska vara här i 4 veckor. det finns ingen möjlighet att hyra en vanlig lägenhet på så kort tid, och hotell blir ju lite dyrt....jag skulle försöka hyra ett rum hos någon. be svenska kyrkan sätta upp en lapp! det finns ett hostel vid ormonia, men där får man dela rum med 5 människor man inte känner...kanske inte så kul. hade jag ett extra rum hade jag hyrt ut det, men det har jag inte...och inte vet jag någon som har det heller....hm...ska fundera på det där med boendet!

någon skrev att dom läst att athens center hade kontakt med amerikanska uni:s. vill bara påpeka att det inte märktes! vi var 7 personer i vår klass, varav alla kom från olika länder! många av dom som läser greksika har ofta någons orts relation till grekland. en grekiska förälder, sambo eller liknande.....så nationaliteterna varierar enormt, vilket är fantastiskt kul!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-02-15, 18:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av citronmelissa Visa inlägg
Tack för tipset, Kari.
Kan du tipsa mig om boende i Aten? Bodde du i Norra Aten där Omilo-skolan ligger? Ngt annat jag borde tänka på? Jag känner inte Aten alls och åker ensam.
Omilo har avtale med Hotel Attalos, vet jeg, og får endel rabatt der, sjekk linken til Omilo. Kari
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-02-15, 19:02
AnnikaLi AnnikaLi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Fagersta, Västmanland
Inlägg: 21
Standard Sv: Läsa grekiska i Grekland

Hej, Jag läste grekiska på Spetses genom Athens Centre 3 veckor i juni-juli 2003. Det var väldigt bra, intensivt som attan och mycket läxor. 4 tim/dag må-fr och 2 kvällstimmar 2 dagar i veckan. Eftermiddagarna gick åt till läxorna (varje fall för mig). Lärarna var mycket bra, unga trevliga tjejer. När jag gick fanns det 5 olika nivåer att välja mellan. Vet inte hur det är nu. De flesta i min grupp var amerikanska ungdomar med grekiskt påbrå. Jag kan verkligen rekommendera den kursen om man står ut med värmen. Det var säkert rekord den sommarn.
Boendet fixade jag när jag kom dit och det blev hälften så dyrt mot vad skolan erbjöd.
lycka till!
Annika (nygammal på Kalimera)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT